Bruidszwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:
Bruidszwerm

Bericht door Biodlarn » zo 10 jul 2016, 11:29

Ik heb hier op het forum (en op imkerpedia) al enkele malen gelezen over bruidszwermen.
Bij ons in Zweden heb ik er nog nooit over horen praten. Staat niet in mijn boeken in elk geval.
Gisteren ging ik door mijn afleggers en merkte dat 3 kisten bijna leeg waren. Een handvol bijen, geen broed en geen doppen. Nooit eerder gezien.
Zwermen heb ik in overvloed gehad deze zomer, de oudere generatie imkers kan zich niet veel zomers herrinneren waarin de dames zo gezwermd hebben.

Mijn vraag is nu: zijn er nog bepaalde omstandigheden waarbij bruidszwermen meer voorkomen? Em komen ze misschien meer voor bij bepaalde rassen?


Mvrgr. Han

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door joselito » zo 10 jul 2016, 13:01

Een bruidszwerm komt voor als je een kast niet hebt laten zwermen. Je hebt de oude koningin eruit genomen en als de eerste jonge koningin uitkomt breek je alle doppen, dus ze kunnen niet meer zwermen. Maar de zwermdrift zit er nog in. Dus als de koningin op bevruchting gaat denken de bijen dat ze gaan zwermen en gaan met haar mee. Maar de koningin wacht niet op hen. Zij gaat gewoon op bevruchting. De zwerm gaat ergens hangen, merkt dan dat de koningin er niet bij is een keert terug naar de kast.
Een aflegger doet dat normaal gezien niet, daar zijn ze niet sterk genoeg voor.

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door Biodlarn » zo 10 jul 2016, 18:11

Imkerpedia: "Een bruidszwerm is een nieuwe jonge koningin die op een van haar orienteringsvluchten of bruidsvluchten wordt vergezeld door een hoeveelheid bijen, waarbij ze er niet in slaagt om van deze bijen vrij te komen. Het achterblijvende volk is dan hopeloos moerloos en gaat ten gronde. De bruidszwerm zoekt een nieuwe locatie en is voor de imker verloren."

Als ik jouw reactie er dan bij in beschouwing neem, Joselito, dan kom ik tot de volgende conclusie:

Ik heb meerdere sterke afleggers (8 ramen broed) gemaakt van super sterke volken die in zwermstemming waren. Ik heb ze 1 zwermcel meegegeven uit het moedervolk. Ik denk dat deze afleggers de zwermlust niet verloren zijn en dat er bruidszwermen afgekomen zijn. Waarvan ik er dus enkelen netjes met koningin en al in 3 ramers geschept heb. Kan dat de verklaring zijn?

//Han

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door joselito » zo 10 jul 2016, 18:54

Biodlarn schreef: Ik heb meerdere sterke afleggers (8 ramen broed) gemaakt van super sterke volken die in zwermstemming waren. Ik heb ze 1 zwermcel meegegeven uit het moedervolk. Ik denk dat deze afleggers de zwermlust niet verloren zijn en dat er bruidszwermen afgekomen zijn. Waarvan ik er dus enkelen netjes met koningin en al in 3 ramers geschept heb. Kan dat de verklaring zijn?
Ik heb mijn twijfels, een bruidszwerm komt meestal terug op de kast omdat de koningin er niet bij is.
Een methode om de zwermdrift uit het volk te krijgen is de oude koningin eruit te halen zonder het volk te splitsen en dan een jonge koningin laten uit te lopen. Dan heb je het gevaar dat je een bruidszwerm krijgt als ze ter bevruchting gaat. Maar zoals gezegd komen die meestal terug.

mgobbels
Berichten:34
Lid geworden op:zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds:1970
Aantal volken:35
Bijenras(sen):carnica.
Locatie:Liessel
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door mgobbels » zo 10 jul 2016, 23:13

Het beste is als er een bruidszwerm is, de zwerm scheppen de koningin eruit halen en opsluiten in een koniginnenkluisje. De zwerm s'avonds teruggeven aan het volk zonder koningin. Het volk zal zich na een aantal uren hopeloos moerloos voelen. De dag erna de koningin invoeren het meegaan op bruidsvlucht is dan meestal afgelopen.

M. GOBBELS

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door joselito » ma 11 jul 2016, 16:19

mgobbels schreef:Het beste is als er een bruidszwerm is, de zwerm scheppen de koningin eruit halen en opsluiten in een koniginnenkluisje.
Bij een bruidszwerm is er geen koningin. Zij is gewoon op bevruchting.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door A.A. Staals » ma 11 jul 2016, 17:14

joselito schreef: Bij een bruidszwerm is er geen koningin. Zij is gewoon op bevruchting.
Er zijn twee mogelijkheden:
1e: Zwerm slaat terug.
2e: Zwerm gaat hangen.
In het eerste geval zal het meestal niet opgemerkt worden.In het tweede geval schep je de zwerm.
Meestal weet men niet van welke kast en zal de zwerm apart gehuisvest worden. Kent men de herkomst en wordt de zwerm terug gedaan herhaalt zich het zwermen meestal. Als je weet dat het een bruidszwerm is zet hem dan in een nieuwe woning op de kast waar de zwerm vanaf is. Zodra er broed is terug verenigen met het volk middels een krant.
Ik heb eens een zwerm (was naar later bleek een bruidszwerm) naast wat andere kasten gezet. Bij toeval zag ik haar op bruidsvlucht gaan en terugkomen. Echter ze vloog niet terug in de zwerm waar van ze vertrok maar in het volk waar de zwerm uitkwam. Dit weet ik omdat de koningin gemerkt was met een nummertje.

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door joselito » ma 11 jul 2016, 19:21

Een vriend wou op vakantie en zijn kasten hadden zwermkoorts.
Hij had dus niet beter gevonden dan alle oude koninginnen eruit te halen en nadien alle doppen uit te snijden op één na.
Zijn broer die langs hem woont zou op zijn bijen passen.
Na een aantal dagen van slecht weer kwam er plots een mooie dag. 10 kasten zwermden in de namiddag.
Grote paniek om korven te vinden om al die zwermen te scheppen maar uiteindelijk was hij er toch in geslaagd.
Maar een voor een kwamen de zwermen terug uit de korven en vlogen terug naar hun kast.
Er zat namelijk nergens een koningin bij, deze waren gewoon op bruidsvlucht vertrokken en terug naar hun kasten gevlogen, dus hetzelfde wat Ad meegemaakt heeft.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door A.A. Staals » ma 11 jul 2016, 22:02

joselito schreef:.......... hetzelfde wat Ad meegemaakt heeft.
Goed lezen, want volgens mij begrijp je het niet. De zwerm bleef in de kast en was dus hopeloos moerloos. Dit was een echte bruidszwerm had al zowat de hele bak uitgebouwd, maar helaas was de koningin de plek waar ze op ingevlogen was niet vergeten.

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bruidszwerm

Bericht door joselito » ma 11 jul 2016, 22:19

A.A. Staals schreef: Goed lezen, want volgens mij begrijp je het niet. De zwerm bleef in de kast en was dus hopeloos moerloos. Dit was een echte bruidszwerm had al zowat de hele bak uitgebouwd, maar helaas was de koningin de plek waar ze op ingevlogen was niet vergeten.
ok, had het verkeerd begrepen. Bij jou vertrok ze vanuit de kast met de zwerm en keerde na de paring terug naar haar eigen kast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten