Wekelijkse inspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jip27
Berichten:3
Lid geworden op:ma 06 jun 2016, 10:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:
Wekelijkse inspectie

Bericht door Jip27 » wo 15 jun 2016, 11:21

Even een vraag van een beginnende imker.

Ik houd nu 2 jaar bijen en heb ze dit jaar voor het eerst in mijn eigen tuin staan.
Na veel lezen op dit forum en in boeken heb ik de meeste probleempjes die ik ben tegengekomen wel opgelost.

Het enige waar ik nog wel een beetje onzeker om ben is het hele zwerm risico.
Ik zou graag deze eerste zomer door willen komen zonder boze buren aan de deur dat er een zwerm in hun tuin hangt.
Aan het einde van een zomer een potje honing voor de buren stemt de meeste hopelijk positief voor de komende jaren.
Aan de andere kant wil ik de volken ook zo min mogelijk verstoren.
De bijen die ik heb zijn ook niet heel rustig dus dat maakt het ook niet makkelijker.
Ik mis de jarenlange ervaring ervaring en kijk misschien te lang de ramen na waardoor de wekelijkse inspectie misschien te lang duurt omdat ik echt geen moerdoppen over het hoofd wil zien. Ik krijg er wel steeds meer handigheid in dus het gaat wel steeds beter en sneller.

Op de cursus die ik heb gevolgd bekeken we altijd alle ramen (ook om gewoon veel te zien en te leren). Die bijen waren echter veel rustiger en nu ik wekelijks moet controleren wil ik bij mijn volken niet meer onrust veroorzaken dan nodig.

Hebben jullie ervaren imkers nog tips hoe jullie het aanpakken om de wekelijkse inspectie uit te voeren. Kijken jullie alle ramen snel na of slecht een paar. De kiepmethode heb ik gezien maar daar zou ik (nog) niet op vertrouwen omdat ik nog niet ervaren genoeg ben en toch twijfel zou hebben of ik niet iets mis.
En wanneer en wat bekijken jullie van de onderste BK?

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wekelijkse inspectie

Bericht door harry mouris » wo 15 jun 2016, 14:04

Hoi,

Ik zou met rasbijen gaan werken. Dan heb je nergens last van. Er is genoeg info te vinden over het wisselen van koningin en in dit geval ook het omzetten van je volk naar een ander ras. Ik heb Buckfast en kan de inspecties op m'n dooie akkertje uitvoeren. :be3: :be3: :be3:

Groet Harry

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wekelijkse inspectie

Bericht door ErikS » wo 15 jun 2016, 14:16

Hello,

Als je je echt hierover zorgen maakt (en terecht! een zwerm kan heel vervelend zijn en altijd ongewenst). Het weer werkt niet mee.

Zorg voor ruimte en neem broed af voor afleggers. Dat vertraagd.
Je kunt je inlezen op tussenafleggers maken, is een remedie als je doppen aantreft.
Je kunt ook preventief vliegers maken, zeker een idee nu midden in het haal seizoen.

vloeken in de kerk voor velen ;-) maar broedbeperking werkt probaat, in principe opsluiten tussen 2 koninginnen roosters.

Verder rustig uithalen en goed bekijken. Wat ik zelf doe bij beginnelingen (spaarkast met normale simplex ramen dus vaste posities) een blokraam (is raam met PUR plaat ipv raat) aan de zijkant hangen. Dit raam uitnemen, dan de ramen een voor een doorlopen in de praktijk optillen bekijken en een verplaatst terughangen. dus raam 2 op plek 1, 3 op plek 2 enz, uiteindelijk komt de blokraam op plek 11. De volgende keer andersom. Geen gedoe met een koningin die buiten de kast valt en alle ramen eenmaal vastpakken. Ik controleer als het kan 2x per week de bijen voor het geval ik een dop mis, door schade en schande wijzer geworden.

Als je overgaat op zwermtrage bijen is dat veel gerelaxter, maar daar heb je de komende weken nog niets aan ;-). Zelf gebruik ik geen rook, de kastbeitel zit in de duimstokzak en gebruik ik zelden. Rustig bewegen en de dames tijd geven aan de kant te gaan.
Laatst gewijzigd door ErikS op wo 15 jun 2016, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wekelijkse inspectie

Bericht door tomer » wo 15 jun 2016, 15:36

Wekelijkse inspectie doe ik ook. Misschien verstoort het de bijen even, maar je leert als beginner wel veel bij en je wordt steeds handiger.
Je wil ook geen zwerm en je kan op tijd ingrijpen als er een probleem is.
Zoals Erik zegt is idd gemakkelijk: ik werk ook met een vulblok die ik opschuif en dan controleer ik raam na raam en schuif ze 1 plaats op. Nadien schuif ik wel alles terug naar de oude plaats...

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wekelijkse inspectie

Bericht door Dirk Blanken » wo 15 jun 2016, 18:43

Jip,
De kiepmethode kan heel goed in mei dan bijna 100 %.
Maar bijen kunnen ook later in het jaar zwermen dan is het onzeker zeker als je de dopjes al een keer gebroken hebt.

Elke imker moet reserve volkjes opzetten dat kan door schudzwermen(met een beetje oxaalzuur) te maken vanuit de honingkamers bijvoorbeeld 6 ramen bijen en die zet je in een normale 10 of 11 raams bak.
Daar zet je dan een raam Brias in en dan komt er vanzelf een nieuwe koningin in.
Bijna nooit zwermen ze dan en hoef je niet te breken dat doet de eerst uitkomende koningin.

Om de overlast te beperken kan je de weg gezetten bakken afdekken met vochtige handdoeken.
Als je de bak wegzet moet je wel zorgen dat er onder luchtruimte is dus bijvoorbeeld de bak op een deksel zetten een beetje gedraaid en bij segeberger zorgen dat er achter een spleet zit dus iets naar voren.
Dan blijven ze rustig, trossen niet.

Als je met F1 Buckfast gaat imkeren moet je zeker elke twee jaar die weer aanschaffen of een raszuivere aanschaffen.
Het hangt een beetje af van de aanparing van de volgende generatie en dat hangt af van de bijenvolken in jouw buurt.

Ik ken mensen die kopen om de twee jaar een raszuivere koningin en houden op die manier zwermtrage en vriendelijke bijen.
Maar dan moet je wel het koninginnen telen onder de knie hebben.

Dirk
dertiende

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wekelijkse inspectie

Bericht door Theo777 » vr 17 jun 2016, 02:34

Hoi Dirk, waarom moet je dan t koningintelen onder de de knie hebben?
Als je een P koningin hebt ben je toch verzekerd van standbevruchte F1's als je van haar afleggers maakt?
Althans....zo had ik mij dat bedacht...

Groetjes, Theo

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wekelijkse inspectie

Bericht door ErikS » vr 17 jun 2016, 09:47

Denk dat Dirk bedoeld dat je routine en ervaring moet hebben. Naar mijn mening kun je bij enkele volken uitstekend uit de voeten met afleggers en inhangen van broedramen in moerloze volken. Maar als je structureel 50 jonge koninginnen per jaar wil hebben is de cursus koninginnenteelt een goede weg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten