Grote problemen met mijn volkjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Johannus70
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:27
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Grote problemen met mijn volkjes

Bericht door Johannus70 » di 05 jul 2016, 07:59

Wat ik al schreef. Ik heb in een kast bultbroed. En ik heb op 6 kasten 0,0 brias.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Grote problemen met mijn volkjes

Bericht door A.A. Staals » di 05 jul 2016, 08:07

tomer schreef:Zou het nog wel iets uitmaken om een raam brias bij te hangen, als ze al sinds begin mei zonder koningin zitten? Het zijn nu toch allemaal oude bijen.
Dat heeft helemaal geen zin. Koningin telen 12 dagen + 10 dagen aan de leg + 21 dagen uitlopend broed, dus pas over zes weken jonge bijen.
Meestal heeft het geen zin om volken met eierleggende werkbijen en dergelijke op te lappen. Opruimen is het best. Af laten vliegen op een goed volk of verenigen met krant.
Het is makkelijker om van een goed volk meerdere te maken dan slechte op te lappen. Volken maken doe je het best door eerst koninginnen te kweken en met leggende koningin nieuwe volken maken.

ad staals

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Grote problemen met mijn volkjes

Bericht door Fish » di 05 jul 2016, 14:33

Vanuit je verhaal maak ik op dat je 6 hopeloos moerloze volken hebt, ben je ook tot deze conclusie gekomen?

Ik denk dat je op een paar punten winst kan behalen, met name bij het doppenbreken wat al eerder is genoemd. Eén dop laten staan is een risico. Wellicht het tuten/kwaken afwachten als je tóch wilt doppenbreken.

Dat je eierleggende werksters hebt, zou je kunnen voorkomen door eerder te reageren op moerloosheid. Bij je tweede controle was er circa een maand gepasseerd na "uitlopen koningin", vanuit je verhaal kan ik niet achterhalen of je hier actie hebt ondernomen maar persoonlijk zou ik hier (bij constatering geen broed) een moerproef doen (= raam open broed inhangen), en verder handelen met het al dan niet slagen van de proef. Niet alleen weet je of er een moer in het volk loopt, je remt eventuele ontwikkelingen van de werksters ook enigszins af.

Wat ik mis is wat je met de oude moer hebt gedaan. Als je vliegers volgens het boekje doet, zal de moer toch gewoon aan de leg moeten zijn in de kast waar de bijen op zijn gevlogen? Of heb je de moer weggetoverd en de kast met vliegbijen een moer laten maken?

Gedurende je verhaal komen er steeds meer afleggers/kasten bij, heb je 6 volken gecreëerd vanuit je ene cursusvolk?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten