Over van Carnica naar Buckfast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door imker Marinus » do 12 jan 2017, 11:54

Hans van der Post. schreef:Bijna alle mannelijke individuen in het insectenrijk hebben geen vader: kijk even op dit deel van deze site van Piet Jager.
Leuke link Hans, bedankt. Maar waarom maak je de opmerking erover? Niemand die iets anders beweert dan je zegt als ik naar de posts in dit onderwerp kijk. Meeste imkers weten dat wel.

Groetjes

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door BBBeez » do 12 jan 2017, 14:10

Eigenlijk kun je alleen over de P moeren met zekerheid zeggen dat ze zachtaardig zijn. De F1 volkjes zijn vaak ook nog zachtaardig maar er kunnen ook stekers tussen zitten. Bij dochters van een F1 koningin kun je niet meer spreken van een carnica of een buckfast. De meerderheid van de eigenschappen is bepaald door darren van onbekende afkomst.

Het ras maakt overigens niet uit zolang het maar een buckfast of carnica is die gecontroleerd gepaard is (eiland of KI).

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door JohnHoogendoorn » do 12 jan 2017, 14:40

Goede middag Sailor,

Succes van zowel Carnica als Buckfast hangt af van het zuiver houden van de koninginnen. Als de volken verbasteren dan worden de volken onberekenbaar. Zelf hou ik al jaren Buckfast. Wij kweken zelf de koninginnen en houden daarmee de stand en de volken op F1 en soms als er een moerwissel is op F2. Met Carnica heb ik geen ervaring maar Buckfast bevalt ons erg goed. Maar ook in Buckfast zijn er veel lijnen/verschillen. Het is moeilijk om de lijn met eigenschappen te vinden die het beste bij je past en om de lijn vast te houden of weer te zoeken naar nieuwe lijnen. Gelukkig zijn er zeer goede koninginnen telers voor Buckfast in NDL. Via deze App zijn ze makkelijk te vinden. Met vriendelijke groeten, John Hoogendoorn

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door mick » do 12 jan 2017, 14:41

JohnHoogendoorn schreef:Goede middag Sailor,
Gelukkig zijn er zeer goede koninginnen telers voor Buckfast in NDL. Via deze App zijn ze makkelijk te vinden. Met vriendelijke groeten, John Hoogendoorn
Welke app?

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door sailor1957 » do 12 jan 2017, 14:49

Dank voor je uitleg John en alle anderen.
Ik heb begrepen dat Buckfast over het algemeen zachtaardiger zou zijn dan Carnica.
Ik merk in mijn Carnica volken ook verschillen op qua werkbaarheid,het ene volk werkt prettiger dan het andere.

Ik wil in eerste instantie proberen om de volken die zachtaardig zijn te verenigen met de volk(en) die kwaadaardig zijn, waarbij ik uiteraard de meest zachtaardige moer wil behouden.
Ik ga dit in het voorjaar eerst proberen voordat ik besluit om over te gaan van Carnica naar Buckfast.
Het is lastig te bepalen welk volk kwaadaardig is maar ik ga er vanuit dat de moer van het kwaadaardige volk bij de start van het nieuwe seizoen een kleiner broednest heeft dan die van de zachtaardige moer.
Uiteraard ga ik voordat ik de volken samenvoeg eerst kijken hoe elk volk reageert als ik weer voor de eerste keer ga inspecteren.

Groet,
Sailor

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door RutgerV » do 12 jan 2017, 15:09

Waarom ga je er vanuit dat de volken met het kleinste broednest de problemen veroorzaken? Is er een verband tussen vitaliteit van de Q en steeklust?

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door JohnHoogendoorn » do 12 jan 2017, 15:14

Ik bedoel deze rubriek. Groeten John


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door szx2js » do 12 jan 2017, 16:23

Volken zijn in het voorjaar allemaal zachtaardig en vriendelijk, dus die selectie gaat het in het voorjaar niet worden. Heb je de steeklustige volken niet aangemerkt op de kastkaart?

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door H.J.Booij » do 12 jan 2017, 20:01

Alhoewel ik opgevoed ben met buckfast weet ik dat in duitsland heel veel grootimkers met carnica zonder kap werken. Dus carnica kan ook zachtaardig zijn lijkt mij.

Het is niet alleen de bij zelf. Hoe is de stand. Hebben de bijen zicht op de omgeving (zien ze van alles bewegen) en daarbij hoe ga je als imker om met je bijen?

Ik ben wel eens bij een buckfastteler geweest die tijdens een vergadering zijn bijen de hemel in prees. Dus ja ik wil ook wel engeltjes dus wij daar overlarven. Op de dag zelf hij voorzichtig informeren of wij onze kap wel bij ons hadden, want hij had net honing eraf gehaald. Nou je moest goed de handen in de zakken houden. Tussen deksel en de bovenkamer handvol dode bijen die geplet waren.

Ik heb ooit ook eens een heel aardig volk over "de zeik" geholpen door te vaak en op het verkeerd moment in de kast te wroeten........Koninginnen teelt en dat tijdens onweer.

Ik ben nu aardig tevreden over mijn buckfastbijen waar ik meestal zonder handschoenen prima in kan werken. Ik hoop met wat selectie zover te komen dat ik in mijn korte broek kan imkeren :). Bijenkap hou ik altijd op want mijn ervaring is dat ik niet knapper op wordt wanneer een bij in mijn hoofd steekt, daarbij is dat dan ook niet goede reclame :be9: .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 jan 2017, 00:07

szx2js schreef:Volken zijn in het voorjaar allemaal zachtaardig en vriendelijk, dus die selectie gaat het in het voorjaar niet worden. Heb je de steeklustige volken niet aangemerkt op de kastkaart?
Ja en dit bij -te- houden te beginnen in de tweede helft van de zomer als de bijen van de nieuwe moer vier weken over de raten lopen.
Je kunt vooral eind augustus en in de eerste weken van september een volk goed beoordelen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten