on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Alex Mönch » ma 20 mar 2017, 21:35

Hoi Harry,las dat je de broedkamers onder de eerste broedkamer had gedaan....dit kan wel,maar ik zou toch zo gauw als er voldoende dracht is en de volken voldoende bijen hebben,deze op de eerste broedkamer zetten.
En wel om de volgende redenen:Ze worden dan veel sneller uitgebouwd en belegd.
Er komt dan geen nectar bij restanten wintersuiker,waardoor je bij een eventuele 3de broedkamer,ramen (kantramen) zonder broed met nectar en honing zo in het midden van de 3de broedkamer kunt hangen.....in de 2de broedkamer hang je dan midden in het broednest het aantal ramen dat je in de 3de broedkamer hebt gehangen....dit is dan weer kunstraat,wat wederom snel wordt uitgebouwd bij voldoende dracht en omdat ze midden in het broednest hangen ook weer meteen belegd kunnen worden.
Op deze manier dwing je de bijen om alle nectar in de 3de broedkamer op te slaan en krijg je de snelste volksgroei in broedkamer 1 en 2.Daarna is het een kwestie van voldoende opslagruimte geven voor de honing :)

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door harry mouris » ma 20 mar 2017, 21:43

Hoi Alex,

Ik ga a.s. woensdag op vakantie. Ik wilde niet het risico nemen te laat te zijn met ruimte geven (er wordt beter weer verwacht. Vanwege de lage temperatuur leek het me beter om de bakken voor nu onderop te zetten, de warmte blijft dan bovenin waar het broednest zit.
Wel een idee om als het warmer wordt, de bakken om te wisselen. Is dat echter niet een (te) grote verstoring / verandering?

Groet H@rry

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Alex Mönch » ma 20 mar 2017, 21:51

Ik las dat je wacht op de fruitbloei....er van uitgaand dat je daar de voorjaarshoning van wilt halen en dit waarschijnlijk de hoofd voorjaarsdracht bij jou is,kun je de situatie prima laten zoals die nu is en met een gerust hart op vakantie gaan.
Ik wens je een fijne vakantie :D Bij terugkomst kun je de bakken zo van positie wisselen....geen enkel probleem.
Groet Alex

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door harry mouris » ma 20 mar 2017, 22:38

Ja. Veel fruit en paardenbloem.
Dank voor je advies.

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Mr Bij » di 21 mar 2017, 02:57

Alex Mönch schreef:Je kunt een honingkamer raampje ook als kantraam in een broedkamer laten uitbouwen...dan zit er meestal geen broed in....eventuele raat gebouwd onder aan het raampje even weghalen en dan in het midden van de honingkamer hangen.
Bij het opzetten van een broedkamer met kunstraat boven het rooster kun je 1 of 2 raampjes open broed tussen de kunstraat hangen en deze zo gauw als ze flink aan het bouwen zijn weer onder het rooster terug hangen.

:clap:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Dirk Blanken » do 23 mar 2017, 18:49

Ik zit zo weinig mogelijk in de volken,er is werk genoeg.

In het algemeen moeten de 1e broedhonigkamer(BHK) bestaan uit voornamelijk uitgebouwde ramen.
Dan moet je de uitgebouwde ramen aaneengesloten naast elkaar zetten anders krijg je vaak spekraten als je om en om kunstraat ramen en uitgebouwde ramen zet.

De 2e en 3e BHK kan met kunstraatramen gewoon bovenop gezet worden.
Wat het slingeren betreft moet je gewoon voor 5 draadjes zorgen dan gaat het goed.

Als je alleen kunstraat hebt in het begin kan je 3 tot 5 jonge ramen met broed in hangen in de 1e BHK dus het broednest verhogen dan gaat alles het snelst met weinig werk.
Bijen maken de raten moet uitgelopen broed brandschoon voordat er honing in komt, daar zou ik me geen zorgen om maken.

Het volk is nagekeken dat moet je toch doen om slechte raten vooral onderbak kantramen uit te nemen etc.
Zorg dat je de koningin zeker beneden krijgt.

Dirk.
dertiende

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door tomer » wo 11 apr 2018, 22:39

BuzzLightyear schreef:Omdat we nu in de periode zitten van honingkamers plaatsen wil ik hier toch even op terug komen.
Ik heb enkele vragen:

MET moerrooster:
1-Helpt het om (ik beschik maar over) één uitgebouwde onbebroede honingraam te plaatsen in de HK waar voor de rest alleen maar kunstraat in zit?

ZONDER moerrooster:
2-Is het erg om na 5 dagen bouwende bijen af te slaan om er zeker van te zijn dat er geen koningin in zit?
2 is het snelst maar er zijn enkele nadelen (ik heb het vorig jaar zo gedaan bij 1 volk):
de kast moet nog eens extra open, alle ramen afslaan (=extra verstoring) met de kans dat de koningin bvb op de grond terecht komt + het zal misschien nectar regenen (plakkende bijen) + het kan zijn dat de ramen al met eitjes belegd zijn en dan komt er ook niet direct honing in.
Ze bouwen ook wel als je enkel kunstraat hangt, 1 uitgebouwd raam zal idd wat helpen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 apr 2018, 22:52

Doe het wat simpel zet het uitgebouwde raam in de bak aan de kant.
Als de bak met kunstraat een dag of drie (niet langer) opstaat haal dan de dekplank er af.
Maak gebruik van de lichtschuwheid van de moer wacht vijf minuten en blaas heel voorzichtig vlak over de toplatten wat rook.
NIET TUSSEN DE RAAT :think: Het moet echt weinig zijn anders gaat je honing naar rook smaken!! :whistle:
Leg dan na die vijf minuten de plank terug. Kijk dan na een week of alles is goed gegaan.
Dit is wat ik al jaren doe.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 apr 2018, 23:14

Het niet bebroede uitgebouwde HK raam zet je aan de buitenkant van de bak.
Vergeten - als na drie dagen(zoals boven beschreven) de moer op een "natuurlijkwijze" in de onderbak gelopen is leg dan WEL het rooster.
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door gijs.v » vr 13 apr 2018, 06:52

BuzzLightyear schreef:En hoe zal je een honingkamer broed het best kunnen inhangen? Boven het overige broed?
Vanuit welk perspectief? Wat goed is voor het broed? Dan zou ik het raam laten zitten waar het belegd is. Dat zal boven het broednest zijn.

Als het leeggeruimd moet worden zou ik het aan de buitenkant hangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten