Zwerm in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Primus » do 11 mei 2017, 12:00

AnnekeW schreef:Ok Hans, dan wacht ik daar nog even mee. En dan zet ik een nieuwe lege kast ernaast voor een eventuele volgende zwerm.
Is er trouwens een manier om te zien of het een oude of een jonge koningin betreft? Aan het broed, de eitjes of aan de koningin zelf?
Ik mag hopen dat er in een straal van enkele kilometers geen andere imkers zitten, want dit is niks meer of minder dan andermans zwermen lokken !

Trouwens vroeger noemden ze dat spiekorven plaatsen en stonden er zware straffen op.
MVG CP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans van der Post. » do 11 mei 2017, 14:29

Die Primus citaat:
Ik mag hopen dat er in een straal van enkele kilometers geen andere imkers zitten, want dit is niks meer of minder dan andermans zwermen lokken !
Trouwens vroeger noemden ze dat spiekorven plaatsen en stonden er zware straffen op.
Anneke zit in Zuid-Frankrijk. Al de grote huizen hebben daar grote brede diep houten luiken voor de ramen; spiekorven?
Bij mijn familie in Zuid-Frankrijk zit om de paar jaar een zwem tussen het raam en luik. Dit zij ook andermans zwermen die daar in trekken. Je hebt een hoop gedoe om dit te verwijderen, er zit geen kaartje bij van eigenaar van de zwerm die zichzelf clandestien daar gehuisvest. :whistle:
!Hans.

frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door frankwillems » do 11 mei 2017, 19:18

Beste,

maar voordat men verwachtingen krijgt.
In België is het lokken van zwermen verboden.
En in Nederland voor zo ver ik weet ook.

Grt Frank

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door AnnekeW » do 11 mei 2017, 22:40

Voor zover mij bekend ( nog even nagezocht, maar niets te vinden in de "imkerwet" m.b.t. het vangen van zwermen) is het aantrekken van "wilde" zwermen in Frankrijk niet verboden. Daarbij zijn er in de nabije omgeving van de plek waar ik de kast plaatste meer wilde bijenvolken (3 in schoorstenen, 2 in daken van huizen) dan bijenstanden. En er zijn veel onherbergzame plekken, ruïnes, leegstaande huizen waarin ook geheid wilde bijenvolken wonen. Ik woon hier niet in het netjes opgeruimde Nederland waar van elke vierkante meter bekend is van wie het is en wat er huist. Mocht ik in de kast een koningin tegenkomen met een rugnummer, dan zal ik natuurlijk wél meteen contact opnemen met de imkers uit de buurt.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen, de imker die ik nu al enige jaren help bij het imkeren en van wie ik de fijne kneepjes leer, wordt nooit gebeld als er een gemakkelijke zwerm te vangen is, maar als er een zwerm in een muur of een dak zit, dan weten ze hem ineens wél te vinden.

Dat het indertijd een regel was om geen lokkasten te plaatsen, begrijp ik goed. Het scheppen van de zwermen die van de bijenkorven afkwamen, was lange tijd de enige manier om het aantal bijenvolken op peil te houden of te vermeerderen. Tegenwoordig vind ik het een achterhaalde wet, omdat nu vrijwel iedere imker met ramen werkt en het zwermen van zijn volken kan ondervangen door kunstzwermen te maken. En als een imker er voor kiest om wél zijn kasten te laten zwermen om zo een natuurlijke zwerm te krijgen, of met korven imkert, dan kan hij altijd zelf een lokkast bij zijn bijenstand plaatsen. En dan komen ze echt niet bij mij in de kast terecht.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door tomer » vr 12 mei 2017, 00:40

Je mag toch wel een lege kast in je tuin hebben staan zeker.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 12 mei 2017, 09:23

Er wordt hier geschreven dat het lokken van zwermen verboden zou zijn. Zelf vind ik dan dat de betreffende artikelen uit het wetboek maar eens moeten worden genoemd. Wie zoekt het eens uit?

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Primus » vr 12 mei 2017, 12:30

Eddy Geurtsen schreef:Er wordt hier geschreven dat het lokken van zwermen verboden zou zijn. Zelf vind ik dan dat de betreffende artikelen uit het wetboek maar eens moeten worden genoemd. Wie zoekt het eens uit?
het gaat hier over België: zie artikel 90 veldwetboek.
https://navigator.emis.vito.be/mijn-nav ... woId=14447

MVG CP

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door AnnekeW » vr 12 mei 2017, 13:32

Artikel 90. Extra Versies
Met geldboete van vijftien tot vijfentwintig frank en met gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen of met een van die straffen alleen worden gestraft :
1° Zij die vee of pluimgedierte, van welke soort ook, op enigerlei tijdstip drijven of hoeden in andermans veldvruchten, in natuur- of kunstweiden, in wijngaarden, griendwaarden, hopakkers, in door mensenhand aangelegde aanplantingen of kwekerijen van fruit- en andere bomen.
2° Zij die, buiten de gevallen bedoeld in de wet van 11 maart 1950 op de bescherming van de wateren tegen verontreiniging opzettelijk in een openbare of private waterput, drinkplaats of fontein organische lichamen of andere stoffen werpen of doen werpen die het water kunnen bederven of voor huishoudelijk gebruik ongeschikt maken.
3° Zij die, buiten de gevallen bedoeld in de wet van 11 maart 1950 op de bescherming van de wateren tegen verontreiniging in een vaart, een vijver, een visvijver of een viskom stoffen werpen die de vis kunnen vernielen.
4° Zij die, onverschillig voor welk gebruik, krengen of resten van dieren of vee geheel of gedeeltelijk ontgraven.
De gevangenisstraf wordt altijd uitgesproken, indien het dier op last van de overheid in de grond is gedolven.
5° Zij die, opzettelijk en op welke wijze ook, bijenkorven vernielen, omstoten, toestoppen of openbreken, of die andermans bijen doen omkomen of pogen te doen omkomen.
6° Zij die een bijenzwerm, komend uit andermans bijenstal, op hun goed lokken, indien zij hem niet hebben teruggegeven binnen vierentwintig uren nadat hij van hen is teruggevorderd.
7° Zij die stenen, graszoden, aarde, zand, kalk, mergel, dierlijke of enige andere meststof op andermans grond wegnemen.
8° Zij die draineerbuizen opzettelijk vernielen of beschadigen, toestoppen of verplaatsen.
9° Zij die andermans bomen geheel of gedeeltelijk ontschorsen of snijden, zonder dat deze vergaan.
10° Zij die het hout van hagen of van boomaanplantingen wegnemen.
11° (...)
12° Zij die bomen planten met overtreding van de artikelen 35bis en 35ter.
Op vordering van een burgerlijke partij wordt artikel 36bis van dit Wetboek toegepast.

Punt 6 dus. Om te beginnen wordt er in artikel 90 nog gesproken over franken en bijenkorven... Hoogste tijd voor een update!
Welke imker gaat bewijzen dat het zijn zwerm is die in mijn kast zit? Overigens heb ik bewust een plek gekozen waar geen kasten in de nabije omgeving staan, want dat zou ik niet ok vinden. De plaatselijke school zal er blij mee zijn, want die hebben twee schoorstenen waar elk meerdere zwermen per jaar afkomen die steevast in de lindeboom op het schoolplein gaan hangen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door ErikS » vr 12 mei 2017, 13:48

nauwelijks tijd voor een update....... ;-)

De ondertitel is Veldwetboek van 7 oktober 1886 ......

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door peter h » vr 12 mei 2017, 14:21

De boete gaat pas in 24 uur nadat de eigenaar zijn zwerm opeist. Dus als de eigenaar niet zijn zwerm opeist is er niks aan de hand.
gr. Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten