Wanneer moer vervangen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hoornaar
Berichten:6
Lid geworden op:za 03 okt 2015, 20:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Twello
Contacteer:
Wanneer moer vervangen?

Bericht door Hoornaar » vr 17 jun 2016, 09:46

Goedendag allen,
We hebben een moer van 2 jaar oud. Wanneer en hoe vervang je haar?
Kan ze nog een jaar mee?
Moet ze vervangen worden?
In het forum kan ik er zo niet zo snel over vinden.

We hebben het volgende gedaan afgelopen weekend: Net voor het sluiten van de moerdop hebben we de oude moer in een 6 ramer geplaatst.
Gaat dit goed, kortom we hebben naar ons idee een kunstzwerm gemaakt. Maar als ik het forum goed lees werkt dit niet omdat ze nu nog een keer moerdoppen gaan aanzetten. Klopt dit?

Mvg Eduard
Je leeft maar één keer!

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wanneer moer vervangen?

Bericht door ErikS » vr 17 jun 2016, 09:57

Hello,

De moer heeft gezelschap in de zesramer van enkele ramen bijen..........., just checking... ;-)

Ze kan nog een jaar mee, misschien 2. Een grotere kans op een stille moerwisseling in het najaar, en dus kans op een briljante goede jonge koningin maar ook kans op een darrenbroedige koningin als de wisseling te laat is of het weer niet meewerkt. Ook zou de kans op zwermen groter zijn in het derde jaar, geen eigen ervaring mee.

Ik neem aan dat je een dop hebt aangetroffen in je volk en daarop bij het sluiten de oude koningin hebt uitgenomen. Dit is een kunstzwerm en zou goed moeten gaan.
Als de bijen uit enthousiasme / voor de zekerheid nog doppen aanzetten op het laatste legsel moet je die breken, als je geen verdere uitbreiding wil, om zwermen met zekerheid tegen te gaan.
Je kunt ook die doppen in een aflegger hangen, heb je gratis extra uitbreiding en spreiding van het risico. Als een koningin met dit weer op bruidsvlucht gaat is er een reeele kans dat ze verloren gaat in een plensbui. Meer koninginnen minder risico op verlies van de koningin.

Ik teel zelf meerdere jonge volken op en kijk, na 2 maanden als alle oude bijen overleden zijn, welke volken het meest vriendelijk zijn. Die mogen blijven en de minder aangenamen worden verenigd na doden van de koningin. Is een principe om bij bastaard bijen de zachtaardigheid te verbeteren en in elk geval stekerige volken te verwijderen.

Hoornaar
Berichten:6
Lid geworden op:za 03 okt 2015, 20:11
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Twello
Contacteer:

Re: Wanneer moer vervangen?

Bericht door Hoornaar » za 18 jun 2016, 20:58

Bedankt voor de reactie. De koningin is overgezet met twee broedramen en een raam met voer, 2 met kunstraat, een sluitblok en tevens 3 ramen "afgeslagen" bijen erbij.
Mijn zoon heeft ze twee liter suikerwater er bij gegeven, beetje veel vond ik, maar ze hadden wel slecht weer afgelopen week. Dit afleggen is afgelopen zondag gedaan en vandaag zag ik een paar bijen in- uitvliegen. We moeten nog een aflegger maken, want we zitten in een wijk en willen niet dat de buren last van onze hobby krijgen. Het zijn onze eerste afleggers en dat is spannend want je wilt het wel goed doen.
Je leeft maar één keer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten