Volken verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door RutgerV » do 16 mar 2017, 22:38

Ik heb vorige week dus een zwak volk, met een rooster ertussen, op een sterk volk gezet.
Vandaag een controle uitgevoerd en de koningin van het zwakke volk dood teruggevonden op het rooster.
Het leek wel alsof ze haar door het rooster hebben proberen te trekken.
Geen succes dus, rooster er maar tussenuit gehaald en nu is het een mooi groot volk voor de bestuiving.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Dirk Blanken » vr 17 mar 2017, 18:48

Zwakke volken hebben een oorzaak en die weten we vaak niet!
Daarom vind ik het beter om zwakke volken die gezond lijken(geen poeperij etc.) onderling te verenigen met een neutraal raam(opslag) er tussen.
Dat kan in het voorjaar zonder een rooster een neutraal raam zorgt voor de langzame overgang.

Bij buckfastvolken doe ik dat ook in de zomer, heel weinig roken.
Ik laat de kast met beide volkjes dan een kwartiertje open staan( ev. met een gaas erover in verband met roverij) zodat alle eigen geuren verdwijnen.
Koninginnen vechten het wel uit wie er overblijft en soms blijven ze dan ook enige tijd nog samen aan het werk.

Na een paar dagen het neutrale raam er tussen uit en ev de broednestjes naast elkaar zetten.

Mocht het een keer fout gaan, je moet altijd reseve volkjes hebben.

Veel imkers houden twee volken en winteren die dan in zonder een paar reserve volkjes op te zetten.

Groeten Dirk.
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op za 18 mar 2017, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dertiende

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door RutgerV » za 18 mar 2017, 11:19

Als mijn kielers terugkomen van de eilanden stop ik de p-moeren in schudzwermen en laat ik de bevruchtingskastjes een redcel trekken. Die kielers overwinter ik dan op 2 bakjes en als ik dan in het voorjaar een moerloos volk of darrebroedig volk heb zet ik er zo'n kieler bovenop.
Dit jaar voor het eerst toegepast maar bevalt me prima.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Dirk Blanken » za 18 mar 2017, 18:10

Goed idee Rudger,

Dat kost weinig extra werk.

Wel zou ik dan na 5 á 5 1/2 dag(en) de dichte dopjes even breken.
Bij de dan nog open dopjes weet je dan zeker dat ze komen van een jong larfje zodat je een goede F1 koningin krijgt die van dag 1 gevoerd is met koninginnengelei.
Anders heb je de kans dat de eerste dopjes opgezet zijn van een 2 daagse larve waarvan de koningin toch minder ontwikkelde ovaria(eierstokken) heeft dan een koningin die uit een hele jonge larve komt

Bij Kielers kan je ook meerdere bakjes gebruiken op elkaar en dan kan je ze goed overwinteren met de helft van de beschikbare ruimte aan voer.

Ik overwinter de raszuivere koninginnen in Mini-Plus meestal op drie bakjes, ze komen dan de winter uit op ongeveer 10 á 13 raampjes mini-plus en zet ze dan in het voorjaar over in de vrijgekomen segeberger kasten.
Je krijgt dan prachtige volkjes op een raam of 7 á 8 na een maand met net uitgebouwde raat.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Dirk C » ma 20 mar 2017, 16:43

Een variant om in het voorjaar je reserve koninginnetjes nuttig te gebruiken.

Op je sterkste volken een koninginnenrooster leggen.
Daar een broedromp bovenop met een aantal goede voerramen en voorts uitgebouwde raat.
Daar bovenop een dekplank met voergat,
Op dit voergat zet ik een in een kieler overwinterd volkje met het bodemschuifje er uit getrokken, lege romp erover en alles weer dicht.
(Ah ja, ik overwinter kielers op 1 rompje van 6 raampjes :o)
Als er wat goede vliegdagen geweest zijn komen er een mooi aantal bijen naar boven om je kielervolkje te versterken.
Koningin begint spoedig in de nieuwe broedbak te leggen en in geen tijd heb je er een mooi volkje bij.
Dit jaar weer toegepast met enkele volkjes en deze hebben reeds een aantal mooie ramen broed.
Nu binnen een paar weken haal ik alles weer van mekaar en heb ik enkele mooie volkjes extra.
Voorwaarde is wel dat je goede moertjes hebt.

Als het nog eens weer is om aan de bijen te werken maak ik enkele foto's.

Groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten