Zeer zwak P volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Zeer zwak P volk

Bericht door Peter_ » za 15 okt 2016, 11:39

Goedemorgen,

Ik heb in mei een aantal moeren naar Vlieland gestuurd en bevrucht terug gekregen. Daarna ingevoerd in een schudzwerm. Eén had een valse start maar kwam uiteindelijk wel op gang, echter niet erg groot dus in 6 ramer gehouden. Nam afgelopen periode (vanaf begin sept) zeer matig voer op. Ik wou ze zoveel mogelijk met rust laten maar toch zojuist maar even bekeken, ook om hoeveelheid aanwezig voer te bepalen. Het volk is zeer zwak en bestaat uit 2 zeer matig bezette ramen, P moer nog wel aanwezig maar zeer weinig broed (niet zo vreemd natuurlijk). Duidelijk is wel dat dit volk de winter niet gaat halen maar wat nu?

Optie 1: verenigen met een ander volk om de P moer te behouden (ten koste van de F1 moer uit het andere volk).
Optie 2: niet verenigen, het volk is immer niet voor niks zo zwak gebleven, er is kennelijk wat mee.
Optie 3: overzetten in een apidea oid en dan maar duimen
Optie 4: ?

Ik neig zelf naar optie 3 eigenlijk maar wat is jullie mening?

Mvg
Peter

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: Zeer zwak P volk

Bericht door mgobbels » za 15 okt 2016, 16:13

Je kunt proberen het volk nog aan te sterken met met bijen uit een ander volk wat sterk genoeg is, om zo je P moer te behouden! Maar volgens mij is er iets aan de P moer, of foute kunstraat gebruikt, maar dan zou dit ook in andere volken aanwezig moeten zijn. Of anders jouw voorgestelde optie 3 toepassen.

mvgr.
Math

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zeer zwak P volk

Bericht door Primus » za 15 okt 2016, 17:03

Peter_ schreef:Goedemorgen,

Ik heb in mei een aantal moeren naar Vlieland gestuurd en bevrucht terug gekregen. Daarna ingevoerd in een schudzwerm. Eén had een valse start maar kwam uiteindelijk wel op gang, echter niet erg groot dus in 6 ramer gehouden. Nam afgelopen periode (vanaf begin sept) zeer matig voer op. Ik wou ze zoveel mogelijk met rust laten maar toch zojuist maar even bekeken, ook om hoeveelheid aanwezig voer te bepalen. Het volk is zeer zwak en bestaat uit 2 zeer matig bezette ramen, P moer nog wel aanwezig maar zeer weinig broed (niet zo vreemd natuurlijk). Duidelijk is wel dat dit volk de winter niet gaat halen maar wat nu?

Optie 1: verenigen met een ander volk om de P moer te behouden (ten koste van de F1 moer uit het andere volk).
Optie 2: niet verenigen, het volk is immer niet voor niks zo zwak gebleven, er is kennelijk wat mee.
Optie 3: overzetten in een apidea oid en dan maar duimen
Optie 4: ?

Ik neig zelf naar optie 3 eigenlijk maar wat is jullie mening?

Mvg
Peter
Afzwavelen, hou alleen gezonde volken met een gezonde moer.

MVG CP

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: Zeer zwak P volk

Bericht door Peter_ » zo 16 okt 2016, 19:36

Dag,

Bedankt voor het meedenken.

Mvg Peter

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zeer zwak P volk

Bericht door tomer » zo 16 okt 2016, 23:29

Ipv afzwavelen zou je ook kunnen verenigen en de F1 koningin houden ipv de P moer, als we er vanuit gaan dat er daar iets mis mee is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten