Wanneer volk overzetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
ruspek
Berichten:42
Lid geworden op:di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Contacteer:
Wanneer volk overzetten

Bericht door ruspek » zo 22 jan 2017, 09:57

Hoi allemaal,

Dit jaar wil ik verder met Dadant kasten met, uiteindelijk, Buckfast.
Nu 1 volk ( Carnica/ bastaard) in spaarkast op 2 BK.
Hoe en wanneer dit wisselen?

Ikzelf dacht om de spaarkast op de Dadant te zetten met verkoopplannen ertussen.
Op moment dat er bebroed wordt in Dadant moerrooster ertussen en nadat alle broed uitgelopen is is de jaarwisseling voor elkaar.
Graag is wel wanneer dit in gang te zetten? Nu al of wachten tot maart/april?

Dan de vraag hoe over te stappen naar Buckfast?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 jan 2017, 10:27

citaat ruspek: Graag is wel wanneer dit in gang te zetten? Nu al of wachten tot maart/april?
Mag ik vragen waar je woont? in het zuiden van Spanje? in NL is het nog winter. :think:
Zet het volk krap op een bak en zet dan de Dadantbak er bovenop zodra de moer boven loopt een moerrooster.
!Hans.

ruspek
Berichten:42
Lid geworden op:di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door ruspek » zo 22 jan 2017, 11:55

Ik begrijp helemaal dat het nu nog hartje winter is.
Aan de andere kant begint de moer al wel weer,zachtjesaan, te leggen.
Ook zie ik dagelijks de bijtjes heen en weer vliegen om te reinigen.

Dan alsnog de vraag: wanneer wel overzetten?
En wat is de juiste manier? De een zegt nieuwe bak erboven, een ander zegt juist nieuwe bak eronder.......
Weer een ander zegt gewoon de raampjes overhangen.

Dan nog de vraag wanneer en hoe over te stappen naar Buckfast.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door ErikS » zo 22 jan 2017, 12:43

Ik zie nog geen bijen vliegen hier in midden limburg.....

In maart is het volk op zijn kleinst. Een goed moment om de onderste bak te verwijderen.
Daarna ruimte creeren boven met de nieuwe bak. Zijn ze goed aan het opbouwen en valt er broed uit boven zou ik een Q rooster leggen. Indien Q in onderste bak niets doen anders de q in de onderste bak zetten.
Week wachten, de nieuwe bak met bijen op een eigen bodem zetten, naast de spaarkast en checken op doppen. De haalbijen vliegen af, die zouden het meest onverdraagzaam zijn naar een nieuwe q. De jonge bijen accepteren sneller een andere q.
De nieuwe Q liefst met 3 ramen volk introduceren. Na week checken op doppen. indien wegbreken.
Na 3 weken de spaarkast verplaatsen binnen de bijenstand, de haalbijen vliegen af op de D kast.

Je hebt nu een groot volk op D met BF en het oude volk als reserve op de spaarkast.

grtz,

erik.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door szx2js » zo 22 jan 2017, 16:28

Erik,
Het laatste deel van je advies pakt mogelijk niet goed uit, te weten: het laten afvliegen van de vliegbijen op de nieuwe Dadantkast met Buckfastmoer. Je geeft zelf al aan dat de oude vliegbijen het meest agressieve gedrag vertonen, dat is correct. Dit zijn ook nog eens bastaardbijen. Laat deze nooit afvliegen op het in wording zijnde Buckfastvolkje. Weet ook dat er na 3 weken na vorming pas de eerste echte BF-bijen geboren zullen worden. Kweek dit volkje dus rustig op zonder er andere bijen op af te laten vliegen. De bastaardvliegbijen zouden anders de vreemde moer om zeep kunnen brengen of een extra aanzet geven tot een stille wissel.

