Haalbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door BBBeez » ma 24 apr 2017, 21:55

Gerhard Liebig legt het ook uit in zijn monatsbetrachtung van maart 2015. Zie: http://www.immelieb.de/downloads/monats ... rd-liebig/

In de groeiperiode van het broednest in april, mei en juni leven werksters doorgaans korter dan 3 weken!

De andere monatsbetrachtungen zijn overigens ook heel interessant. Wel even je Duits oppoetsen.... of Google translate

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door willem » do 27 apr 2017, 17:45

Wie stark wird ein Bienenvolk tatsächlich ?

Dr.G.Liebig; Deutsches Bienen Journal, februari 2001 (4-6)
img004.jpg
Bij een levensduur van 6 weken heeft een volk ca 80000 bijen. Per dm² raat zitten 125 bijen.
Een raam (simplex) is 3,4x2= 6,8dm² dus 13,6dm² dubbelzijdig.
Nodig voor 80000 bijen: 80000:125=640dm², dat is 640:13,6=47 ramen. (bomvol)
Afgerond komt dat neer op 5 broedkamers.

Men neme een portie gezond verstand .....!

Mea culpa enz. Naar aanleiding van EricS's opmerkingen de raammaat aangepast
Laatst gewijzigd door willem op vr 28 apr 2017, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Willem :violin:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door ErikS » vr 28 apr 2017, 09:25

Hallo Willem,

Ik wil er heel droog op wijzen dat:
6.4x2=12.8 en niet 13.8.
En een simplex is binnenwerks 3.4 niet 3.2.
Daarnaast liggen de maximale pieken broed en bijen in de grafiek die je gebruikt 6 weken uit elkaar. Dit is een aanwijzing dat er meer achter zit......

Voor de volledigheid, naar mijn mening is de leeftijd van een bij geen vaststaand getal maar hangt van een aantal omstandigheden af. Zeker in de volksopbouw in het voorjaar leven bijen gemiddeld korter dan 6 weken. Daarover zijn we het eens.

Maar ik zou graag een onderbouwing zien ipv wat kreten.

Mvg,

Erik.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door BBBeez » vr 28 apr 2017, 09:36

ErikS schreef:
Maar ik zou graag een onderbouwing zien ipv wat kreten.

Mvg,

Erik.
Typerend om een grafiek op basis van decennia populatieschattingen door bijen onderzoeksinstituut Hohenheim af te doen als een kreet.

Jij hebt dus 'alternatieve feiten'?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door ErikS » vr 28 apr 2017, 09:55

BBBeez schreef:Gerhard Liebig legt het ook uit in zijn monatsbetrachtung van maart 2015. Zie: http://www.immelieb.de/downloads/monats ... rd-liebig/

In de groeiperiode van het broednest in april, mei en juni leven werksters doorgaans korter dan 3 weken!

De andere monatsbetrachtungen zijn overigens ook heel interessant. Wel even je Duits oppoetsen.... of Google translate
Mijn Duits is vrij goed, woon dicht bij de duitse grens ;-). En ik ben goed bekend met het werk van Liebig. Wil ook graag wijzen op meerdere video's van Liebig op YouTube. Zeer leerzaam.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door ErikS » vr 28 apr 2017, 09:59

BBBeez schreef:
ErikS schreef:
Maar ik zou graag een onderbouwing zien ipv wat kreten.

Mvg,

Erik.
Typerend om een grafiek op basis van decennia populatieschattingen door bijen onderzoeksinstituut Hohenheim af te doen als een kreet.

Jij hebt dus 'alternatieve feiten'?
De woordkeuze "kreten" slaat op de reactie van Willem uiteraard niet op de grafiek. Hohenheim is een gerespecteerd instituut in mijn ogen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door willem » vr 28 apr 2017, 17:01

ErikS schreef: Daarnaast liggen de maximale pieken broed en bijen in de grafiek die je gebruikt 6 weken uit elkaar.
Wat is het probleem, dat heeft toch niets met elkaar te maken.
ErikS schreef: ...... Dit is een aanwijzing dat er meer achter zit......
Gaan we aan complot theorie doen ?

Mijn, door jou gecorrigeerde berekening, waarvoor mijn dank, toont toch aan dat een leeftijd van 6 weken onwaarschijnlijk is. Mag ik dat voorzichtig onderbouwing noemen ?
Groeten, Willem :violin:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door ErikS » zo 30 apr 2017, 09:34

Zoals ik al eerder schreef is de gemiddelde levensduur van een bij in het voorjaar geen 6 weken, daar kunnen we het over eens zijn.

In de grafiek lijkt Liebig metingen uitgezet te hebben, een lijn met driehoeken voor het aantal bijen en een lijn met vierkanten voor het aantal broedcellen. De lijnen zonder aanduidingen lijken berekende waardes voor het aantal bijen uitgaande van het geschatte aantal broedcellen.
Een piek in aantal broedcellen (eerste oranje lijn) wordt gevolgd door een piek in aantal bijen. Bij een berekende levensduur van 3 weken is de piek in bijen (groene lijn) die volgt op een piek in het aantal broedcellen al voorbij na 6 weken (2e oranje lijn). Maar in de grafiek met de gemeten aantallen is die piek er duidelijk na 6 weken. Lijkt me gezond verstand, daar is geen complot theorie voor nodig. En die piek is er ook na 6 weken in de lijn met de berekende levensverwachting van 6 weken. Daaraan kun je niet voorbij gaan als je de grafiek wil interpreteren.
img004b.jpg
De levensduur van bijen is afhankelijk van ras (bv de zwarte bij bouwt zijn volkgrootte anders op in het voorjaar), voedselaanbod, temperatuur, weer, methode van zwermverhindering, predatie, seizoen enz, enz. Ook Liebig geeft dit aan in zijn betoog, met een opmerking over afnemen van broedramen, en het effect hiervan op het aantal bijen.

De stelling 3 weken huisbij en 3 weken vliegbij is een versimpeling, mogelijk als een gemiddelde over het gehele bijenjaar gezien reeel. Zie ook de getallen die Ben geeft in zijn reactie. Maar om de ene versimpeling te verruilen voor een andere versimpeling, die slechts geldt in enkele weken van het jaar, lijkt me niet zinvol.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Haalbijen

Bericht door Kroese » wo 03 mei 2017, 17:28

De leeftijd van mijn haalbijen is door het koude weer op het fruit wel aardig verlengd heb ik de indruk.

Ik heb volken van mijn bovenschap op 7 April naar de peren gebracht.
Ik breng die "schap volken" altijd naar de peren omdat ze dan zo lang mogelijk van huis zijn, en ik ze bij thuiskomst op mijn onder en buiten plek kan zetten. Het schap moet weer leeg voor de toekomstige schudzwermen.

Maar wat schetst mijn verbazing? De Peren volken zijn vandaag pas weer thuis gekomen van een periode van 7 April t/m 2 Mei.
Dus 25 dagen later.......

Toch zag ik vrij veel bijen "aanvliegen" op hun oude plek op het schap. En dat na 25 dagen???

Zie het videootje hiervan:
https://www.youtube.com/watch?v=eY3dutBtWGY

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten