bijen overzetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

crazy bee
Berichten:19
Lid geworden op:ma 01 jun 2015, 15:32
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
bijen overzetten

Bericht door crazy bee » ma 18 jul 2016, 12:03

Hallo heren en dames imkers,

Ik heb als beginnend imker een hele mooie plek gevonden voor mijn bijen. Deze komen te staan bij een oud landhuis met een hele mooie en grote bloemen en fruitbomen tuin. Hier staan zo`n 100 appel en perenbomen, 100 lindebomen en een zee aan bloemen.
Op deze plek staat een hele mooie bijenstal voor 7 kasten naast elkaar.
De man waar ik het voor ga beheren heeft hier 4 red cedar kasten staan. Ik heb hier 2 geschilderde segebergers en 1 geschilderde houten spaarkast bij gezet.
Dit lijkt op deze plek dus helemaal nergens naar, en wil dus ook graag mijn 3 volken overzetten op red ceder kasten.
Nu mijn vraag: wanneer kan ik dit het beste gaan doen.
Vlak voor het inwinteren, of kan het nu ook al wel.
Ben nl. bang dat de bijen de kasten niet meer gaat herkennen en ik mijn volken kwijt raak.

Benieuwd naar reacties,

Jacob :be9:

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: bijen overzetten

Bericht door melkman » ma 18 jul 2016, 12:54

Je kan ze nu direct wel overzetten alleen de nieuwe kasten wel terug zetten op de plaats waar de oude stond. Bijen zijn namelijk als eerst plaats gebonden en dan pas de kast.

Verstuurd van mijn GT-I9195

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen overzetten

Bericht door Dirk Blanken » ma 18 jul 2016, 18:28

Het is inderdaad een hele overgang voor de bijen.
Waarschijnlijk is het geen enkel probleem maar je kan er wel iets aan doen.
Je zou op de kasten nu bij de oude kasten een merkteken boven het vlieggat kunnen zetten met een parker en dat merkteken later verplaatsen naar de redcedar kast dat helpt zeker.

Kasten in allerlei kleuren schilderen is lastig als je moet overzetten beter is alles de zelfde bijvoorbeeld bladgroene kleur dat past in het landschap en met merktekens te onderscheiden.
Bijen vervliegen dan minder ook als je ze een meter zijwaarts verplaatst(50cm per dag).

Groeten Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten