6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Mette
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door Mette » di 21 jun 2016, 21:19

Wat te doen?
Bij een van mijn volken is met Pinksteren een koningin gesneuveld. Het volk heeft redcellen aangemaakt, ik vermoed dat de koningin die hier uit voort is gekomen niet op bruidsvlucht is kunnen gaan, of deze vlucht niet heeft overleefd. Er zit nu enkel darrenbroed in de kast (van werkster of van koningin die niet bevrucht is).

Van dit volk heb ik eerder een gedeelte in 6-raams kast gehangen om zwermen te voorkomen. In de zesramer zit nu een goed leggende koningin.

Kan ik deze zesramer gewoon bij de kast erbij hangen? Zijn hier bezwaren tegen die ik nu niet overzie??

Ik hoorde over een andere methode om 2 weken achter elkaar 1 raam met broed uit de zesramer in de kast te hangen, zodat een evt leggende werkster stopt met leggen. Dit is met het oog op mijn vakantie echter niet zo praktisch... Ook de optie om zesramer op oude standplaats neer te zetten en oude kast iets verderop zodat vliegbijen terugvliegen is niet geheel uitvoerbaar omdat ik geen extra kastonderdelen meer heb.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door Fish » di 21 jun 2016, 22:33

Het bezwaar is dat je leggende koningin afgestoken kan worden, gezien het volk zich niet moerloos voelt. Eerst achterhalen wat het probleem veroorzaakt; de oplossing voor leggende werksters heb je al omschreven, maar een onbevruchte moer zou je eerst uit het volk moeten halen voor je een nieuwe invoert.

Overigens heb je het over een leggende werkster, het zou echter kunnen dat het overgrote deel van je werksters inmiddels eieren legt. Vandaar dat het niet zo eenvoudig is op te lossen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » di 21 jun 2016, 23:27

Er zijn verschillende oplossingen - vele wegen leiden naar Rome - .
Hang een/twee ramen met openbroed in het eierleggede volk.
De kans dat er doppen worden aangezet is groot. (niet breken laten uitkomen) :be3:

Nog een tip voor de toekomst: voortaan vijf weken na de verdwijning of kunstzwerm maken, kijken of de jonge moer aan de leg is.
Zo niet dan een raam met openbroed in het volk hangen en kijk naar een dag of vier, dit is de barometer, zijn er doppen= moerloos geen doppen kijk naar de twee ramen links en recht van het raam met broed of er eitjes in het werksterraat zijn gelegd.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door joselito » wo 22 jun 2016, 09:24

Hans van der Post. schreef: Nog een tip voor de toekomst: voortaan vijf weken na de verdwijning of kunstzwerm maken, kijken of de jonge moer aan de leg is.
Vijf weken vind ik wel lang, dan ben je al te laat volgens mij. Mijn peter leerde mij vroeger dat als een koningin uitkomt, dus dat is 12 dagen nadat de oude gesneuveld is, je de kast na nog eens 12 dagen moet nakijken. Dan moet je eitjes zien of de nog niet leggende koningin. Als dat niet het geval is moet je eitjes geven van een andere kast.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door A.A. Staals » wo 22 jun 2016, 10:02

joselito schreef:
Hans van der Post. schreef: Nog een tip voor de toekomst: voortaan vijf weken na de verdwijning of kunstzwerm maken, kijken of de jonge moer aan de leg is.
Vijf weken vind ik wel lang, dan ben je al te laat volgens mij. Mijn peter leerde mij vroeger dat als een koningin uitkomt, dus dat is 12 dagen nadat de oude gesneuveld is, je de kast na nog eens 12 dagen moet nakijken. Dan moet je eitjes zien of de nog niet leggende koningin. Als dat niet het geval is moet je eitjes geven van een andere kast.
12 dagen +12 dagen dat zijn er 24 en zolang duurt het minstens voor de koningin aan de leg gaat . Vijfde week kijken zit je safe.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 jun 2016, 10:05

Joselito dan heeft jou Peter toch andere bijen.
- Dag 0 wordt de moer er uitgehaald
- 13 dagen later is er een nieuwe moer (doppen breken)
- dag 20 kan de moer op bruidsvlucht in een groot volk soms nog een paar dagen later.
- dag 24 is het laatste broed uitgelopen. (darren)
- dag 30 kunnen de eerste eitjes van de nieuwe koningin gelegd zijn.
- dag 39 het eerste werksterbroed is gesloten
- de moer heeft goed weer getroffen bij de bruidsvlucht.

Het duurt minstens zes weken voordat werkbijen zonder moer, gaan leggen.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door joselito » wo 22 jun 2016, 10:52

Hans van der Post. schreef:-Het duurt minstens zes weken voordat werkbijen zonder moer, gaan leggen.
Hij heeft zijn koningin verongelukt op Pinksteren, dat was 15 mei dus dat is nog geen zes weken geleden.
Als een koningin geboren wordt kan ze, als het weer goed is, na 10 dagen aan de leg zijn.
Hoe kom je daar bij dat een koningin pas 10 dagen na de bruidsvlucht begint te leggen?
Ik dacht na vier dagen maar Liebig beweert zelfs dat ze de volgende dag al het eerste eitje legt.
Als ze geen broed meer hebben en er is geen koningin beginnen de werksters al snel te leggen.
De mini plus kastjes waar het mis gaat met de koningin, hebben soms na 10 dagen al leggende werksters.
Maar het punt is als je geen eitjes ziet na 12 dagen en je geeft een raam eitjes van een andere kast, dat kan nooit kwaad en het voorkomt onaangename verassingen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door joselito » wo 22 jun 2016, 13:57

Mette schreef: Ik hoorde over een andere methode om 2 weken achter elkaar 1 raam met broed uit de zesramer in de kast te hangen, zodat een evt leggende werkster stopt met leggen. Dit is met het oog op mijn vakantie echter niet zo praktisch... Ook de optie om zesramer op oude standplaats neer te zetten en oude kast iets verderop zodat vliegbijen terugvliegen is niet geheel uitvoerbaar omdat ik geen extra kastonderdelen meer heb.
De vliegbijen kun je bij de zesramer laten vliegen, verder kun je niets doen. De bijen zijn te oud. Afschudden kan er voor zorgen dat de leggende werksters in de zesramer vliegen en de koningin daar dood gestoken wordt. Een raam broed geven en ze doppen laten trekken is ook geen oplossing. Het duurt dan nog zes weken voordat er jonge bijen geboren worden. De werksters hebben ondertussen al hun energie gestoken in het verzorgen van het darrenbroed en zijn tegen dan al lang versleten. De werksters blijven immers leggen tot er een jonge koningin begint te leggen. En dat duurt allemaal te lang.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 jun 2016, 14:51

joselito schreef:
Hans van der Post. schreef:-Het duurt minstens zes weken voordat werkbijen zonder moer, gaan leggen.
Hij heeft zijn koningin verongelukt op Pinksteren, dat was 15 mei dus dat is nog geen zes weken geleden.
Als een koningin geboren wordt kan ze, als het weer goed is, na 10 dagen aan de leg zijn.
Hoe kom je daar bij dat een koningin pas 10 dagen na de bruidsvlucht begint te leggen?
Ik dacht na vier dagen maar Liebig beweert zelfs dat ze de volgende dag al het eerste eitje legt.
Als ze geen broed meer hebben en er is geen koningin beginnen de werksters al snel te leggen.
De mini plus kastjes waar het mis gaat met de koningin, hebben soms na 10 dagen al leggende werksters.
Maar het punt is als je geen eitjes ziet na 12 dagen en je geeft een raam eitjes van een andere kast, dat kan nooit kwaad en het voorkomt onaangename verassingen.
Volgens mij zij er toch in België echt andere bijen die zich niet aan de regels houden.
Het beroerde is dat alles wordt weerlegt. Hier ga niet meer op reageren.
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 6ramer in hoofdvolk terugplaatsen

Bericht door Dirk Blanken » wo 22 jun 2016, 17:45

Hans,

Natuurlijk zijn er regeltjes zodat wij ongeveer weten wat we en wanneer moeten doen.

Bijen houden zich niet altijd aan de regeltjes en dat maakt het bijenhouden nog interessanter.

Maar de afwijkingen van de regeltjes zijn ook geen regeltjes.

Als je met de bastaard bij imkert heb je waarschijnlijk minder afwijkingen dan met buckfast.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beethere, Ria van den Berg en 33 gasten