Voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Cor Van Pelt » di 27 sep 2016, 21:38

Semar,
Dit heeft niks met de amandel industrie te maken. Wij wonen net boven de 49 st.breedte graad. Ver van de amandel boomgaarden in Californie.

De foto is genomen bij een beroeps imkerij met 5000 volken,hier in Zuid Alberta. De bijen overwinteren buiten en worden in het voorjaar op verschillende lokaties geplaatst. Voor bestuiving van koolzaad en andere gewassen.
Groeten uit Alberta,Canada.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 27 sep 2016, 22:32

Blijkbaar kan je in de winter vloeibaar? warm? voeren. Van suikerdeeg en ook losse fijne suiker is bekend dat dat gevoerd wordt in de winter.
JP

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Cor Van Pelt » di 27 sep 2016, 22:53

Ja,inderdaad. Warme suiker siroop. Van de biet suiker fabriek 45 km. hier vandaan. Groeten uit Alberta. Cor Van Pelt

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Biodlarn » di 27 sep 2016, 23:34

Cor Van Pelt schreef:Semar,
Dit heeft niks met de amandel industrie te maken. Wij wonen net boven de 49 st.breedte graad. Ver van de amandel boomgaarden in Californie.

De foto is genomen bij een beroeps imkerij met 5000 volken,hier in Zuid Alberta. De bijen overwinteren buiten en worden in het voorjaar op verschillende lokaties geplaatst. Voor bestuiving van koolzaad en andere gewassen.
Groeten uit Alberta,Canada.
Is het noodzaak om ze in maart al bij te voeren of is het puur om sterkere volken te krijgen voor vroege gewassen?
Wanneer bloeit het koolzaad bij jullie?

//Han

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door bee-tree » di 27 sep 2016, 23:35

harry schreef:Ik wil graag de volgende discussie starten.
In de USA worden de volken vaak al in februari als de sneeuw nog op de kasten ligt bijgevoerd om al een flink broednest te krijgen.
Zij krijgen dan een plak suikerdeeg en een plak stuifmeelvervanger, meestal een mengsel van ontvette sjaal met biergistpoeder en mager melkpoeder en of eipoeder in verschillende verhoudingen.Ook commercieel verkrijgbare stuifmeelvervangers worden gebruikt.
Ook elders schijnt dit gemeengoed te zijn.Ook in de herfst gebeurt dit vooral als er weinig stuifmeel voorhanden in of erg eenzijdig of van slechte kwaliteit (mais)
Waarom horen wel er in Nederland zo weinig van.
In verschillende wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat de gezondheid van de bijen er mee vooruit gaat.
Lees maar eens de verhandelingen in fat bees,skinny bees.
Graag uwer mening hierover!
Bij voorbaat dank voor uw inbreng.
Harry, afgelopen voorjaar was het lang te koud.
De winter duurde tot ver in maart. De wind zat te vaak in het Noorden. Het was wel zonnig,
maar de luchttemperatuur zat te vaak onder de 10 Celsius. De bijen bevlogen vrijwel alleen
hazelaars en wilgen die dichtbij en in de luwte en volle zon stonden.

Omdat de koolzaadboeren voor de bestuiving rekenen op onze bijen en wij rekenen op koolzaadhoning,
hopen we op warmte in maart voor de ontwikkeling tot sterke volken. Koolzaad bloeit al half april.
Dus 5 maart moeten de koninginnen flink aan de leg zijn.
Omdat maart 2016 meer op de winter dan op de lente leek, heb ik de raad van Schotman "in de wind
geslagen" en heb de bijen aan stuifmeelvervanger geholpen, maar ook aan echt stuifmeel,
om aan de vraag naar bestuivingsvolken te voldoen.
Vandaar dat je het kunt lezen in het topic "Pollenrestaurant" in de rubriek "Bestuiving".

Momenteel halen de bijen nog behoorlijk wat stuifmeel op dankzij het aanhoudend fraai nazomerweer,
dat althans hier op 53 NB en 7 OL van geen ophouden weet. Ik zie minstens 4 verschillende
kleuren stuifmeel binnenkomen.
Een groot veld Zweedse klaver dat bruin stuifmeel levert, bloeit weer volop.
Ik ga binnenkort, ook nu in de herfst, de proef met Solanum tuberosum-eiwit vervolgen,
als de bloei van Klimop enz. voorbij is.
Ik heb er geen nadelige ervaringen mee gehad. Zjef :b10:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Dirk Blanken » vr 30 sep 2016, 19:42

Ik denk ook dat de bijenvolken in de US en in europa niet met elkaar te vergelijken valt.
Hier probeert men nog wat respect te hebben voor de volken daar gaat het alleen om de dollars.

Natuurlijk het klimaat is anders en dus de behandeling ook maar alleen het feit dat men de honing dusdanig zeeft dat er geen stuifmeelkorrel meer inzit is toch belachelijk.
Het is daar een industrie en hier meer een hobby maar in Duitsland waar een aantal imkers er ook van rond moeten komen gaat men toch heel anders met bijen om dan in de US.

Het feit dat men in de US tegen Amerikaans vuilbroed gewoon antibiotica mag gebruiken en de honing dan gewoon hier kan invoeren getuigt van een zwakke Europese Unie die niet durft in te gaan tegen de States.
De honing kan Vuilbroed hier wel degelijk veroorzaken.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Samuel Murray » za 01 okt 2016, 08:51

harry schreef:In de USA worden de volken vaak al in februari als de sneeuw nog op de kasten ligt bijgevoerd om al een flink broednest te krijgen.
Volgens mij heeft het ook te maken met het feit dat ze veel meer italiaanse bijen hebben (die vaak niet slim genoeg zijn om te weten dat broed in wintermaanden geen goed idee is). Je vraag bevat dus mogelijk een logicafout: ze voeren niet de volken bij "om" een flink broednest te krijgen, maar mischien "omdat ze" een flink broednest krijgen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Dirk Blanken » di 04 okt 2016, 18:28

Echte Carnica volken redden zich met 13 á 15 kg.
Echte Buckfast volken hebben zo'n 20 kg + nodig omdat ze over het algemeen langer door broeden.

Je kan er toch dan gewoon rekening mee houden, geef ze 25 kg en ze kunnen zich zelf redden tot het voorjaar???

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door semar » do 06 okt 2016, 16:19

mijn buckfasten krijgen maar 10 kg max als inwintering.
en dan is er altijd over.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voeren

Bericht door Dirk Blanken » do 06 okt 2016, 18:24

Hallo Semar,

Je hebt dan hele zuinige bijen( veel zal er niet over zijn ) maar misschien is de standplaats ook van belang.
Bij jouw is het een constant een paar graden warmer en bovendien minder wind.
Als het hier 12 graden is is het bij jouw 15 dus kunnen ze bij jouw langer doorvliegen en eerder beginnen met halen in het voorjaar.

Bovendien wil ik dat er in het voorjaar nog 8 á 10 kg in zit en ik wil een paar volledig verzegelde raten kunnen uitnemen voor de afleggers wat meestal lukt maar niet altijd.
Voor eind maart gaan alleen de probleem volken open.

Dus ga ik aan de veilige kant zitten en voer ze samen met de aanwezige honing totaal 22 á 24 kg.

Zjef en Cor, het zou leuk zijn om te weten hoeveel de bijen meekrijgen en op hoeveel bakken ze staan en wel formaat raam het lijken hele lage kasten.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten