Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » za 04 mar 2017, 12:25

szx2js schreef:Voor je bepaalde imkertechnische handelingen pleegt, is het verstandig om je in de theoretische achtergrond van die handeling te verdiepen. Kijk eens of er al eerder uitgebreid onderzoek gedaan is naar die handeling.
[............................]
Er zijn ook nog andere wetenschappelijke studies, die hetzelfde zeggen. Prikkelen spekt alleen de portemonnee de verkopers en die willen ons graag doen geloven dat het helpt.
Helemaal mee eens!
!Hans.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Stephan » za 04 mar 2017, 13:16

Wat zeg je nu Hans?
qoute"Spreek met nadruk HET IS NIET NODIG maar als je je volken wilt knuffelen ga je gang maar vermoei ons hier niet mee."/unqoute

Vermoei ons hier niet mee?
Omdat het niet in jou straatje past is het automatisch fout? zo zal je je ook wel hebben opgesteld toen de eerste ISOMO bijenkasten werden uitgebracht.
Is het soms verkeerd om mijn vindingen te posten op een openbaar publiek forum?

Ik poste er zelfs een link bij van de KONVIB die er positief over sprak...maar zelfs dat is onzin zeker.

-Een zomerbij bouwt eiwit- en vetreserves op gedurende de eerste vijf tot twaalf dagen na het uitlopen uit de cel, maar ze breekt deze reserves reeds af bij het begin van haar werkzaamheden om voedersap te maken voor de larven en de jonge bijen.

-Recent onderzoek van Wageningen UR heeft aangetoond dat een bijenvolk het verlies aan eiwit door parasitering van de varroamijt, niet compleet kan compenseren.

-Een ander probleem waarmee honingbijen kampen, is de varroamijt die op larven en poppen van de honingbij parasiteert, en ook dit heeft een negatief effect op de opbouw van de vet- en eiwitreserves door jonge bijen.

-Om aan de tien essentiële aminozuren te geraken die nodig zijn voor de eigen eiwitopbouw, moet het stuifmeel afkomstig zijn van verschillende plantensoorten. Dit is echter hoe langer hoe meer niet altijd in voldoende mate voorhanden zodat er zwakkere bijen ontstaan en de volken ook minder kunnen groeien en/of regenereren. De diversiteit aan bloemplanten gaat zeer sterk achteruit in alle landen. Grootschalige landbouw, agro-industrie en verstedelijking creëren ‘groene woestijnen’ wat fataal is voor insecten die leven van nectar en stuifmeel. Waar men komt langs Vlaamse wegen komt men maïs tegen.

Hoe kan je dan zeggen dat eiwitten niet belangrijk zijn...en het dus niet nodig is of niets doet?

Allemaal onzin ... sorry dat ik iets post wat niet in jullie ritueel past.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » za 04 mar 2017, 13:38

Citaat Stephan: Ik poste er zelfs een link bij van de KONVIB die er positief over sprak...maar zelfs dat is onzin zeker.

Inderdaad zoals je zelf schrijft dit is onzin. Al zou je dit bij de NBV posten brengt geen "waarheid" gewicht in het verhaal.
In de 70 jaren van de vorige eeuw heeft het Proefstation De Ambrosiushoeve proeven gedaan omtrent eiwitten en drijfvoeren.
Daar kwam geen positief resultaat uit; het werkte niet. Sindsdien wordt het niet meer geadviseerd om kunstmatig eiwit -en suikerwater te drijfvoeren.
Kan zijn dat er andere bijen in het Belgische worden gehouden en die nog meer "huisdier" zijn geworden. :think:
!Hans.

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door peter h » za 04 mar 2017, 13:39

Of is het sorry omdat je het wiel niet opnieuw kan uivinden. Zoals u nu praat komt het bij mij over dat u denkt zo is. Ook al zegt de pratijk dat het anders is of geen nut heeft.
gr. Peter

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Stephan » za 04 mar 2017, 14:16

Dus de KONVIB en de UR Wageningen hebben het fout. dan houden we het daarbij.
Je spreekt over een test uit 1970...ik post een resultaat uit een test in 2010 ....40 jaar verschil.
Maar toch is het automatisch onzin.

Ik zeg nergens dat je een slechte imker ben Hans omdat je iets NIET doet... en geniet vaak genoeg van de vele informatie die je ons op het forum verschaft.

Maar dingen kunnen veranderen....niet alles blijft hetzelfde.
We hebben met vervuiling te maken ...klimaat verandering ..virussen.... monocultuur.. ect ... ect ...en de technology raast maar door.
Er kunnen echt wel producten en technieken voorbij komen die werken.

Dit heeft niets met het uitvinden van het 5de wiel te maken.
De stuifmeelvervangers kosten behoorlijk geld ... maar heb het er best voor over om te kijken of ik ze hier een handje mee kan helpen.

ps: kunst eiwitten????? het zijn nog steeds natuurlijke eiwitten die worden toegevoegd .. niets kunstmatig.

KONVIB is fout UR wageningen is fout ... ik zal voortaan opletten met wat ik hier post.....case closed

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door joselito » za 04 mar 2017, 15:34

Stephan schreef: Hoe kan je dan zeggen dat eiwitten niet belangrijk zijn...en het dus niet nodig is of niets doet?
Eiwitten in de vorm van vers stuifmeel zijn wel nodig, alleen kan jij ze dat niet geven en zul je moeten afwachten tot ze het in de natuur kunnen halen.
Al de vervangingsmiddelen hebben geen effect en zijn alleen goed voor de verkoper.
Als je al lang bijen hebt wordt dit vermoeiend, daarom begrijp ik de reactie van Hans.
Om de zoveel tijd komt de handel met iets nieuws dat de bijenteelt gaat redden, maar helaas altijd veel geblaat maar weinig wol.
Er kunnen echt wel producten en technieken voorbij komen die werken.
Dan wens ik je veel sterkte als je ze allemaal wil testen. Maar de resultaten van beroepsimkers die zich hiermee zeker niet bezig houden ligt zeker niet onder de resultaten van de hobbyimkers die het allemaal beter menen te doen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door A.A. Staals » za 04 mar 2017, 15:52

Als je eiwitten bij wilt voeren in het voorjaar voer dan echt stuifmeel. Je kunt dit vroeg in het voorjaar afvangen en in de diepvries bewaren. In het voorjaar maak je er deeg van en bied dat aan. Goede volken hebben trouwens in hun wintervoorraad ook stuifmeel opgeslagen. Stuifmeel voeren is daarom niet nodig en alleen nodig een heel speciale gevallen.

ad staals

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Stephan » za 04 mar 2017, 16:02

Als het koud is en regent...en de bijen niet vliegen ... hoeveel stuifmeel of eiwitten komen er dan binnen?
Ik denk dat dat antwoord niet zo heel moeilijk is.

Als de bijen dan zelf vliegen naar het aangeboden natuurlijke eiwit ....hoe kan je dan stellig zeggen dat dit absoluut fout en negatief is?

En bedrijfsmatig word het niet toegepast?? misschien niet zo zeer in Nederland en Belgie...maar landen als Amerika en Canada gebruiken het juist wel.

Iemand meteen doodschoppen omdat hij iets probeert ..... dat is fout.
Vermoei ons er maar niet mee. :?:

https://www.youtube.com/watch?v=_3jzBT-6JCM
https://www.youtube.com/watch?v=wODv9abuzOo
https://www.youtube.com/watch?v=SgkD1h1gTG0
https://www.youtube.com/watch?v=ARfpfE-E6BE

Mierenzuur en oxaalzuur over de bijen = goed en natuurlijk eiwit aanbieden = fout ... een wereld op zijn kop.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door joselito » za 04 mar 2017, 18:19

Stephan schreef:Als het koud is en regent...en de bijen niet vliegen ... hoeveel stuifmeel of eiwitten komen er dan binnen?
Geen, maar daar zijn de bijen op voorzien.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Stephan » za 04 mar 2017, 18:31

joselito schreef:
Stephan schreef:Als het koud is en regent...en de bijen niet vliegen ... hoeveel stuifmeel of eiwitten komen er dan binnen?
Geen, maar daar zijn de bijen op voorzien.
Als bijen onvoldoende stuifmeel van voldoende kwaliteit voor handen hebben om het broed te voeden dan zullen ze hun eigen lichamelijke reserves aanspreken, waardoor ze zich "uitputten". Gevolg: een korter leven, een grotere vatbaarheid voor ziektes, en op termijn (bij blijvende te korten) ondervoede jonge bijen, die zelf een volgende generatie ook weer minder van dienst kunnen zijn. Dit is een neerwaartse spiraal.

Tekort aan stuifmeel kan worden voorkomen door stuifmeelramen in te hangen van een volk dat over heeft, maar als alle volken tekort hebben dan:

moet je de volken verplaatsen naar een gebied waar nog wel stuifmeeldracht is, of
is een stuifmeelvervanger wellicht een oplossing.

Bron:http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Stuifmeel

Maar imkerpedia heeft het waarschijnlijk ook fout...net zoals KONVIB en UR Wageningen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten