Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door Abelhas » do 27 apr 2017, 00:04

Ik heb een dakterras dat ik nauwelijks gebruik omdat ik ook een tuin heb. Ik wil daar kleinschalig bijen op gaan houden. Wat mij heeft geremd om dat eerder te doen is het ongemak van zwermen: Ik woon in de bebouwde kom met buren die mogelijk gaan klagen, ik forens dagelijks naar een andere stad, en zwermen laten zich niet plannen.

Ik denk dat ik nu genoeg weet om dat zwermen onder controle te houden. Ik wil dit jaar gaan testen of dat ook in praktijk werkt, maar wellicht dat de ervaren rotten op dit forum goed advies hebben.

Enfin, dit is het plan:

Jaar 1 (dit jaar)
Ik begin met volkjes in miniplus. Zo kan ik praktijkervaring opdoen en volkjes kweken. Door het formaat is miniplus handig te hanteren. Ik heb minipluskastjes met een gaasbodem gekocht, met een voederbak voor erboven.

Jaar 2
Naast de minipluskastjes komt een kast voor productie, ik denk aan Warré. Deze wordt gevuld met een volk dat in een minipluskast snel is gegroeid.

Verdere jaren
Ieder jaar verhuizen de F1-moeren naar een nieuwe kolonie in miniplus op schone raat. De nieuwe volkjes die in miniplus groeien worden op hun merites beoordeeld. Volkjes die niet meer nodig zijn worden samengevoegd. Er zijn daardoor alleen jonge F2-moeren.

Voor varroabestrijding moet de Warrékast toch een keer extra worden opengemaakt. Dan vervang ik de moer door een jonger exemplaar dat goed is bevonden

Beoogd resultaat
  • de oude F1-moer zal niet gaan zwermen omdat die ieder jaar met een kleine kolonie begint
  • de andere moeren zijn een jaar oud, en zullen dus niet zo snel gaan zwermen
  • In de Warrékast is een hoop ruimte dat het zwermrisico vermindert
  • De minipluskastjes zijn makkelijk te hanteren en dus is zwermpreventie hier ook eenvoudig
  • ik kan de levensduur van de F1-moeren maximaal uitnutten om F2-moeren te produceren. Die F2-moeren kan ik selecteren voordat ze hun jaar in de Warrékast gaan doorbrengen. Ideaal om bijvoorbeeld zwarte bijen zuiver te houden. Bovendien produceert een Warrékast meer darren, wat de kans vergroot dat een nieuwe koningin door een andere dar van de juiste ondersoort wordt bevrucht.
  • Ik heb voortdurend volkjes beschikbaar door de werkwijze met miniplus, handig voor als het een keer tegen zit
Kortom
Is dit goed doordacht of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door Hans van der Post. » do 27 apr 2017, 01:01

Als ik dit lees zou ik zeggen probeer het uit.
Op deze wijze van imkeren heb ik nog niet eerder gedaan.
Mijn vraag: waarom wil je bijen houden. Je leert weinig als je bijen in warré kasten houd.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door ErikS » do 27 apr 2017, 09:17

Ken je het principe van broedbeperking? In principe sluit je de moer op. Een zwerm, als hij al komt, zal vlakbij neerstrijken, merken dat de moer ontbreekt en terugkomen. Ook doel bereikt.

Zwermlust is sterk volk en ras afhankelijk. Ik zou uitgaan van buckfast, die zijn gekend zwermtraag en daar nog speciaal op zwermtraagheid letten.

grtz,

erik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 apr 2017, 09:46

Zou het niet verstandiger zijn om op de normale manier in gewone kasten te leren imkeren ...en pas daarna gaan experimenteren .

Miniplus kasjes zijn al heel snel te klein voor een bijenvolk .

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door Abelhas » do 27 apr 2017, 13:58

ErikS schreef:Ken je het principe van broedbeperking? In principe sluit je de moer op. Een zwerm, als hij al komt, zal vlakbij neerstrijken, merken dat de moer ontbreekt en terugkomen. Ook doel bereikt.

Zwermlust is sterk volk en ras afhankelijk. Ik zou uitgaan van buckfast, die zijn gekend zwermtraag en daar nog speciaal op zwermtraagheid letten.

grtz,

erik.
Maar het zou toch niet zo verstandig zijn om een moerrooster permanent voor de ingang te plaatsen? En die Alley's Trap vond ik niet meer in de handel...

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door Abelhas » do 27 apr 2017, 14:01

Jaap v.Popering schreef:Zou het niet verstandiger zijn om op de normale manier in gewone kasten te leren imkeren ...en pas daarna gaan experimenteren .

Miniplus kasjes zijn al heel snel te klein voor een bijenvolk .
Misschien wel, maar ik zie mezelf niet met zware kasten door het huis lopen op weg naar mijn dakterras. Ik lees vrij veel beschrijvingen van overwinteren op miniplus, en het is ook een standaardproduct dat de meeste winkels voor imkerbenodigdheden hebben.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door Abelhas » do 27 apr 2017, 14:10

Hans van der Post. schreef:Als ik dit lees zou ik zeggen probeer het uit.
Op deze wijze van imkeren heb ik nog niet eerder gedaan.
Mijn vraag: waarom wil je bijen houden. Je leert weinig als je bijen in warré kasten houd.
Het spreekt bij mij ongeveer hetzelfde oerinstinct aan als tuinieren. Waarom ik dat doe? Geen idee, maar ik zou ongelukkig worden zonder tuin. Als je vruchtbomen plant, horen er ook bijen bij voor mijn gevoel. Ik vind die natuurbouw in zo'n warrékast erg interessant. Voor die minipluskastjes heb ik nu kunstraat in raampjes gesmolten.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door ErikS » zo 30 apr 2017, 08:14

Abelhas schreef:
ErikS schreef:Ken je het principe van broedbeperking? In principe sluit je de moer op. Een zwerm, als hij al komt, zal vlakbij neerstrijken, merken dat de moer ontbreekt en terugkomen. Ook doel bereikt.
Maar het zou toch niet zo verstandig zijn om een moerrooster permanent voor de ingang te plaatsen? En die Alley's Trap vond ik niet meer in de handel...
Ik bedoel deze manier, 2 koninginnen roosters die de koningin binnen een broedbak houden. De ingang is vrij.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... dbeperking

Een normaal volk zou op miniplus iets van 10 bakken hoog zijn. Je kunt volken houden op miniplus en overwinteren, dat klopt. Maar je moet iets doen om de normale ontwikkeling af te remmen anders zullen ze gaan zwermen en je "stapel" wordt onpraktisch hoog.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kleinschalig systeem voor bebouwde kom

Bericht door Abelhas » za 13 mei 2017, 14:03

Dank, goede tip. Ik heb inmiddels wat moerroosters op maat gemaakt voor miniplus!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten