Zwermlustig volk? En nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imkerLAMP
Berichten:18
Lid geworden op:zo 20 mar 2016, 10:14
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Enschede
Contacteer:
Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door imkerLAMP » wo 26 apr 2017, 23:46

In de categorie beginnersvragen, nieuwe situatie de volgende casus.

Het betreft een sterk volk (eind Maart twee volle BK met bijen en broed) met een koningin uit 2016.
De Segeberger kast staat in een door de zon verwarmd fietsenhok (vliegplank gezaagd in schutting).

9 april
Vol raam met gesloten darrenraat aangetroffen. Besloten om darrenraatmethode maar direct te beginnen. Nieuw darrenraam geplaatst en het volle raam aan de mezen gedoneerd. Bij verdere controle bleken er ook in totaal 9 speeldoppen en zwermcellen (in aanbouw) te zijn. Hare majesteit had ik al aangetroffen, dus de doppen heb ik verwijderd. Ook was zij aardig actief geweest; veel gesloten broed en larfjes.
Dop0904.jpg
Een van de zwermcellen (in aanbouw)

17 april
Het idee was om snel het darrenraam te controleren/vervangen. Toen trof ik echter op dat raam aan de zijkant grote zwermcellen aan. Vervolgens ben ik het gehele volk doorgelopen. In totaal 20 zwermcellen (veel grote) gevonden, waarvan er één al gesloten was. De gesloten zwermcel was ook de grootste. Wederom was de koningin en veel broed aanwezig.
In mijn cursus van vorig jaar heb ik geleerd dat na het sluiten van de eerste zwermcel het zwermen begint. Aangezien ik niet precies wist wat te doen bij een gesloten zwermcel en een rondwandelende koningin heb ik getracht contact te zoeken met mijn mentor. Deze was helaas niet bereikbaar. Even snel gesparred met een mede cursist en daarop besloten het raam met de gesloten zwermdop in een zesramer te plaatsen. Vervolgens heb ik de rest van de zesramer gevuld conform een broedaflegger.
De resterende zwermcellen gebroken, waarvan een aantal al behoorlijke larven bevatten.

26 april
Omdat het was frisjes was (16C) was het idee om snel het darrenraam te controleren/vervangen. Bij het eerste raam dat ik eruit haalde om ruimte te maken trof ik wederom een gesloten dop aan. Het lijkt mij qua positionering een redcel. Volgens mijn berekening moet deze dan al aangemaakt zijn op de dag van de vorige inspectie.
Ik heb direct de kast weer dicht gedaan om advies in te winnen. Maar helaas kan ik mijn mentor wederom niet bereiken en nu hoor ik graag jullie advies.
Dop2604.jpg
DopGesloten2604.jpg
Wederom gesloten zwermcel

Mijn gedachtengang in deze;
- Aangezien het volgens mij een redcel betreft kan het eventueel zijn dat de koningin de vorige inspectie niet heeft overleefd (?).
- Komende zondag wordt het waarschijnlijk warm. Dus als ik niets doe aan de gesloten dop dan wordt er waarschijnlijk gezwermd.
- Kan het zwermen nog gestopt worden door op een warmere dag (15C +) in te grijpen?

Graag hoor ik ook jullie mening over het maken van een "broedaflegger" zoals ik dat gedaan heb op 17 april.
Patrick

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door ErikS » do 27 apr 2017, 09:29

Hallo,

De aflegger heb je goed gedaan. Wel even checken dat er geen redcellen op de nieuwe ramen zijn aangezet.

Als de nieuwe dop is aangezet na de vorige inspectie is hij 9 dagen oud, stel 1e dags larve, dan staat de dop op uitvallen. Uitgaande dat je het materiaal hebt zou ik deze dop meteen in een zesramer hangen. Weer aanvullen met ramen en verplaatsen.

Je geeft niet aan of je broed hebt aangetroffen nu en op de foto zie ik weerkaatsing van losse honing maar het kunnen ook larven zijn. ben daar niet zeker van.

Stel er is broed. Het oude volk is zwermlustig en 2 bakken carnica is volgens mij wachten op een zwerm. Ik zou van het hoofdvolk meteen een kunstzwerm maken, bij voorkeur een vlieger. Als het zondag conform de voorspellingen warm wordt kun je uitgaan van een grote zwerm als je niets doet.
Stel er is geen broed. Dan het volk bij de eerste gelegenheid volledig nalopen. Persoonlijk zou ik de dop in een aflegger hangen en het volk splitsen. Dit om een bruidszwerm te voorkomen. http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ruidszwerm De aflegger in een kast, honingkamer erop en op de oude plaats.

grtz,

erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 apr 2017, 09:38

Ik heb de foto wat duidelijker gemaakt ....Is het mogelijk dat je sjoemelwas hebt ??

Even op de foto klikken voor een vergroting
Dop2604.jpg

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door ErikS » do 27 apr 2017, 11:06

inderdaad, raar patroon van gesloten broedcellen. Andere cellen lijken mooi gepoetst.
lijkt ook dat de dop is opgetrokken net boven een beschadiging van de raat. Bijna OTS principe.

Typisch dat de kunstraat grotendeels is uitgebouwd maar bv links onder nog niet op hoogte is (scherpe raat). Bij natuurbouw zou het betekenen dat de bijen bouwlust hebben en zwermlust is dan nog even weg. Weet niet hoe ik het hier moet interpreteren.

De dop lijkt me bijna rijp, ik gebruik deze tips altijd, auteur onbekend.
Lijkt alsof er een begin is gemaakt met dunner maken van de kop van de dop.

grtz

erik.
Bijlagen
Hoe oud is een moercel 01.jpg
Hoe oud is een moercel 02.jpg
Hoe oud is een moercel 03.jpg

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 apr 2017, 11:14

ErikS schreef:inderdaad, raar patroon van gesloten broedcellen. Andere cellen lijken mooi gepoetst.
.
De andere cellen lijken eitjes en larven in te zitten ,
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op do 27 apr 2017, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door ErikS » do 27 apr 2017, 11:19

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef:inderdaad, raar patroon van gesloten broedcellen. Andere cellen lijken mooi gepoetst.
.
De andere cellen zitten eitjes en larven in ,
Hallo Jaap, Leerzaam moment ;-) en Jaap, zonder je kennis en kunde in twijfel te willen trekken. Maar met mijn net 50+ ogen en met leesbril zie ik geen eitjes en larven. Wel weerkaatsingen van de binnenkant cel en van losse honing. Kun je ook een vergroting van de eitjes en larven maken? mvg, Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 apr 2017, 11:26

Het zou inderdaad ook weerspiegeling kunnen zijn .

Blijft over de licht en donkergekleurde lege cellen .....typisch het beeld van sjoemelwas .......of hagelschot in erge mate ..

Jaap v p

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Hans van der Post. » do 27 apr 2017, 15:14

Jaap v.Popering schreef:[.........]
Blijft over de licht en donkergekleurde lege cellen .....typisch het beeld van sjoemelwas .......of hagelschot in erge mate ..
Jaap v p
Daar heb ik ook aan zitten denken. Er zijn cellen die niet of nauwelijks, of wel bebroed zijn. Twee keer klikken en je hebt de ware cel grootte.
Met mijn leesbril zie ik geen eitjes of jong broed. :think:
!Hans.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Hans » do 27 apr 2017, 16:27

Zou er een relatie kunnen zijn tussen de sjoemelwas en de zwermneiging? Dat ze bijv. niet genoeg broed aan kunnen zetten en kiezen voor vertrekken?

Toch is het een groot volk. Dat zou in geval van sjoemelwas niet kunnen, toch?

Gr. Hans

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwermlustig volk? En nu?

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 apr 2017, 16:43

Hans schreef:k. Dat zou in geval van sjoemelwas niet kunnen, toch?

Gr. Hans
Dat licht er maar aan hoeveel van zulke raten er in hangen !!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten