Honingkamers schoonpoetsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Honingkamers schoonpoetsen

Bericht door PJThomas » wo 21 sep 2016, 13:32

Verstuurd op: ma sep 19, 2016 2:31 pm
door PJThomas

Beste Hans,
Ik kan het bericht niet meer vinden over wasmot-bestrijding waarin je dacht ik schreef dat je aan het eind van het seizoen de bakken met uitgebouwd raat op de kasten zet om ze te laten schoonpoetsen. Als dat zo is: hoe lang laat je bakken op de kasten staan?
Groet, Thomas

-------------------------
Verstuurd op: ma sep 19, 2016 6:09 pm
Van: Hans van der Post.
Ontvanger: PJThomas

Thomas ik leg een uitlaat bord zonder uitlaat dus een rond gat daarop een lege bak en dan hooguit twee uit te likken hk. De ramen laat ik hooguit twee dagen staan. Schud de ramen af en zet de bak op een laagje kranten. Elke volgende schoongemaakte bak een laagje kranten (twee of drie vel) Doe dit zorgvuldig kijk goed of er nergens een kier is.
Dit kun je herhalen tot alle bakken zijn schoongemaak.
Als meer uit te likken bakken op een volk stapelt gaan ze in de eerste bak de resten honing verzamelen. Bij twee bakken worden de resten in de bakken onder de uitlaat opgeslagen.

met vrg Hans
!Hans.
---------------------------------------

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: Honingkamers schoonpoetsen

Bericht door PJThomas » wo 21 sep 2016, 13:43

Hallo Hans,
De afgelopen dagen heb ik per kast 2 HK's op een rooster op de kasten geplaatst. Bedoeling was om alle wasmot-rommel te laten verwijderen.
Dat is prima gelukt, zij het met was en al, waardoor gangen in de raat zijn ontstaan. De bakken waren eerder al schoongelikt.
Hopelijk zijn ook de wasmot-eitjes verwijderd. Dat is in een eerder experiment met de magnetron niet gelukt: de rupsjes overleven de magnetron niet, maar eitjes kennelijk wel. Want daarna heb ik een schoorsteen gemaakt met ijsazijn, maar de rupsjes kwamen weer terug.
De vraag is derhalve: doodt ijsazijn/mierenzuur alleen motten, of ook rupsjes en eitjes?
Groet, Thomas

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Honingkamers schoonpoetsen

Bericht door Primus » wo 21 sep 2016, 14:36

PJThomas schreef:Hallo Hans,

De vraag is derhalve: doodt ijsazijn/mierenzuur alleen motten, of ook rupsjes en eitjes?
Groet, Thomas

Ijsazijn is niet voldoende om motten, larven en eitjes te doden. Als je alles dood wil hebben doe je de raten in een werkende diepvries en vries je ze op -18° 24 h in dan is alles dood. Maar sla ze daarna wel motdicht op anders heeft het geen zin want de wasmotten leggen dan opnieuw eitjes op uw raten.

MVG CP

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Honingkamers schoonpoetsen

Bericht door Erik Konijn » wo 28 sep 2016, 06:54

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten