Hoe laat??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Hoe laat??

Bericht door krisnatoon »

Hallo,

Ik weet dat je op het eind van de dag doppen moet breken.

Maar is er ook een tijdstip waarop je het best kunt luisteren naar tuten en kwaken? Is dat ook 's avonds of is dat gewoon de hele dag door?

Alvast dank voor de moeite!

Mvrgr,

Kris
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoe laat??

Bericht door joselito »

krisnatoon schreef: Ik weet dat je op het eind van de dag doppen moet breken.
Maar is er ook een tijdstip waarop je het best kunt luisteren naar tuten en kwaken? Is dat ook 's avonds of is dat gewoon de hele dag door?

Doppen kan je om het even wanneer breken. Het tuten en kwaken is 's avonds beter te horen omdat er dan minder rumoer is door het massaal vliegen van de bijen. Is het een dag met slecht weer, en weinig bedrijvigheid, dan hoor je het even goed overdag.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hoe laat??

Bericht door Fish »

joselito schreef:Doppen kan je om het even wanneer breken.
Toch wel heel veel risico op een zwerm als je dit midden op een warme dag doet en een jong moertje voor de zekerheid (of per ongeluk) laat uitlopen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoe laat??

Bericht door joselito »

Fish schreef:Toch wel heel veel risico op een zwerm als je dit midden op een warme dag doet en een jong moertje voor de zekerheid (of per ongeluk) laat uitlopen.
Wat gebeurt er dan?
tonie-v
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Re: Hoe laat??

Bericht door tonie-v »

Bij mij is er om drie uur bij mieserig weer alweleens "spontan" bij het inlopen laten, Weleens een zwerm afgekomen, niet grappig.
Is dat bij andere nog nooit gebeurd? :whistle:

Mvg tonie
ajv
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoe laat??

Bericht door joselito »

tonie-v schreef:Bij mij is er om drie uur bij mieserig weer alweleens "spontan" bij het inlopen laten, Weleens een zwerm afgekomen, niet grappig.
Dat heeft een andere reden gehad. Alle doppen breken en als er juist nog een koningin uitloopt (de kwaker), deze koningin ook laten in lopen in het volk leidt niet tot een zwerm. De doppen breken juist voor dat ze sowieso zouden gaan zwermen verandert misschien hun mening niet meer. Daar heb ik geen ervaring in.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe laat??

Bericht door Hans van der Post. »

krisnatoon schreef:Hallo,Ik weet dat je op het eind van de dag doppen moet breken.
Maar is er ook een tijdstip waarop je het best kunt luisteren naar tuten en kwaken? Is dat ook 's avonds of is dat gewoon de hele dag door?
Alvast dank voor de moeite!
Mvrgr, Kris
Ja als een volk tuter en kwakers heeft is het verstandig om na 17:00 uur doppen te breken. De onrust in het volk zo groot dat als er een tweede of meer jonge moeren midden op de dag in de kast loslopen kan er een zwerm de kast uit kan komen.
Tijdens het rijpe doppen breken lopen er vaak zelfstandig moeren uit daarom is het verstandig om laat in de middag doppen te breken.
Een tijdje geleden(2003) is op het forum een observatie opgetekend waar te lezen is dat 24 uur van de dag het een en ander te horen is: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 0&start=10
!Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten