buckfast moeilijke eters ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

buckfast moeilijke eters ?

Bericht door pjsss » ma 26 sep 2016, 11:19

Ik heb een Buckfast (volk) en Carnica (aflegger) kst naast elkaar, en de Buckfast lijken me "moeilijke eters". Ze krijgen nochtans hetzelfde (augustus deeg, september siroop 2:1). Het deeg kregen ze in een overlangsgesneden melkbrik, de siroop in een ronde 2L voederbak opgesteld in een lage bak met doorgang.
Enkele Buckfast bijen drinken wel aan de siroop, maar de meeste staan ongeduldig tegen het plafond van de omgekeerde beker te trappelen (zijn Buckfast misschien te struis voor de smalle gang in die ronde voederbakken ?).
De Carnica's eten hun bord meteen en helemaal leeg.

Er werd geen honing afgenomen dit seizoen (toch geen massale opbrengst) en er zit al een mooie kraag honing bovenin de ramen dus misschien hebben ze bijvoederen met de lange nazomer nog niet nodig gehad ? Ze lijken me nog veel actiever dan de Carnica's.

Twee kantramen staan 'droog/leeg' bij de Buckfast dus ik twijfel om die te wisselen met kistraampjes met gewone suiker. Goed idee ?.

Wel leuk om de duidelijke verschillen tussen de twee te zien :)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: buckfast moeilijke eters ?

Bericht door ErikS » ma 26 sep 2016, 11:33

Ik heb buckfastbijen. het is me opgevallen dat er groot verschil zit in de opname vanuit een vierkant, gele voerbak met klep, en de ronde voerbakken. reden onbekend, zelfs bij een volk met 2 openingen in de voerplaat, zelfde voedsel. zelfs overgegoten van de ronde bak naar de voerkant en dan namen ze wel op. mogelijk is iets anders de oorzaak als het ras.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: buckfast moeilijke eters ?

Bericht door FrancA » ma 26 sep 2016, 12:35

Voeg hier altijd een eetlepel honing toe aan suikersiroop en -deeg.
Ze nemen het dan altijd snel op.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten