Waarom vind ik in Nederland geen harde honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ecopirque
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:04
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 100
Bijenras(sen): Chileense
Contacteer:

Waarom vind ik in Nederland geen harde honing?

Bericht door Ecopirque » do 21 jul 2016, 18:14

Hallo hier een Nederlandse imker die werkzaam is in Chile.

De honing die ik hier eet is hard en is alleen vloeibaar de eerste week. Wij gebruiken dit aan de klant om te laten zien dat deze niet is verhit. Bij mijn vorige terugkomst in Nederland kon ik nergens honing vinden met deze eigenschap. Ja ik weet dat je door filteren en nog meer filteren je honing vloeibaar kan houden. Maar waarom wil je iets wat goed is filteren ? Wij vinden ook wel is een vleugeltje in de honing maar er is niks zo puur als ongefilterde honing.
Ik lees op internet nog teveel over het verhitten van honing, je wil toch niet al dat harde werk van de bijen in één keer verpesten.
Nog erger in de supermarkt verkopen ze het in knijpflacons alsof het shampoo is.

Kunnen jullie mij vertellen waar ik harde honing kan vinden niet gefilterd ?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom vind ik in Nederland geen harde honing?

Bericht door Dirk Blanken » do 21 jul 2016, 18:49

De imkers filteren de honing echt niet ze enten en roeren zodat het smeerbaar blijft.
Zemerijen krijgen vanuit de hele wereld honing die ze moeten verwarmen om het in potjes te doen en vaak gebeurd dat niet op max 40 graden.
Dan is de honing verpest wat betreft de enzymen maar meestal de smaak niet.
In de states wordt de honing sterk onder hoge druk gefilterd zodat zelfs de stuifmeelkorrels er uit gefilterd worden, hoe dom kan je zijn maar het is een dom volk en het gaat altijd en alleen maar om de centen en macht.

Ik vind harde honing ook lekker doordat de kristallen dan smelten in je mond.
Vooral een stukje honing als zeeasterhoning gewoon van zich zelf gekristalliseerd met hele grote kristallen is echt een snoepje.
Jammer dat de schapen op de kwelder de planten ook lekker vinden.

Door te roeren krijg je kristallen van één grote en die glijden over elkaar dus is de honing smeerbaar.
Dit roeren doet de honing niet minder waard te zijn, de enzymen blijven behouden.

Groeten Dirk
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom vind ik in Nederland geen harde honing?

Bericht door Dirk Blanken » do 21 jul 2016, 18:56

Harde honing kan je vaak vinden bij imkers die koolzaadhoning geoogst hebben en die onvoldoende geroerd hebben.
Als je helemaal niet roert krijg je keiharde honing.

Het snel hard worden van de honing heeft te maken met het percentage glucose wat bij koolzaad erg hoog is, vaak kristalliseert het al in de raat in de hoeken bij koud weer.

Acaciahoning heeft practisch geen glucose in de honing en daarom blijft het van nature zolang vloeibaar.

Groeten Dirk.
dertiende

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Waarom vind ik in Nederland geen harde honing?

Bericht door ErikS » do 21 jul 2016, 19:23

Mijn voorjaarshoning is als één partij geslingerd en in potten gedaan. De potten hier staat in de bijkeuken, gem temp 20°C, en zijn vloeibaar. Bij mijn moeder staan de potten in een ouderwetse koude kelder 12°C en gekristalliseerd. De omgevingstemperatuur is ook een factor.

Ik ben het eens met Dirk, uitgekristalliseerde honing heeft iets extra's. Persoonlijk heb ik niets met creme honing.

Ecopirque
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 jul 2016, 18:04
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 100
Bijenras(sen): Chileense
Contacteer:

Re: Waarom vind ik in Nederland geen harde honing?

Bericht door Ecopirque » do 21 jul 2016, 19:44

Bedankt voor de snelle reacties. Hier is de honingsoogst nog niet van start gegaan. In september begint ons seizoen. Het is tevens ook jammer dat er vaak word afgeraden om honing uit Zuid Amerika te kopen. Chile heeft een grote biodiversiteit aan bomen en planten hier en de gebieden zijn weids. Honing kan je kopen in heel Chile op elke hoek van de straat.
Oké ook hier werkt niet elke Imker even natuurlijk maar dat is wereldwijd een probleem denk ik dan maar. Het beste blijft dus kopen bij de lokale imker die als eerst honing voor zichzelf maakt met de goede gedachte en daarna pas aan zijn winst denkt.
Bij grootschalige productie zet ook ik mijn vraag tekens, uit eindelijk word alle honing met elkaar vermengd en aangeprezen als kwaliteits honing.
Stel je voor dat we wijn importeren uit alle uithoeken van de wereld en alles met elkaar vermengen.
Weet iemand een goede imker te vinden in de regio Arnhem ik kom binnenkort terug naar Nederland en wil dan wel graag pure honing,proportie en pollen nuttigen.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Waarom vind ik in Nederland geen harde honing?

Bericht door RutgerV » do 21 jul 2016, 22:54

Ik kom uit ede en heb genoeg lokale honing ecopirque! Je kunt contact met me opnemen via een pb.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten