raatbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

raatbouw

Bericht door Hans »

Vanwege de problemen met vervuilde raat van het afgelopen jaar ben ik van plan om komend seizoen de bijen zoveel mogelijk hun eigen raat te laten bouwen. Voordeel is dat ik dan weet dat de was goed is en ook dat ik zo min mogelijk kunstraat hoef te kopen met risico op vervuiling. Ik was dit trouwens al eerder van plan, maar had nog geen wassmelter. Nu ik 9 volken heb, was het tijd daarvoor :wink:

Mijn vraag is hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb hier wel eens gelezen dat als je de bijen hun gang laat gaan in een BK spaarkastformaat met 10 ramen, je grote kans hebt op warbouw. Met 11 ramen zou dat risico een stuk minder zijn. Ik kan helaas het topic niet terugvinden.

Nu heb ik spaarkasten op 10 ramen en Segerbergers op 11. De meesten overwinteren nu op 1 BK. Bij uitbreiding komende lente denk ik eraan om en om een leeg raam aan te bieden met een strookje voorbouw (zeg maar zoals bij een bouwraam), zodat de hart tot hart afstand goed blijft en warbouw uitblijft. De bijen kunnen dan zelf bepalen of ze werksterraat maken of darrenraat. Ik vind dat prima, zolang het maar geen warboel wordt. Mijn ervaring is dat bijen meesters zijn in het bouwen en dat ze lege ramen vrij recht uitbouwen. Dus ik zou het experiment wel aandurven.

Ik ben erg benieuwd naar de adviezen, ik vermoed zo dat er meer imkers met dit idee rondlopen vanwege de angst voor vervuilde was.

Ik heb natuurlijk wel vaker een raam ingehangen met voorbouw en dat wordt dan vaak mooi recht uitgebouwd, maar ik heb geen ervaring met wat er gebeurt als je een hele BK zo laat uitbouwen. Bij een TBH doe je dat en dat gaat redelijk goed met een strookje voorbouw. Kan ik dat met mijn kasten ook doen of toch beter om en om (kunstraat - voorbouw - kunstraat)?

Benieuwd naar jullie ervaring en adviezen en alvast dank voor de moeite.

Gr. Hans
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: raatbouw

Bericht door Tieme »

Hi Hans,

Zeker is het mogelijk een broedkamer tegelijk uit te laten bouwen. Zorg ervoor dat de kast goed recht staat en de ramen goed recht hangen dan komt de raat ook mooi in het midden in het raampje de draden zitten dan ook mooi in het midden. Of je met 10 ramen meer kans hebt op warbouw durf ik niet te zeggen maar dat geloof ik eigenlijk niet. Zelf werk ik wel met 11-raams spaarkast.

Er zal meer darrenbroed zijn dan sommige mensen wenselijk vinden maar dit kun je eventueel later gedeeltelijk vervangen. Ook zul je minder honing oogsten. Of dat veel minder is weet ik niet.

Ik heb dit een aantal keren zo laten doen en was op zich best tevreden over de raten. Gewoon doen.

groeten,
Tieme
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: raatbouw

Bericht door joselito »

Zeker proberen, je geeft ze in ieder raam een starterstrip. In de broedbakken is het misschien niet ideaal. Ze gaan namelijk veel darrenraat bouwen.
Maar probeer het en dan kan je je ervaringen delen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 153 gasten