Wisselen van koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Wisselen van koninginnen

Bericht door KaraBela » zo 03 jul 2016, 23:28

Hoi collega imkers,

Een technisch vraagje. Wellicht dat jullie hier raad mee weten.

Ik wil de oudere koninginnen in diverse kasten (ze vallen me tegen) vervangen door bevruchte koninginnen. Dit wil ik binnenkort doen. Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Gewoon de oude koningin er uit en de nieuwe via de krantenmethode erin?

Alvast mijn dank.

Erkan Kara
ERKAN KARA

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door Paul67 » zo 03 jul 2016, 23:38

Volgens mij de nieuwe in een kooitje tussen 2 ramen hangen en dan de bijen zich
door een brokje sukerdeeg laten eten om de koningin te bevrijden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door Hans van der Post. » zo 03 jul 2016, 23:44

Ik wil de oudere koninginnen in diverse kasten (ze vallen me tegen) vervangen door bevruchte koninginnen. Dit wil ik binnenkort doen. Wat is de beste manier om dit aan te pakken?
Ga even naar de site van Hennie Kroese daar vind je het antwoord Of imkerpedia.
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door johan » ma 04 jul 2016, 11:18

ik neem de oude af, leg wat deeg op de toplatten en leg een krantje op de voeropening. daar leg ik een EWK met geopend glaasje (of apidea met geopende bodem) op.
na 2 dagen neem ik de EWK weg en zet ik een voerbak in de plaats.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door Primus » ma 04 jul 2016, 11:23

johan schreef:ik neem de oude af, leg wat deeg op de toplatten en leg een krantje op de voeropening. daar leg ik een EWK met geopend glaasje (of apidea met geopende bodem) op.
na 2 dagen neem ik de EWK weg en zet ik een voerbak in de plaats.
Ik doe eigelijk hetzelfde met Kielerkastjes, maar heb toch ook al enkele mislukkingen gehad. Werkwijze: Moer opzoeken en verwijderen uit oud volk dan krant er bovenop bovenste broedbak , krantenvel ertussen en na tien dagen controleer ik en doe de kieler weg. Vindt het nog steeds beter dan met een kooitje invoeren dat mislukt nog wel is meer.
MVG CP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door joselito » ma 04 jul 2016, 13:16

Hier zoek ik de oude koning op, de jonge koningin komt dan direct in een iltis kooitje (zonder voedsel) tussen twee ramen. De volgende dag komt er deeg in de opening en kunnen ze haar bevrijden. Zeker met koninginnen die zelf al uitlopend broed hebben gaat dit zelden mis. Als het al eens mis gaat is het omdat de bijen in een fase van stille moerwisseling zitten en er nog ergens een jonge koningin rond loopt.
Op die manier heb ik al honderden koninginnen ingevoerd, het is het minste werk en met slechts één dag onderbreking gaat alles verder. Ik heb dit van een Waal geleerd die meer dan 100 kasten had en ook altijd op die manier te werk ging. Met me deze methode te leren heeft hij mij en vele andere imkers hier een groot plezier gedaan :)
De oude koningin verwijderen, dan na 9 dagen doppen breken en een koningin invoeren is veel meer werk en gaat ook nog eens vaker mis.

KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door KaraBela » ma 04 jul 2016, 22:09

Het antwoord staat bij kroeze hier beschreven
http://home.kpn.nl/buckfast/
Op imkerpedia niets kunnen vinden.
ERKAN KARA

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door Matthijs » ma 04 jul 2016, 22:20

Werkt dit ook met onbevruchte koninginnen Joselito?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door Primus » ma 04 jul 2016, 22:38

joselito schreef:Hier zoek ik de oude koning op, de jonge koningin komt dan direct in een iltis kooitje (zonder voedsel) tussen twee ramen. De volgende dag komt er deeg in de opening en kunnen ze haar bevrijden. Zeker met koninginnen die zelf al uitlopend broed hebben gaat dit zelden mis. Als het al eens mis gaat is het omdat de bijen in een fase van stille moerwisseling zitten en er nog ergens een jonge koningin rond loopt.
Op die manier heb ik al honderden koninginnen ingevoerd, het is het minste werk en met slechts één dag onderbreking gaat alles verder. Ik heb dit van een Waal geleerd die meer dan 100 kasten had en ook altijd op die manier te werk ging. Met me deze methode te leren heeft hij mij en vele andere imkers hier een groot plezier gedaan :)
De oude koningin verwijderen, dan na 9 dagen doppen breken en een koningin invoeren is veel meer werk en gaat ook nog eens vaker mis.
Moet dat dan een iltis kooitje zijn en kan dat niet met een nicotkooitje.

MVG CP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wisselen van koninginnen

Bericht door joselito » di 05 jul 2016, 08:15

Primus schreef:Moet dat dan een iltis kooitje zijn en kan dat niet met een nicotkooitje.
Het maakt niet uit welk kooitje. Maar hoofdzaak dat er geen voedsel in zit de eerste 24 uur. De koningin moet gevoederd worden door de bijen.
De iltis kooitjes hebben het voordeel dat ze tussen de ramen passen en dat er veel contact is tussen de bijen en de koningin. Ook duurt het geen dagen voordat ze bevrijd is als je er deeg in steekt. De bijen in de kast mogen zich niet moerloos voelen.

Dit is een methode om leggende koninginnen in te voeren in productiekasten. Het wordt gebruikt om op het einde van het seizoen de koninginnen die je in bevruchtingskastjes gekweekt hebt om te wisselen met oude koninginnen die je wil vervangen.
Als je een dure koningin koopt is dit niet de methode, dan moet je gaan voor 100% zekerheid.
Laatst gewijzigd door joselito op di 05 jul 2016, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten