Segeberger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Segeberger

Bericht door Dirk Blanken » vr 04 nov 2016, 20:05

Ik heb beide zowel de Pieterse geproduceerd door Stehr als de Warnholz Hollandse Segeberger met de uiterst dunne afstandsrepen.
Beide producten zijn geschikt maar die van pieterse zijn veel degelijker.
Warnholz zit in de buurt van de 35 mm ??? maar Pieterse is correct 35 mm

Als ik weer mocht beginnen zou ik voor Pieteres kiezen gewoon degelijker.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Albert Stoter » za 05 nov 2016, 12:57

Samuel Murray schreef:Voor zover ik Imkerpedia versta, is dit het groot verschil tussen de Warnholz en Pieterse/Stehr segebergers:

Afbeelding
Afbeelding
Naar mijn smaak is het belangrijkste verschil de binnenkastbreedte.

De Pietersekast is regelrecht gebaseerd op de NEN normering van de simplexkastspaarkast die ooit door Kelting is ontwikkeld voor 10 ramen op 38 mm. De kast is daardoor binnenkast 385 mm breed (10 x 38 mm plus daarbij 5 mm voor de ruimte naast de buitenste ramen). Indien je in de Pietersekast (of reguliere simplex- of spaarkast) 11 ramen op 35 mm doet dan hebben de buitenste ramen aan de buitenkant eigenlijk te weinig ruimte.

De bijen hebben hier weinig problemen mee, maar zodra je dan zo'n buitenste raam om welke reden dan ook vervangt door een binnenste raam dan ga je bijen pletten omdat dat binnenste raam dan breder blijkt uitgebouwd.

De Warnholz' Simplex Segeberger is specifiek voor 11 ramen gemaakt en binnenkast 395 mm breed (11 x 35 plus 10 mm voor ruimte naast de buitenste ramen).

Ik heb zelf de Warnholz' Simplex Segeberger, en de oplossing met de lijsten is inderdaad bepaald niet optimaal. Je hebt wel enig beleid nodig om er goed mee te kunnen werken. Zo moet je altijd eerst de ramen van de bovenste kast lichten voordat je de bovenste kast als geheel optilt, want anders heb je kans dat de lijsten van de onderste kast mee naar boven gaan.
Meestal wil je uiteindelijk toch ook de ramen van de bovenste kast lichten, en is dit niet echt een probleem (maar doe je het eerder dan je normaal zou doen).

Uiteraard is het mee naar boven gaan van de lijsten te verhelpen door de lijsten in de kast vast te plakken, maar doe dat dan met de metalen versie van de lijsten, want de plasticen breken na verloop van tijd.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Dirk Blanken » za 05 nov 2016, 18:01

Albert,

Ik heb de afstandslijsten op 4 plaatsen vastgeschroefd met lange RVS parkers met een ringetje onder de kop dan heb je het probleem dat je ze meetrekt bij het afnemen van de bakken niet.
De lijst zijn wel erg dun en scherp!

Inderdaad de Pieterse bakken hebben aan de zijkanten weinig ruimte

Als de lijsten op hout zijn gemonteerd zet ik ze ook dwars door het hout vast met schroeven.

Dirk.
dertiende

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door H.J.Booij » za 05 nov 2016, 18:11

Dirk,

ik zet ze per kant met 2 stuks 50 mm schroeven diagonaal vast richting de zijwanden.

Hilko

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Samuel Murray » za 05 nov 2016, 18:26

Albert Stoter schreef:Indien je in de Pietersekast (of reguliere simplex- of spaarkast) 11 ramen op 35 mm doet dan hebben de buitenste ramen aan de buitenkant eigenlijk te weinig ruimte.
Dus je moet er eigentlijk een 9-raams kast van maken (9 ramen op 35 mm, plus twee vulblokken. ;-)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Albert Stoter » za 05 nov 2016, 22:13

Dirk Blanken schreef:Ik heb de afstandslijsten op 4 plaatsen vastgeschroefd met lange RVS parkers met een ringetje onder de kop dan heb je het probleem dat je ze meetrekt bij het afnemen van de bakken niet.
De lijst zijn wel erg dun en scherp!
Jij bedoelt ook die buitenste lijsten Dirk? (die vind ik namelijk niet scherp, en ook niet echt dun). Dat vastschroeven is zeker achteraf een beter idee dan mijn inlijmen, want nu de plastic variant van die buitenlijsten afbreekt zit ik lekker met de gebakken peren.
Met de metalen variant heb ik dat probleem niet (daarvan vind ik overigens de binnenlijsten - die de afstand tussen de ramen reguleert - inderdaad wel scherp, maar niet dat ik daar problemen mee heb).
Samuel Murray schreef:Dus je moet er eigentlijk een 9-raams kast van maken (9 ramen op 35 mm, plus twee vulblokken. ;-)
Goed bedacht Samuel. Een oplossing, maar het is natuurlijk nog beter als je het niet hoeft op te lossen omdat het al goed is. Dus een kast die gemaakt is voor ramen met een 35 mm hart op hart afstand.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Dirk Blanken » zo 06 nov 2016, 18:26

Albert,

Ik zet zowel de afstandslijsten en de kunststof afdichtingslijsten in één keer vast met lange schroeven.
Ik boor eerst wel voorzichtig loodrecht een gaatje tot voorbij de kunststoflijst zodat alleen het schroefdraad zich door het kunststof hoeft te wringen.
Dan zit alles muurvast.
Ik heb geen lijst dat de lijsten afbrokkelen misschien komt dat doordat de lijm de kunststof bros maken, van zich zelf is het kunststof flexible zeker niet bros.

Ik ben met vastschroeven begonnen met de kasten van het Ielgat daar bleef alles regelmatig plakken en sindsdien schroef ik alles vast wat ev. los kan komen voordat ik de kasten in gebruik neem.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten