Wat te doen met boos volk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Wat te doen met boos volk?

Bericht door renske » di 25 apr 2017, 12:14

Ik heb hier een volk staan, wat niet fijn te hanteren is. Zodra ik de kast open, vliegen ze op en vallen aan. Ook bij de kast in de buurt in de tuin werken kan niet tijdens vliegtijd, dan wordt je aangevallen. Het volk staat op twee broedkamers, veel bijen en heeft een ongemerkte moer. Ik wil het volk wel opdoeken, maar vind het zonde om de bijen te doden en zou ook niet weten hoe. Natuurlijk pas als het weer warmer is, begin volgende week.
Optie 1: In driedubbele kleding moerrooster tussen de broedkamers, dan later de moer zoeken en eruit halen, dan nog een keer om doppen te breken en raampje eitjes inhangen?
Optie 2: De kast ergens anders zetten en de vliegbijen bij andere kasten in laten vliegen. Dan een paar ramen broed bij twee andere kleine volken in te hangen. Maar dan zit ik nog met de rest van de bijen. Worden die rustiger als de vliegbijen eruit zijn? Zo niet, kan ik daar de moer zoeken, doden en dan een raampje eitjes inhangen. Blijven de vliegbijen zo chagarijnig, ook als ze bij een ander volk zijn ingevlogen? En past het uitlopend broed zich aan aan het volk waar het is ingehangen, of blijven ze daar vervelend? Het voelt niet goed om de andere volken ermee lastig te vallen.
Optie 3: ? Andere goede ideeën?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

x-centric
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:17
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Oud-Turnhout, BE
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door x-centric » di 25 apr 2017, 12:24

Heb vorig jaar bij een gelijkaardig volk de Q eruit gehaald, doppen breken, en bevruchte Q erin naar weekje.
raampje broed kan ook natuurlijk.

dan zal je nog wel enkele weken moeten opletten, tot deze generatie bijen "opgebruikt" is ;-)

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door Theo777 » di 25 apr 2017, 12:25

Optie 1 lijkt me prima. Raam eitjes v zacht volk inhangen.
Goed beroken helpt super is mijn ervaring.
Beroken via t vlieggat tot de rook er weer uit komt.
Drie keer doen met steeds 10 min psuze tussen de berokingen en ze zijn veel betet hanteerbaarder.

Gr. Theo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door Hans van der Post. » di 25 apr 2017, 12:30

x-centric schreef:Heb vorig jaar bij een gelijkaardig volk de Q eruit gehaald, doppen breken, en bevruchte Q erin naar weekje.
raampje broed kan ook natuurlijk.
dan zal je nog wel enkele weken moeten opletten, tot deze generatie bijen "opgebruikt" is ;-)
Dit is een goede werkwijze.
Het komt er wel op aan dat je heel goed ALLE doppen breekt.

Theo777 schreef:Optie 1 lijkt me prima. Raam eitjes v zacht volk inhangen.
Goed beroken helpt super is mijn ervaring.
Beroken via het vlieggat tot de rook er weer uit komt.
Drie keer doen met steeds 10 min pauze tussen de berokingen en ze zijn veel beter hanteerbaarder.
Gr. Theo
Ja duidelijk je berookt de bijen totdat ze half SUF en met een nicotine VERGIFTIGING in de kast zitten.
En de honing? geef je die weg? :think:
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door Jaap v.Popering » di 25 apr 2017, 13:08

renske schreef:Ik heb hier een volk staan, wat niet fijn te hanteren is. Zodra ik de kast open, vliegen ze op en vallen aan. ?
Zijn de weersomstandigheden daar de laatste tijd dusdanig geweest dat je de volken op normale wijze kunt openen ???
:think: Hier niet ....te koud en te veel wind .

Jaap v P

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door renske » di 25 apr 2017, 13:16

Jaap v.Popering schreef:
renske schreef:Ik heb hier een volk staan, wat niet fijn te hanteren is. Zodra ik de kast open, vliegen ze op en vallen aan. ?
Zijn de weersomstandigheden daar de laatste tijd dusdanig geweest dat je de volken op normale wijze kunt openen ???
:think: Hier niet ....te koud en te veel wind .

Jaap v P
Ik heb dit volk vorige week open gehad, toen was het nog redelijk weer. Ze staan hier 's middags in de zon en uit de wind, dat scheelt een stuk. Nu wacht ik in ieder geval tot na het weekend.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door Hans » di 25 apr 2017, 13:52

Misschien geen goede opmerking in dit verband, maar die keren (zoals gisteren) dat ik snel mijn volken controleerde met die kou van de laatste tijd, waren ze ook veel meer geprikkeld dan normaal. Kan het bij jou ook met de koude wind te maken hebben?

Ik heb ook een volk wat minder prettig werkt, hoewel je er makkelijk bij kunt staan. Als je rustig en gedecideerd doet wat je moet doen, dan gaat het wel. En met doek oid de bak afdekken waar je niet in werkt en liefst er in werken als de haalbijen weg zijn, dus als ze niet thuis zijn :wink:

Ik doek het volk niet op want zij leveren als geen ander prachtige en heel veel rode propolis. Er is meer dan zachtaardigheid en haaldrift.

Groet, Hans

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door renske » di 25 apr 2017, 20:39

Bedankt voor de reacties. Ik moet er volgende week toch in werken, dus ik ga het ervaren. Hopelijk op een warme middag dat veel bijen weg zijn. Hopelijk vind ik hare majesteit snel.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door tomer » di 25 apr 2017, 21:29

Ik heb al gemerkt dat een volk dat anders heel rustig en braaf is, op andere momenten agressief kan zijn. Weersomstandigheden, 's avonds de kast openen of wanneer er een grote voorraad honing te verdedigen is...?
Raam eitjes inhangen lijkt me het gemakkelijkst, want niet iedereen heeft nu bevruchte koninginnen op overschot.
Hier is ook 1 kast waarvan ik liever niet wil natelen. Dus dacht ongeveer hetzelfde te doen: een raam eitjes van een volk waarvan ik wel wil natelen in de afleggers hangen van de mindere kast. Moet je dan eerst de doppen breken van het "slechte" volk en daarna pas een raam eitjes inhangen van een goed volk of kan je ook direct van beide volken een raam broed samenhangen en dan enkel de doppen van het ene volk breken?

Frank Bier
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 17 apr 2017, 21:54
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): abeille noire
Locatie: midi pyrenees France
Contacteer:

Re: Wat te doen met boos volk?

Bericht door Frank Bier » wo 26 apr 2017, 19:51

Ik heb hetzelfde hier, als iemand binnen 10m komt is het gelijk raak. Andere kasten geen probleem, heb de kast nu op een weiland gezet 6km verderop. Gezinsleden waren even niet blij met mijn hobby. Is het mogelijk dat het volk vanzelf veranderd in de loop van het jaar of is splitsen een optie(het is zeer groot) zou het jammer vinden om het weg te doen heeft dit jaar waarschijnlijk de beste honing opbrengst. Heb ik na splitsing twee moeilijke kasten ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten