honingkamer onderop tijdens winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Mette
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door Mette » za 13 aug 2016, 17:15

Eén van mijn volken laat ik overwinteren met hun eigen honing. Ik heb vandaag de broedkamers en honingkamers omgewisseld.

Nu ik klaar ben, twijfel ik echter of ik de volgorde wel goed heb gedaan.
Dit was de volgorde van beneden naar boven: broedkamer1-broedkamer2-honingkamer1-honingkamer2
Nu is het van beneden naar boven: honingkamer2-honingkamer1-broedkamer2-broedkamer1

Heb ik hier een juiste volgorde aangehouden? Of heb ik de 'kern' van het broednest nu te ver naar buiten gezet?

Mijn reden van honingkamer1 dichter bij het nest is omdat dat deze helemaal vol zit met verzegelde honing, andere kamer is niet geheel vol.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door joselito » za 13 aug 2016, 17:30

Als je ze de honing wil laten houden, laat de honingzolders dan gewoon staan.
De bijen hebben dat niet voor niets zo gestapeld. Nu loop je het gevaar in de winter dat ze boven in de kast zitten in een tros terwijl het voedsel onder zit.
Resultaat: hongersdood

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door Steve_Delannoye » za 13 aug 2016, 18:22

Heb je dit ergens gelezen? Honing/wintervoer hoort toch bovenin de kast te zitten? De bijen verplaatsen zich normaal gezien van vooronder naar achterboven door de kast en blijven zo steeds in de buurt van het voer.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door Alex Mönch » za 13 aug 2016, 18:49

Mette schreef:Eén van mijn volken laat ik overwinteren met hun eigen honing. Ik heb vandaag de broedkamers en honingkamers omgewisseld.

Nu ik klaar ben, twijfel ik echter of ik de volgorde wel goed heb gedaan.
Dit was de volgorde van beneden naar boven: broedkamer1-broedkamer2-honingkamer1-honingkamer2
Nu is het van beneden naar boven: honingkamer2-honingkamer1-broedkamer2-broedkamer1

Heb ik hier een juiste volgorde aangehouden? Of heb ik de 'kern' van het broednest nu te ver naar buiten gezet?

Mijn reden van honingkamer1 dichter bij het nest is omdat dat deze helemaal vol zit met verzegelde honing, andere kamer is niet geheel vol.

Een dure hobby op zo n manier inwinteren en zonde van de lekkere honing :doh: (brengt geen enkele verbetering in de overwintering ten opzichte van suikerwater),maar als je het perse wilt,dan altijd de winter voorraad bovenop.

Mette
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door Mette » za 13 aug 2016, 21:01

De handeling HK onderop plaatsen komt vanuit de (mensen van) de basiscursus die ik vorig jaar volgde..
Afgelopen weken is het hiermee goed gegaan, dus komende winter wilde ik hetzelfde doen.

Het feit dat ik de bijen hun eigen honing meegeef tijdens de winter is vooral omdat ik dit een (bio)logischer manier vindt dan honing weghalen en suikerwater teruggeven...

Ik imker grotendeels voor de omgeving (planten, bloemen, bomen, etc) en een stukje voor de opbrengst, dus hoef ik niet alle honing te oogsten.

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door Peter_ » za 13 aug 2016, 21:46

Mette schreef:De handeling HK onderop plaatsen komt vanuit de (mensen van) de basiscursus die ik vorig jaar volgde.
Ben je niet in de war met een lege honingkamer eronder plaatsen? Dat heb ik wel vaker gehoord maar het voer onder het volk lijkt mij niet (bio)logisch .

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door FrancA » za 13 aug 2016, 21:53

Peter_ schreef:
Mette schreef:De handeling HK onderop plaatsen komt vanuit de (mensen van) de basiscursus die ik vorig jaar volgde.
Ben je niet in de war met een lege honingkamer eronder plaatsen? Dat heb ik wel vaker gehoord maar het voer onder het volk lijkt mij niet (bio)logisch .
idd, lege hk onder 1 of 2 bk's met enkel 4 hk raampjes met kunstraat in het midden en verder leeg zodat de tros ruimte heeft om uit te hangen.
Heb ik afgelopen winter gedaan.
Is mij prima bevallen.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door imker Marinus » za 13 aug 2016, 22:09

Ik heb een groot volk, nu nog op 2 broedkamers en 2 honingkamers (op stand A). Ik heb ook een klein volk, bezet minder ramen dan ik hoopte in een 10-raams broedkamer, op een andere stand, ver van de eerste.

Mijn idee, kan ik een honingkamer met bijen van het grote volk onder het kleine volk zetten? Het lijkt me van wel, het is simpelweg verenigen. Wat me weerhoudt is dat die bijen in de honingkamer slechts een deel van een volk zijn. Ik dacht dat complete volken met elkaar verenigd werden waarvan de een net moerloos was gemaakt. Vermoedelijk zal het wel goed gaan, maar toch maar even vragen aan de meer ervarenen.

Groet MP

Mette
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 19:34
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door Mette » za 13 aug 2016, 22:56

Ben je niet in de war met een lege honingkamer eronder plaatsen? Dat heb ik wel vaker gehoord maar het voer onder het volk lijkt mij niet (bio)logisch .
Vorig jaar heb ik deze specifieke vraag ook gesteld en kwam dus het antwoord om de kamers om te wisselen voor de winter... mogelijk dat de raadgevers eea door elkaar haalden, want nu je het zo stelt zou het idd niet zo logisch zijn.

idd, lege hk onder 1 of 2 bk's met enkel 4 hk raampjes met kunstraat in het midden en verder leeg zodat de tros ruimte heeft om uit te hangen. Heb ik afgelopen winter gedaan. Is mij prima bevallen.
Deze snap ik niet zo goed.. met ruimte om uit te hangen bedoel je .....? Wat beviel er aan deze methode, welk verschil merkte je?

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door JackC » za 13 aug 2016, 23:25

Volken geheel inwinteren op eigen honing heb ik nog nooit gedaan; het gevaar dat met zo'n hoge toren dat de bijen van het voer afraken lijkt me ook wel reëel. Maar ik heb ook nog honingkamers op verschillende volken staan die deels gevuld worden; die ga ik binnenkort onder mijn nieuwe volkjes zetten en vervolgens bijvoeren: ze zoeken verder zelf wel uit hoe ze dat het beste moeten doen. De volken waar die honingkamers vanaf komen winter ik in op 2 broedkamers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten