Hopeloos moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bees&Bikes
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 jun 2016, 17:40
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Hopeloos moerloos

Bericht door Bees&Bikes » do 23 jun 2016, 09:02

Beste medeimkers,

2 maanden geleden zijn wij beginnen met imkeren. Begonnen met 1 volk Carnica. Deze ging zwermen in de tuin, geschept en nu hebben we dus 2 volken.

Nieuwe volk (natuurlijke zwerm) doet het goed in 10-raams kast. 4 ramen vol broed, mooi gesloten en de kast raakt aardig vol.

Bij het oude volk is het niet gelukt met het inbrengen van koningin met doppen uit een andere kast. Dit was nodig aangezien de koningin verdwenen was op de een of andere manier. Nu ook geen broed meer. Dus ze zijn al 25 dagen hopeloos moerloos. Nog wel flink wat bijen. Staat op BK + HK. Alle ramen gebruiken ze voor nectar en stuifmeel. Geen werkstereitjes kunnen vinden. Ze zijn wel rustig.

Wat kunnen wij nu doen met beide volken?

Optie 1. Kan ik deze 2 volken samenvoegen? Of heeft dat niet veel zin meer vanwege de oude bijen?

Optie 2. Kan ik de honingkamer met alle nectar en stuifmeel op het nieuwe volk zetten om meer ruimte te geven? Of is het beter om nieuwe honingramen erop te zetten en evt. Een extra broedkamer?

Is het oude volk nog te redden met de oude bijen?

Alvast bedankt.

Groeten Alex

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door Fish » do 23 jun 2016, 09:25

Kan je me uitleggen op welk punt je heb beslist om nieuwe doppen in te hangen? En vooral wat je bedoeld met 25 dagen hopeloos moerloos, ga je dan uit van de "verdwenen moer" die op dit punt is kwijtgeraakt? Ik kan uit je verhaal maar moeilijk een tijdlijn opstellen, vooral gezien je pas 2 maanden aan de gang bent en alle handelingen die in deze periode hebben plaatsgevonden. Wanneer was de verwachting dat de "verdwenen moer" aan de leg was, en wanneer zou de nieuwe moer uit ingehangen doppen aan de leg moeten zijn?

Gezien je het over een rustig volk hebt, heb je al overwogen een moerproef te doen?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door ErikS » do 23 jun 2016, 10:13

Moerloosheidsproef met 2 ramen met open (mag tennisbal formaat zijn) en gesloten broed, 3 dagen na elkaar inhamgen. ;-)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door A.A. Staals » do 23 jun 2016, 11:00

ErikS schreef:Moerloosheidsproef met 2 ramen met open (mag tennisbal formaat zijn) en gesloten broed, 3 dagen na elkaar inhamgen. ;-)
Is een keer niet genoeg?

ad staals

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door ErikS » do 23 jun 2016, 11:29

Voor de aanmaak van doppen jawel, maar mogelijk herkent de imker de aanzet niet goed. Een 2e raam kan geen kwaad en geeft meer kansen. stel hij laat een keer een raam met gesloten doppen hard neerkomen kunnen de larven verloren gaan dus ook hier backup.
Voor de leggende werksters is een 2e raam gunstig om de ontwikkeling te vertragen.

Bees&Bikes
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 jun 2016, 17:40
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door Bees&Bikes » vr 24 jun 2016, 10:54

Fish schreef:Kan je me uitleggen op welk punt je heb beslist om nieuwe doppen in te hangen? En vooral wat je bedoeld met 25 dagen hopeloos moerloos, ga je dan uit van de "verdwenen moer" die op dit punt is kwijtgeraakt? Ik kan uit je verhaal maar moeilijk een tijdlijn opstellen, vooral gezien je pas 2 maanden aan de gang bent en alle handelingen die in deze periode hebben plaatsgevonden. Wanneer was de verwachting dat de "verdwenen moer" aan de leg was, en wanneer zou de nieuwe moer uit ingehangen doppen aan de leg moeten zijn?

Gezien je het over een rustig volk hebt, heb je al overwogen een moerproef te doen?
Dankjewel voor je bericht.

Voor de duidelijkheid:

Kast 1 (oude kast):
1 juni - heb ik 2 doppen erin gehangen (hadden waarschijnlijk nog ongeveer 5 dagen nodig). Deze zaten op een honingraam en heb ik gekregen van de imker waar we ook het volk hadden opgehaald. Dit was nodig aangezien er geen eitjes en larven meer aanwezig waren. De koningin was weggevlogen terwijl er nog geen nieuwe koningin was blijkbaar. De vorige imker had in dit volk al een keer doppen gebroken maar 1 per ongeluk laten zitten waar deze nieuwe koningin dus uit voort is gekomen. De oude koningin had hij volgens mij een keer dood voor de kast gevonden aangezien deze geknipt was.
8 juni - gekeken en 1 dop was weggevreten en in de andere dop zat een dode koningin.
22 juni - Nog steeds geen eitjes, larven of broed

Kan ik een raam met broed, larven en eitjes van de nieuwe kast in de oude kast hangen? Of is dit al te laat en kan ik ze beter samenvoegen met de krantenmethode?

In kast 2 heb ik eitjes gezien op 8 juni. Het kan dus zijn dat deze bijen de 25 (morgen) geboren worden. Kan ik de honingkamer van kast 1 op kast 2 zetten? Of kan ik beter een extra broedkamer erop zetten (+ een honingkamer)?

Groeten Alex

Bees&Bikes
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 jun 2016, 17:40
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door Bees&Bikes » vr 24 jun 2016, 11:11

ErikS schreef:Voor de aanmaak van doppen jawel, maar mogelijk herkent de imker de aanzet niet goed. Een 2e raam kan geen kwaad en geeft meer kansen. stel hij laat een keer een raam met gesloten doppen hard neerkomen kunnen de larven verloren gaan dus ook hier backup.
Voor de leggende werksters is een 2e raam gunstig om de ontwikkeling te vertragen.
Danjewel voor de uitleg.

Zie het tijdspad in mijn reactie hieronder. Kan ik nog steeds 2 ramen overzetten? Is dit niet te laat aangezien de laatste eitjes van de vorige koningin waarschijnlijk op 18 mei zijn gelegd aangezien ik op 27 mei geen larven en eitjes meer heb kunnen zien? Klopt het dat het minimaal 42 dagen duurt voordat ik weer nieuwe bijen heb (16 dagen koningin + 5 dagen voordat ze gaat leggen + 21 dagen voor eerst werksters)?

Groeten Alex

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten