Koningin vervliegt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:
Koningin vervliegt

Bericht door gijs.v » za 24 sep 2016, 15:54

Vandaag geconstateerd dat een koningin in een andere kast zat. Ik heb drie kasten op rij staan. Vandaag was kast 1 moerloos, bij controle van kast 2 en 3 vond ik de koningin in kast 3 terug. In kast drie zat een ongemerkte K, vandaag ineens een gemerkte van vorig jaar.

Dus kast 1en 3 verenigd.

Gebeurt dit vaker bij BF?


Gijs met Tapatalk

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Primus » za 24 sep 2016, 18:07

gijs.v schreef:Vandaag geconstateerd dat een koningin in een andere kast zat. Ik heb drie kasten op rij staan. Vandaag was kast 1 moerloos, bij controle van kast 2 en 3 vond ik de koningin in kast 3 terug. In kast drie zat een ongemerkte K, vandaag ineens een gemerkte van vorig jaar.

Dus kast 1en 3 verenigd.

Gebeurt dit vaker bij BF?


Gijs met Tapatalk

Gijs, da's een raar verhaal van een koningin die van vorig jaar is en in een andere kast terecht komt! Soms gebeurd het wel dat een jonge koningin die op bruidsvlucht is geweest in een ander volk zit maar wat jij zegt nooit gehoord kan het niet zijn dat je ze er zelf hebt ingehangen met ramen te wisselen of zoiets?
MVG CP

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door gijs.v » za 24 sep 2016, 18:27

Controle doe ik per kast. Kast klaar volgende. Verder nooit ramen gewisseld of overgehangen.
Ik stond er zelf ook bij te kijken alsof ik water zag branden. Het was een bastaardvolk waar ik volgend jaar de moer van wilde vervangen. Maar dat hoeft nu niet meer.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Hans van der Post. » za 24 sep 2016, 21:25

Hennie Kroese heeft dit jaren geleden ook meegemaakt en dit op het forum geschreven.
!Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Dirk Blanken » zo 25 sep 2016, 00:08

Ja, als je alleen maar met bijen bezig bent, hou je EGA dan maar in de gaten.
Voordat je het in de gaten hebt is ze overgelopen.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 sep 2016, 00:44

Dirk Blanken schreef:Ja, als je alleen maar met bijen bezig bent, hou je EGA dan maar in de gaten.
Voordat je het in de gaten hebt is ze overgelopen.
Dirk
Dirk heb je ervaring ? :whistle:
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door ErikS » zo 25 sep 2016, 11:39

Hans van der Post. schreef:
Dirk Blanken schreef:Ja, als je alleen maar met bijen bezig bent, hou je EGA dan maar in de gaten.
Voordat je het in de gaten hebt is ze overgelopen.
Dirk
Dirk heb je ervaring ? :whistle:
:D

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door petro » zo 25 sep 2016, 12:16

Zo,n raar vehaal is het niet hoor Primus,
Zelf heb ik het jaren her al eens meegemaakt toen ik mijn eerste moeren merkte.
Petro
Primus schreef:
gijs.v schreef:Vandaag geconstateerd dat een koningin in een andere kast zat. Ik heb drie kasten op rij staan. Vandaag was kast 1 moerloos, bij controle van kast 2 en 3 vond ik de koningin in kast 3 terug. In kast drie zat een ongemerkte K, vandaag ineens een gemerkte van vorig jaar.

Dus kast 1en 3 verenigd.

Gebeurt dit vaker bij BF?


Gijs met Tapatalk

Gijs, da's een raar verhaal van een koningin die van vorig jaar is en in een andere kast terecht komt! Soms gebeurd het wel dat een jonge koningin die op bruidsvlucht is geweest in een ander volk zit maar wat jij zegt nooit gehoord kan het niet zijn dat je ze er zelf hebt ingehangen met ramen te wisselen of zoiets?
MVG CP

RutgerV
Berichten:144
Lid geworden op:do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door RutgerV » zo 25 sep 2016, 15:33

Ik heb dit jaar precies hetzelfde gehad.
2 kasten naast elkaar staan, in kast 1 gemerkte moer met schildje met nummer in kast 2 idem.
Kast 1 was een standbevruchte moer en kast 2 een moer bevrucht op Ameland, het waren zusters van elkaar.
Eind juli zaten beide koninginnen nog op hun plek, kast 1 wilde alleen nogal slecht op gang komen vanwege (snapte ik achteraf) vervuilde was.
Eind augustus weer gekeken, kast 1 moerloos met alleen nog wat uitlopend broed, geen enkele dop.
Ik dacht dat de koningin gewoon slecht was en afgestoken door het volk.
Vervolgens kijk ik in kast 2 kom ik daar ineens de F1 koningin uit kast 1 tegen en de P moer die er eerst inzat was spoorloos.
Beide koninginnen zaten al geruime tijd in hun kast en waren gewoon aan de leg.
Ik heb ook nooit meerdere kasten te gelijk open.
Zo kom je af en toe toch weer voor verassingen te staan!

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Primus » zo 25 sep 2016, 16:39

RutgerV schreef:Ik heb dit jaar precies hetzelfde gehad.
2 kasten naast elkaar staan, in kast 1 gemerkte moer met schildje met nummer in kast 2 idem.
Kast 1 was een standbevruchte moer en kast 2 een moer bevrucht op Ameland, het waren zusters van elkaar.
Eind juli zaten beide koninginnen nog op hun plek, kast 1 wilde alleen nogal slecht op gang komen vanwege (snapte ik achteraf) vervuilde was.
Eind augustus weer gekeken, kast 1 moerloos met alleen nog wat uitlopend broed, geen enkele dop.
Ik dacht dat de koningin gewoon slecht was en afgestoken door het volk.
Vervolgens kijk ik in kast 2 kom ik daar ineens de F1 koningin uit kast 1 tegen en de P moer die er eerst inzat was spoorloos.
Beide koninginnen zaten al geruime tijd in hun kast en waren gewoon aan de leg.
Ik heb ook nooit meerdere kasten te gelijk open.
Zo kom je af en toe toch weer voor verassingen te staan!
Blijkbaar kunnen bevruchte en leggende moeren dan wel vliegen, nooit meegemaakt in mijn 43 jarig carrière. Ik denk nog steeds dat de moeren als de raten nagezien worden er dan afvallen en gewoon binnen wandelen in een andere kast want vliegen lijkt me uitgesloten. Een oude koningin die gaat zwermen moet eerst afslanken om te kunnen vliegen en als die dan vertrekt is het met een zwerm, ja toch? Ik geloof niet dat iemand ooit een Koningin zag vliegen die niet op verkenningsvlucht of bruidsvlucht was, dit zou niet realistisch zijn omdat ze hiermee het voortbestaan van het volk in gevaar zou brengen!

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten