honingkamer onderop tijdens winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door Peter_ » zo 14 aug 2016, 07:45

imker Marinus schreef:Ik heb een groot volk, nu nog op 2 broedkamers en 2 honingkamers (op stand A). Ik heb ook een klein volk, bezet minder ramen dan ik hoopte in een 10-raams broedkamer, op een andere stand, ver van de eerste.

Mijn idee, kan ik een honingkamer met bijen van het grote volk onder het kleine volk zetten? Het lijkt me van wel, het is simpelweg verenigen. Wat me weerhoudt is dat die bijen in de honingkamer slechts een deel van een volk zijn. Ik dacht dat complete volken met elkaar verenigd werden waarvan de een net moerloos was gemaakt. Vermoedelijk zal het wel goed gaan, maar toch maar even vragen aan de meer ervarenen.

Groet MP
Waarom niet gewoon een raampje broed overhangen? Dat is helemaal risicoloos. Enige nadeel is evt overbrengen van varroa maar zou desondanks mijn voorkeur hebben.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door joselito » zo 14 aug 2016, 08:06

Mette schreef:Eén van mijn volken laat ik overwinteren met hun eigen honing. Ik heb vandaag de broedkamers en honingkamers omgewisseld.
Een ander gevaar dat ik nog vergat te vermelden is roverij. De bijen stapelen de honing altijd zo ver mogelijk van het vlieggat om het de rovers zo moeilijk mogelijk te maken. Ze moeten door de hele kast om bij de honing te geraken. Door het verwisselen van de bakken is deze verdediging weg.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door FrancA » zo 14 aug 2016, 10:13

idd, lege hk onder 1 of 2 bk's met enkel 4 hk raampjes met kunstraat in het midden en verder leeg zodat de tros ruimte heeft om uit te hangen. Heb ik afgelopen winter gedaan. Is mij prima bevallen.
Mette schreef:Deze snap ik niet zo goed.. met ruimte om uit te hangen bedoel je .....? Wat beviel er aan deze methode, welk verschil merkte je?
Het valt bijen niet mee om een tros te vormen en/of uit te hangen in een bak vol met ramen.
Door in de winter een grotendeels lege hk onder een bk te plaatsen vergemakkelijk je trosvorming en uithangen.
Het grootse voordeel dat ik ervaren heb is dat de ramen met kunstraat in de hk en de bk-ramen minder gaan schimmelen in de winter - door een betere luchtcirculatie?
Daarnaast ook geen plastic over de bovenste ramen doen in de winter.
Deze tip heb ik van een grote imker in NL (400+ volken) die dit al jaren zo doet.

Plastic over de bovenste ramen heeft in de winterperiode nauwelijks nut is mijn ervaring en bevordert schimmelvorming.

Wel op tijd de hk weer bovenop plaatsen en plastic onder het deksel leggen in het voorjaar anders bouwen de bijen de bk-ramen te veel naar onderen uit en maken raat aan de onderkant van het deksel.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door johanwichink » zo 14 aug 2016, 10:20

Nu de honingkamer onder plaatsen werkt prima deze methode is door meerdere collega's de afgelopen jaren gebruikt, ze slepen het voer nog wel naar boven nu de temperatuur goed is en het grote voordeel is dat je het volk in het voorjaar in de broedkamer hebt zitten,verklein wel je vliegopening.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: honingkamer onderop tijdens winter

Bericht door imker Marinus » zo 14 aug 2016, 13:32

Peter_ schreef: Waarom niet gewoon een raampje broed overhangen? Dat is helemaal risicoloos. Enige nadeel is evt overbrengen van varroa maar zou desondanks mijn voorkeur hebben.
Dat is natuurlijk wel een mogelijkheid om een klein volk groter te maken. Maar ik heb ook een groot volk dat ik kleiner wil maken, dat wil ik eigenlijk combineren. Ik denk dat het wel goed zal gaan. Maar mochten er imkers zijn die er anders over denken dan hoor ik het graag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mick en 68 gasten