Zwerm vangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Berichten: 457
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Zwerm vangen

Bericht door Paul67 »

Ik zou graag willen weten of iemand wel eens een zwerm heeft gelokt met zo'n lokmiddel wat in imkershops
te koop is. Werkt dat eigenlijk? En hoe heb je dat dan gedaan?
Een doos / kist o.i.d. ergens geplaatst, lokmiddel erin en dan maar afwachten?
En wat is dan een goed werkend lokmiddel? :be9:

Mvrgr P
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door Hans van der Post. »

Ik weet een uitstekend lok middel.
Een kast met een of twee zeer oude raten waar de wasmot aanwezig is. Gegarandeerd komt er een zwerm in de kast.
De kast wel in een open schaduw rijke plek neerzetten.
Verder niet aanvullen met kunstraat een zwerm wil trossen.
!Hans.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door ErikS »

Paul67 schreef:Ik zou graag willen weten of iemand wel eens een zwerm heeft gelokt met zo'n lokmiddel wat in imkershops
te koop is. Werkt dat eigenlijk? En hoe heb je dat dan gedaan?
Een doos / kist o.i.d. ergens geplaatst, lokmiddel erin en dan maar afwachten?
En wat is dan een goed werkend lokmiddel? :be9:

Mvrgr P
Hallo Paul, waarschijnlijk heb je nu de volle aandacht van de imkers in je directe omgeving........ MVG Erik. :whistle:
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door joselito »

Hans van der Post. schreef:Een kast met een of twee zeer oude raten waar de wasmot aanwezig is. Gegarandeerd komt er een zwerm in de kast.
Ik weet het niet wat Nederland betreft maar in België is dat illegaal :be7:
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door ErikS »

joselito schreef:
Hans van der Post. schreef:Een kast met een of twee zeer oude raten waar de wasmot aanwezig is. Gegarandeerd komt er een zwerm in de kast.
Ik weet het niet wat Nederland betreft maar in België is dat illegaal :be7:
Joselito, je opmerking is niet helemaal helder, wat is precies illegaal in België?
Het kweken van wasmot in oude raten :be8: of het lokken van zwermen met lokmiddelen? :be1:
Grtz, Erik.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door joselito »

ErikS schreef:Het kweken van wasmot in oude raten :be8: of het lokken van zwermen met lokmiddelen?
Het laten open staan van kasten met oude raten.
Nu zal er niet meer zo zwaar aan getild worden, maar in de tijd van de korfimkerij probeerde me zo de zwermen van zijn buren te vangen. Vaak was het zo dat een paar dagen voordat de bijen zwermden ze de kast al kwamen poetsen :) Dus de 'imker' wist dat er een zwerm in aantocht was.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door Hans van der Post. »

Als een imker niet goed voor zijn bijen zorgt kan hij zwermen krijgen. Zwermen die dan uitvliegen komen meestal om of worden dan door een ander geschept. Is het erg dat je een kast neer zet? In het verleden was het in NL ook verboden maar weet niet hoe dit tegenwoordig is. Mag je wel de gel gebruiken die zwermen zouden lokken. :think:

Wasmotten kweken is tegenwoordig moeilijk geworden. Door een "strenge" varroa bestrijding zijn er minder wasmotten is mijn waarneming.
Tien - twaalf jaar geleden was het niet mogelijk om een raat onbeschermd te laten staan. Binnen de kortste keren waren er rond fladderen wasmot vlinders die de raat hadden gevonden.
!Hans.
Paul67
Berichten: 457
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door Paul67 »

Voor alle duidelijkheid: ik heb nergens geschreven dat ik van plan ben om dat te gaan doen.
Van andermans spullen (of dieren in dit geval) blijf ik af. Ik was (ben) alleen nieuwsgierig of het werkt
en hoe men dat doet. Dat is alles. Ik distancieer me dan ook van onderstaande opmerking.
Hallo Paul, waarschijnlijk heb je nu de volle aandacht van de imkers in je directe omgeving........ MVG Erik. :whistle:
Mvrgr P
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door Teake de Jong »

Ik denk dat gemeentes eerder klaar staan met een lintje dan met een proces verbaal.
In Zwolle werd ik plat gebeld over zwermen, mensen waren soms de wanhoop nabij omdat ze geen imker konden bereiken die tijd (en ruimte) had.
Wie zijn bijen laat zwermen moet gewoon beter zijn werk doen en kan m.i. geen aanspraak maken op welke zwerm dan ook, tenzij hij/zij hem zelf vangt.
Voor de duidelijkheid..., ook mijn bijen hebben gezwermd :be8:

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwerm vangen

Bericht door joselito »

Inderdaad, als imker moet ik er maar voor zorgen dat zwermen niet gaan vliegen (door bv de koningin te knippen)
Maar voor minder ervaren imkers is dat al iets anders.
In mijn begindagen als imker zwermde eens een kast. Mijn koninginnen waren toen nog niet geknipt.
Gelukkig had ik het gezien want de zwerm ging zelfs niet hangen maar vloog rechtstreeks naar de buurman in een lege kast.
Ik heb toen eens een hartelijk woordje gesproken met de buurman en dat is nooit meer gebeurd :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Hans van der Post., Semrush [Bot] en 145 gasten