Kast dichter bij dracht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Kast dichter bij dracht

Bericht door MartinS »

Hoi mede imkers en andere forumleden.
Qua zomerdracht is het dicht in de buurt van mijn bijenstand na de bloei van de bramen (die staan net in bloei hier) al aan het minderen, er staan geen lindes dicht in de buurt, een 5 tal op een kilometer afstand ongeveer.
Echter staan er op hemelsbreed 1,5 km afstand een hoop lindebomen. Zou het de moeite kunnen zijn om een kast 1,5 km te verplaatsen en zo ja, hoe pak ik dat het beste aan zonder al te veel vliegbijen kwijt te raken? Of kan ik dit beter niet doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes, Martin
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door petro »

Niet verplaatsen ,de actieradius is 3 km.Dus die afstand bij jou wordt met gemak gehaald,bovendien is de kans dat je dan de vliegbijen kwijtraakt zo,n 90 % of meer.
Petro
Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door Flevobij »

Hallo Martin, Petro,

Verplaatsing binnen 3 km is heel goed mogelijk, maar weinig bekend bij veel NL imkers. Zie bijgaande link, eerder besproken een paar jaar geleden. http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... er#p161689

Wat erg belangrijk is is dat je de conifeer/plexiglas plaat pas weghaalt als de bijen opnieuw ingevlogen zijn. Ik gebruik deze methode elk jaar een paar keer, ik heb nog nooit problemen met verlies van vliegbijen gehad.

Groeten, Flevobij
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door A.A. Staals »

Ik zou niet verplaatsen. Dichter bij geeft meer, maar of 1,5 km de moeite waard is?

ad staals
MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door MartinS »

Dank voor de reacties allen. Interessant methode en wellicht is het dan het proberen waard.
Ik weet dus ook niet of het de moeite is. Iemand hier ervaring mee?
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door ErikS »

Kan nog makkelijker.

bv rode steen voor de kast leggen daags van te voren. 's avonds de kast sluiten en verplaatsen. Merkteken meeverplaatsen uiteraard en iets voor de vliegopening plaatsen zodat overduidelijk is dat er een verandering is. Op de oude locatie zoveel mogelijk herkenningstekens wegnemen. Bijen vliegen zich in, vinden de nieuwe dracht en komen niet meer op een plek dat ze de oude locatie terugvinden.

Er zullen bijen terugvliegen maar ik schat minder als 10 %, laat hiervoor mooi een kast staan. dan vliegen ze daarop af en heb je een vet productievolk.
MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door MartinS »

Hoi Erik,

Dankjewel dat is ook een goeie tip! Ik zal kijken wat ik als herkenningspunt kan gebruiken. De bijen zullen omringt zijn door lindebomen op die plek dus denk ook niet dat ze snel terug vliegen naar de oude plek. Denk ook niet dat de plek waar ze nu heen gaan al bekend is bij ze, rondom de huidige stand was erg veel voorjaarsdracht en staan nu de klaver en veel braam en roosjes te bloeien waar ze goed op vliegen.

Maar zou het de moeite zijn? Iemand een idee?
Indien het niet echt de moeite is zal ik er een volk van een andere stand (5km afstand) plaatsen, dit volk (basfast) heeft echter alleen nog nauwelijks honing gehaald (slecht uit de winter gekomen en wat minder dracht in die omgeving) dus weet niet wat het doet. Ze zijn nu echter wel op volle sterkte.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door ErikS »

kzou ze alletwee verplaatsen ;-) als de linde echt losbarst kun je niet teveel geplaatst hebben en laat ze zich maar bewijzen. heb je meteen de andere volken als referentie.
MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door MartinS »

Ja inderdaad. Ik wilde sowieso die kast die verder weg staat er neer zetten, ben zeer benieuwd!
Als de dracht voorbij is zal ik mijn conclusies posten! Iedereen bedankt!
AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Kast dichter bij dracht

Bericht door AnnekeW »

Hier zet men de bijen een volle dag in een donkere, koele ruimte. Kast dicht, maar met ventilatie. Na een dag "resetten" de bijen hun oriëntatie en kun je ze verplaatsen binnen die 3 km.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 gasten