Koude front of uitbouwen belangrijker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

GerdavdS
Berichten:2
Lid geworden op:di 11 apr 2017, 14:50
Imker sinds:2013
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door GerdavdS » do 13 apr 2017, 12:20

Ls

Het was overdag in de (lente) middag rond 15:00 zo'n 13 graden buiten donderdag 7 april 2017 . Voordat we die avond de bijenkasten wilden verplaatsen ( naar de appelbomen van mijn zus), gingen we kijken in de kast. Het is een klein volk. De collega imker komt erbij en zegt: je moet 2 nieuwe ramen met kunstraat tussen het broed zetten. want bouwen dat willen de bijen nu in deze tijd" We hebben het gedaan, maar thuis gekomen, dachten we hebben we er wel goed aangedaan. Is er nu juist een koude front gekomen en kan het kleine volk zijn broed nog wel goed warm houden.
heeft iemand hier een vise een mening over?
Graag vernemen wij.

Met vriendeklijk groet,

Gerda en Gert-Jan van der Struys

Onze mentor, Hofstede ver. Staphorst, is helaas ( te vroeg) overleden en we zijn nog niet volleerd.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door ErikS » do 13 apr 2017, 12:46

Hello,

Het is al een week geleden dus niet meer om te keren. ;-)
De bijen zullen geen onoverkomelijk probleem hebben gehad maar je gedachte is goed.

Ik hou zelf aan:
- nooit ramen in een broednest hangen maar ertegenaan. (enige uitzondering als ze echt tegen zwermen aanzitten maar dat was nu niet aan de hand.)
- kunstraat pas inhangen als de 2e generatie jonge bijen uitgevallen is. Die bouwen graag maar zijn eerst druk met verzorgen van het eerste voer.
- Om was aan te maken is een minimum temperatuur nodig, die halen we nu niet.

Dus beter was geweest 2 uitgebouwde ramen tegen het broednest, waarschijnlijk hebben de dames een begin met bouwen gemaakt van het weekend. Waarschijnlijk zie je over 10 dagen? als de kasten weer open kunnen gezien de temparatuur dat de kunstraat pas gedeeltelijk in gebruik is genomen.

GerdavdS
Berichten:2
Lid geworden op:di 11 apr 2017, 14:50
Imker sinds:2013
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door GerdavdS » ma 17 apr 2017, 12:05

Beste ErikS,

Hartelijk dank voor je reactie.
Nog een vraagje Wat bedoel je met "uitgevallen"in je zin -kunstraat pas inhangen als de 2e generatie jonge bijen uitgevallen is. Bedoel je uitgekomen of
wat dan ?
en 'Om was aan te maken is een minimum temperatuur nodig, die halen we nu niet.' Bedoel je dat we deze minimum Temperatuur niet halen omdat het gewoon warm weer is. Dus kunnen ze was maken bij de huidige temperatuur van 12 13 graden buiten. Of halen we het minimum niet en dus kunnen ze geen was aanmaken?


Met vriendelijke groet,

Gerda en Gert-Jan van der Struys

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door ErikS » ma 17 apr 2017, 20:31

Hello.

Uitvallen van broed, dus deksel komen van de cellen en de jonge werksters komen uit de cel.
Uit het hoofd maken bijen pas was aan bij een buitentemperatuur van 20 graden, uitgaand van een normale houten kast.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door gijs.v » di 18 apr 2017, 06:58

Mij lade van mijn houten kast licht bezaaid met nieuwe wasschilfertjes. Dus ze bouwen wel degelijk bij deze temperaturen. Ze zullen wel moeten ook. Anders zouden bij een slecht voorjaar niet aan hun ontwikkeling toekomen.


Gijs met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door ErikS » di 18 apr 2017, 08:38

gijs.v schreef:Mij lade van mijn houten kast licht bezaaid met nieuwe wasschilfertjes. Dus ze bouwen wel degelijk bij deze temperaturen. Ze zullen wel moeten ook. Anders zouden bij een slecht voorjaar niet aan hun ontwikkeling toekomen. Gijs met Tapatalk
Er zal enige activiteit zijn, mogelijk in de tros. Maar zie je ook ramen vol met hangende bijen en zijn ze op meerdere ramen aan het uitbouwen? Een normale bouwdrift bij deze temperaturen zul je niet zien. Als het weer goed is kunnen ze in een week een bak kunstraat uitbouwen en nog 2 bouwramen vullen.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door gijs.v » di 18 apr 2017, 18:19

Dat kon ik helaas niet zien. Bij deze temperaturen laat ik ze lekker met rust. En waarschijnlijk bouwen ze minder hard dan bij hogere temperaturen. Maar ze doen het dus wel. Dat is de nuance die ik aan wilde brengen.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door Hans van der Post. » di 18 apr 2017, 22:55

Gijs zelfs midden in de winter vind je nog wasplaatjes. Dit wil niet zeggen dat het bijenvolk raten bouwt. :think:
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Koude front of uitbouwen belangrijker

Bericht door bee-tree » wo 19 apr 2017, 00:07

gijs.v schreef:Mij lade van mijn houten kast licht bezaaid met nieuwe wasschilfertjes. Dus ze bouwen wel degelijk bij deze temperaturen. Ze zullen wel moeten ook. Anders zouden bij een slecht voorjaar niet aan hun ontwikkeling toekomen.


Gijs met Tapatalk

Je mag al tevreden zijn dat de broedcellen verzegeld worden.
Daar zijn wasplaatjes ook voor nodig; was je misschien vergeten.

Er dreigt een broedstop nu er minder tot niets te halen valt. Zodra alle broed verzegeld is
en ook de cellen met rijpe honing verzegeld zijn, lopen de bijen rond met die wasplaatjes en laten ze uiteindelijk vallen of voeren ze af uit de kast, voor zover ze niet door het bodemgaas gevallen zijn. Jammer, jammer. Maar dat is nou ons Zeeklimaat. Het ene jaar is maart te koud, het andere jaar april en meestal duurt het tot half mei, eer er MILD weer komt.
Gelukkig hoeven 99 % van de imkers niet van de bijen te leven. Zj. :b10:

Vanmorgen sprak ik met een akkerbouwer die al 25 hectares suikerbieten boven de grond
heeft staan. De kiemplantjes zijn 2 cm klein. Hij vreest het ergste nu er 5 graden
nachtvorst wordt verwacht. De kans is groot dat hij opnieuw moet zaaien.
Dat is even andere koek dan waar wij mee zitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 176 gasten