Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door m.kolsters. » vr 03 mar 2017, 17:45

Het is heel veel soja poeder, maak het aan met suiker water en proef het als het deeg is .
Het wordt ook veel voor de vogels gebruikt, snelle kweek en vroeg in conditie.
Maar de meeste vogel en bijen mensen houden er snel mee op.
Veel geschreeuw en weinig wol, stoppen met deze producten.
Tinus Kolsters

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 mar 2017, 18:25

De bijen weten nu waar ze het nep stuifmeel moeten halen.
De roverij begint pas later als het op is,dan beginnen ze overal te zoeken.
Net zoals in de late zomer als plotseling de dracht stopt.
Dan moet je de vlieggaten ook aangepast hebben vooral bij de kleinere volken.
Buiten de kast voeren is vragen om moeilijkheden.
En als je het doet doe het dan op afstand en niet dicht bij de kasten.

Ik denk dat je dan beter nectarpoll in de kast kan voeren maar dat was zeker te duur!
Gezonde winterbijen met hun nog intacte vet/eiwit lichaam kunnen zonder veel stuifmeel te halen het eerste broednest op zetten.
Zal de nieuwe generatie voornamelijk gevoerd met soja wel volwaardige jonge bijen opleveren die straks zelf de volgende generatie moeten gaan voeren.

Veel imkers en ik ook vinden het volkomen onzin om kunstpollen te voeren, een soort doodknuffelen, goed bedoeld maar kul.
Je kan beter zorgen dat je grote volken uitwintert en voor veel vroege drachtplanten zorgen.

Morgen wordt het zacht en kunnen ze zich bezig houden met de duizenden krocussen de vele Helleborissen, de Hazelaars en Els.
Dan wordt het winterbroed uitgebreid tot grotere vlakken.

Dirk.
dertiende

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 mar 2017, 18:40

joselito schreef: Ook erg is als deze sojabonen genetisch gemanipuleerd zijn. Als ze daar sporen van terugvinden in je honing mag je hem vernietigen.
Dat zal we meevallen .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... KYiqxz_ZzQ

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Stephan » vr 03 mar 2017, 19:17

"Ik denk dat je dan beter nectarpoll in de kast kan voeren maar dat was zeker te duur!"
Dirk ik weet niet of je antwoord naar mij gericht was?
Ik heb op alle volken candipolline gold deeg geplaatst en dit is kwa prijs hetzelfde als nektapoll misschien zelfs iets duurder.
Dus om de prijzen hoef je je geen zorgen te maken. :hand:
Nektapoll hebben de leveranciers meer problemen mee met bewaren..... deze gaat vrij snel bol in de verpakking staan.

De vroege katjes zijn hier nog kleine knopjes en met het koude en natte weer van de laatste weken vliegen mijn volken niet zo ver.
Ik vind het het proberen waard en zie nu dat ze ondanks het koude en natte weer toch wat stuifmeel /vervangers extra binnenbrengen.
Ook vind ik je vergelijking met het "stoppen van de dracht", niet juist.
Wanneer ik stop met het geven van stuifmeel vervangers, heeft de natuur juist zijn stuifmeel in aanbod.
Dan is er juist genoeg om te halen, en dus niet te vergelijken met het stoppen van de dracht want dan is er schaarste.

Maar zoals ik al eerder had aangegeven....voor sommige is stuifmeel vervanger een NO-GO.
Ieder heeft zo zijn eigen denkwijze en eigen aanpak....en daar is niets mis mee.

MVG

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door peter h » za 04 mar 2017, 08:43

Mijn boerenverstand zegt. Als de natuur niet klaar is moet de mens het niet willen beïnvloedden. Als ze teweinig voer hebben leg dan deeg op de latten. Verder blijf je eraf. Overal waar de mens denkt de natuur te moeten helpen of veranderen gaat het fout. Plant rond de kasten wilg enz. En verder Geduld en nogmaals geduld.
gr. Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » za 04 mar 2017, 09:21

peter h schreef:Mijn boerenverstand zegt. Als de natuur niet klaar is moet de mens het niet willen beïnvloedden. Als ze teweinig voer hebben leg dan deeg op de latten. Verder blijf je eraf. Overal waar de mens denkt de natuur te moeten helpen of veranderen gaat het fout. Plant rond de kasten wilg enz. En verder Geduld en nogmaals geduld.
He eindelijk een heldere taal. Zo denk ik er ook over! :violin:
!Hans.

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door peter h » za 04 mar 2017, 09:35

Graag gedaan Hans. Waarom moet altijd anders dan wat de natuur wil? De mens wil alles naar hun hand zetten en hebben geen geduld meer. En dan vragen ze zich af waarom dat het fout gaat met de natuur. Het is simpel speel in met wat de natuur wil. Dwing de natuur niet waar ze nog niet klaar voor is
gr. Peter

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Stephan » za 04 mar 2017, 11:26

'Mijn boerenverstand zegt. Als de natuur niet klaar is moet de mens het niet willen beïnvloedden."
Vind je het erg als ik daar om moet lachen?
De boer tegenwoordig doet niet anders dan de natuur "kunstmatig beinvloeden" om zo een groter en "beter :naughty: " gewas te krijgen.
Dus boer en niet willen beinvloeden gaan tegenwoordig niet meer goed samen in 1 zin.

Vervolgens vind je deeg opleggen wel OK...net zoals Dirk het wel OK vind om Nektapoll op te leggen.
Maar spreken jullie hard tegen wanneer dit dan in poedervorm word aangeboden. ???

Meerdere forum leden zie ik posten dat ze Candipolline gold deeg opleggen maar daar struikelen jullie niet over.....omdat dat deeg is?
Feedbee / Beepro en nektapoll zijn stuifmeel vervangers ..... het is geen nep of kunstmatige samenstelling.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... lvervanger

https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... bijen.html

Als jullie niet willen prikkelen of geen extra eiwitten willen aanbieden is dat jullie keuzen . maar dit betekent niet direct dat het wel aanbieden dan meteen ONZIN of FOUT is.

MVG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » za 04 mar 2017, 12:15

Stephan schreef:qoute"Mijn boerenverstand zegt. Als de natuur niet klaar is moet de mens het niet willen beïnvloedden."

Vind je het erg als ik daar om moet lachen?
De boer tegenwoordig doet niet anders dan de natuur "kunstmatig beinvloeden" om zo een groter en "beter :naughty: " gewas te krijgen.
Dus boer en niet willen beinvloeden gaan tegenwoordig niet meer goed samen in 1 zin.[..................]
Als jullie niet willen prikkelen of geen extra eiwitten willen aanbieden is dat jullie keuzen . maar dit betekent niet direct dat het wel aanbieden dan meteen ONZIN of FOUT is. MVG
Hoe kom je er bij dat het nodig is. Hier in het noorden zijn we wel wat nuchter. Hier wordt niet aangeleerd dat je eiwitten moet voeren. Als je bericht over het voeren van eiwitten lees bekruipt mij het gevoel dan ik en vele andere imkers geen goede "baas" voor de bijenvolken zijn. Spreek met nadruk HET IS NIET NODIG maar als je je volken wilt knuffelen ga je gang maar vermoei ons hier niet mee.

Verder ben ik geen boer - landbouw - ben imker met veel kennis over het doen en laten van bijenvolken. :whistle:
!Hans.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door szx2js » za 04 mar 2017, 12:19

Voor je bepaalde imkertechnische handelingen pleegt, is het verstandig om je in de theoretische achtergrond van die handeling te verdiepen. Kijk eens of er al eerder uitgebreid onderzoek gedaan is naar die handeling.

Lees bijvoorbeeld eens de "Volksentwicklung bei der Honigbiene" geschreven door Anton Imdorf, Kaspar Ruoff en Peter Fluri. Vooraanstaande onderzoekers en imkers. Deze leggen het overtuigende bewijs op tafel dat prikkelvoeren in het voorjaar geen nut heeft.

Ze zeggen niet direct dat het slecht is voor de bijen, maar het helpt niet. Ieder volk heeft zijn eigen genetische optimum in de groeiontwikkeling (uitgaande van een gelijke behandeling door de imker). Met prikkelen stimuleer je de groei enigszins, maar zonder prikkelen bereikt het volk precies dezelfde grootte, echter een week tot 10 dagen later, maar de grootte wordt niets anders.

Met prikkelen bedoelen de schrijvers van dit boek zowel suikerwater, invertsuiker, suikerdeeg als alle stuifmeelvervangende preparaten.

Er zijn ook nog andere wetenschappelijke studies, die hetzelfde zeggen. Prikkelen spekt alleen de portemonnee de verkopers en die willen ons graag doen geloven dat het helpt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten