oude raat / ongezuiverde bijenwas

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Arie75
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Arie75 »

Hallo,
mijn oude raat dat ik dit jaar verzameld heb wil iemand wel overnemen. Kan / moet ik er geld voor vragen? Zo ja hoeveel per kg?
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Hans van der Post. »

Voor oude raat krijg je heel weinig meen 1,50 € per kg
!Hans.
Ria
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 jul 2016, 08:29
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Ria »

Ik heb er een keer €2,50 per kg voor gekregen.
Nu gebruik ik het altijd zelf.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door joselito »

Een zonnewassmelter is misschien de oplossing. Het verbruikt geen energie en eens de ramen gesmolten kunnen de wasmotten geen schade meer doen.
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Hans »

Klein vraagje in dit verband tussendoor. Ik heb een BK met raat waar kalkbroed in heeft gezeten. Is het wijs deze uit te snijden en in de kliko te doen of kun je die raat toch nog smelten?

Ik vraag het ivm herbesmetting bij hergebruik.

Ben wel van plan om het weg te doen voor alle zekerheid.

Maar was is tegenwoordig erg kostbaar per kg. Ik merk het wel met 9 volken.

Gr.
Hans
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Hans van der Post. »

Geen probleem kalbroedraten kun je gewoon er bij doen het is een schimmel gaar dood bij het omsmelten.
Verder moet je wel geen moeren kweken van volken waar de kalkbroed heeft geheerst.
De overgevoeligheid voor de sporen van kalkbroed is overervend.
Hierover is al meer geschreven: zoekslag kalkbroed
!Hans.
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Hans »

Dank voor je reactie Hans.

Dit volk is nu 5 jaar oud, natuurlijk niet meer met dezelfde koningin maar met achterkleindochter.

Zij hadden nooit eerder kalkbroed. Dat is dit voorjaar gekomen. Zij hebben denk ik op het fruit te lang afgekoeld tijdens controle.

Dankzij advies van ErikS (nogmaals dank voor je praktische adviezen) heb ik de koningin op schone raat laten beginnen en is het probleem nu opgelost.

Het ligt niet altijd aan de moer, soms ook aan de imker die het dan ook weer moet oplossen, hetgeen gelukkig goed is gelukt.

Ik ben blij dat ik haar niet heb vervangen. Ik moet de controles in het voorjaar korter houden.

Gr. Hans
Arie75
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Arie75 »

Hans schreef:Dank voor je reactie Hans.

Dit volk is nu 5 jaar oud, natuurlijk niet meer met dezelfde koningin maar met achterkleindochter.

Zij hadden nooit eerder kalkbroed. Dat is dit voorjaar gekomen. Zij hebben denk ik op het fruit te lang afgekoeld tijdens controle.

Dankzij advies van ErikS (nogmaals dank voor je praktische adviezen) heb ik de koningin op schone raat laten beginnen en is het probleem nu opgelost.

Het ligt niet altijd aan de moer, soms ook aan de imker die het dan ook weer moet oplossen, hetgeen gelukkig goed is gelukt.

Ik ben blij dat ik haar niet heb vervangen. Ik moet de controles in het voorjaar korter houden.

Gr. Hans
Hans,
doe je er wel een (thee)doek op tijdens de controle? Vaak werk ik dan met 2 doeken die ik erop leg om de warmte niet zo snel te laten wegvliegen. 1 doek links en eentje rechts en dan van de ene kant naar de andere werken. De doeken mee schuiven zodat er telkens maar een ruimte van ca 1 raam open en bloot is.
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Hans »

Arie,

Ik heb dat dit voorjaar verzuimd. Mijn fout. Maar het is de oplossing om dit soort problemen te voorkomen. Heb het op de cursus geleerd. Voorbereiding is het halve werk. Het probleem was echt mijn fout. Volk doet het nu weer heel goed. Zie geen kalkbroed meer in cellen of op vliegplank.

Gr. Hans
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oude raat / ongezuiverde bijenwas

Bericht door Dirk Blanken »

Een volk nakijken bij 12 graden veroorzaakt echt direct geen kalkbroed.
Natuurlijk kan je handdoeken gebruiken tegen afkoeling in het voorjaar maar als het volk voldoende bijen bevat valt die afkoeling wel mee.
De voorjaarsinspectie duurt bij mij maar een paar minuten, eitjes en verzegeld broed dus moergoed weer sluiten.

Kalkbroedsporen zijn in elk volk aanwezig en kalkbroed ontstaat pas als de omstandigheden voor de schimmel ideaal zijn.

Een hele goede koningin die maar blijft leggen terwijl er eigenlijk niet voldoende bijen aanwezig zijn kan zo'n factor zijn, vooral als het weer plotseling weer kouder wordt.

Als het genetisch is dus als het aan de koningin ligt is er vaak sprake van inteelt en bijvoorbeeld een slecht poetsgedrag.
De bijen moeten in een vroeg stadium de zieke larven verwijderen en als ze dit pas heel laat doen verspreiden ze alleen maar de sporen.

Dus de koningin hoeft niet altijd de oorzaak te zijn ook de weersomstandigheden en de hoeveelheid bijen die het broed moeten verzorgen kunnen de oorzaak zijn.

Hele goede koninginnen overwinteren in kleine volkjes is geen goed idee.
Maar dat weet zelfs de beginnende imker en anders komen ze er wel achter als ze een apidea proberen te overwinteren.

Dirk.
dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 152 gasten