Er zijn ook nog andere oplossingen om van spaarkast met bastaardvolk over te stappen naar Dadant met BF-moer:
1. Verkoop na de voorjaarsoogst je spaarkast met volk en al en koop een BF-volkje in juni op Dadantramen met leggende 2017-moer (stuur maar een PB naar mij).
2. Maak toplatten van bouwmarktlatten ter grootte van dadantraam en hang je spaarkastvolkje begin april over naar de dadantkast. Spaarkastramen vastbinden met tuinbinddraad aan de gemaakte latjes. Hang aan weerskanten van het broednest een Dadantraam met kunstraat. Na twee weken zijn deze uitgebouwd en belegd. Hang ze dan naar het midden en herhaal deze truc. Zo werk je de oude spaarkasten ramen eruit.
3. Word lid van de BBV (Buckfast Belangen Verenigd), daar krijg je als nieuw lid een BF-volk tegen gereduceerde prijs (was in 2016 zo).

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door szx2js » zo 22 jan 2017, 16:39

Ter aanvulling, als je het volk over gehangen hebt naar de Dadantkast kun je het beste laat in het seizoen je bastaardmoer vervangen door een leggende BF-moer. Eind augustus of september is de beste tijd. Wel zoals Erik al aangaf controleren of ze in de weken erna geen stille wissel proberen aan te zetten. Dus eventuele wisseldoppen weg breken.

Er zijn vele wegen, die naar Rome leiden. Word lid van de BBV en je krijgt wel een stukje coaching.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door Dirk Blanken » zo 22 jan 2017, 18:16

Ik zet elk jaar in het voorjaar vanaf eind maart/begin april een aantal mini-plus volkjes over naar Segeberger.

Het principe voor Spaarkast naar Dadant is hetzelfde.

Opstelling:
Je zet de Dadantkast onder met een Dadant moerrooster erop daarop komt de spaarkast(kleiner dus moet je aanpassen met latten, een groot stuk plastic onder het spaarkastdeksel vastzetten en dat over de dadant hangen en vastzetten zodat het niet inwatert)

In de Dadant komt 1 of 2 gemonteerde spaarkastramen(in Dadantramen) met jong broed + de koningin.
Het monteren met twee man doen, gaatjes boren/vast schroeven aan de dadant bovenlat
Alle ramen zonder broed klop je erbij.
De rest van het broed met bijen + het voer blijft in de spaarkast boven.

Na 3 weken is het broed in de spaarkast uitgelopen en is er alleen nog voer en een beetje stuifmeel over.
Ik sla na ongeveer 3 1/2 week alle bijen naar beneden.
Dan heb je alles op Dadant.

Jij hebt dan weinig voer in je Dadantkast en je hebt geen Dadantramen met voer,dus zal je direct moeten gaan voeren totdat ze voor zich zelf kunnen zorgen dit 's avonds beginnen i.v.m roverij.

De Dadantkast bovenop met de koningin is niet handig omdat de bijen al het stuifmeel dan door een moerrooster moeten wurgen en dan valt er veel stuifmeel van de pootjes
Andere manieren vergen meer werk en nawerk!

Dirk.
dertiende

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door JohnHoogendoorn » ma 23 jan 2017, 08:25

Goed verhaal Dirk, ik gebruik hiervoor een Segeberger simplex broedbak. Deze past bijna sluitend op de Dadant broedbak.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door szx2js » ma 23 jan 2017, 11:39

De oorspronkelijke vraag was tevens om van bastaardras naar Buckfast over te gaan.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wanneer volk overzetten

Bericht door joselito » di 24 jan 2017, 13:32

Eén maal heb ik al mijn volken overgezet van Duits Normaal naar Dadant Blatt. In de lente heb ik ze terug gebracht op één broedbak en die op de Dadant broedbakken gezet. Na korte tijd waren ze onder aan het bouwen en ging de koningin er aan de leg. Dan heb ik de rooster ertussen gelegd ( na zeker te zijn dat de koningin onder zat) en drie weken later kon ik de bovenste bak verwijderen. Op de Dadant broekbakken waren latten geschroefd om het te laten passen en plastic erover zodat het niet binnen regende.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 85 gasten