inwintering

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenkoning07
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 06 feb 2015, 19:56
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): carnica en Buckfast
Locatie: Vught
Contacteer:

inwintering

Bericht door Bijenkoning07 » wo 12 okt 2016, 17:10

Ik mijn bijen gehaald van de springbalsemien. Ze stonden daar op 2 BK - moerrooster - en 2 HK. De twee bovenste honingbakken eraf gehaald en door omstandigheden heb ik niet kunnen voeren. Nu ga ik ervan uit dat er voldoende honing zal zitten in de onderste twee broedkamers. Is deze veronderstelling op zijn plaats? Wat is wijsheid?

vr gr
Henk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: inwintering

Bericht door ErikS » wo 12 okt 2016, 17:41

Wat is wijsheid? ;-) Op het forum de vraag stellen!

Zou de kasten op de eerste warme dag checken, aannemend dat ze nu geen 30 kilo elk wegen.
Je kunt tellen hoeveel raamdelen gevuld zijn met honing. ik neem aan simplex maat. reken een volle raam aan 2 kilo, halve raam 1 kilo, kwart raam enz. zorg dat er minstens 16 kilo honing in elke kast zit, liefst 20. Heeft een andere kast over en is hij ziektevrij dan kun je voerramen uitwisselen tussen de kasten.

Lukt het niet qua gewicht zou ik een honingkamer met enkele ramen honing terugzetten op het volk.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwintering

Bericht door Hans van der Post. » do 13 okt 2016, 00:43

Even van een collega imker van mijn afdeling die op de springbalsemien heeft gestaan: "heb twee honingkamers volledig verzegeld afgehaald en de kasten waren daarna nog zwaar."
Ze staan op twee broedbakken. Zelf denk ik even op de hand wegen. Verder de volken met rustlaten we schrijven oktober 2016 en imkeren niet in Zuid-Frankrijk. :be2:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten