hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:
hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door sikkie68 » vr 12 mei 2017, 10:46

Hoi ieder, begin dit jaar, na de 2 e inspectie, heb ik besloten dat de generatie van de koninginnen te verversen. Voor mij een geheel nieuw hoofdstuk in mijn prille bijenjaartjes.

F1 carnica koninginnetjes verkrijg ik door prinsessen larfjes in te voeren in 3 volken. Nu is het me gelukt de oude koninginnen te vinden en naar de bijenhemel te sturen maar op verschillende dagen. hier zitten 2 dagen tussen. Vond het best een lastige klus.
oké, nu waren ze moerloos !

2 grote volken en een achter lopend volk, allen hadden ruim Brias in de raten. op de 8- 9-10e dag alle redcel doppen breken, door alle ramen af te slaan, anders mis je er misschien 1. anders worden de larfjes niet geaccepteerd!
Goed! zo gezegd zo gedaan dacht ik. Het eerste ( klein volk) dik 10 ramen bijen, werd mijn pleegvolk! bij deze heb ik ruimte gehouden voor het Nicot raampje zij kregen losse nicot dopjes tussen de ramen en een raam met de nicot dopjes die zij verpleegde om die aantal dagen te overbruggen. voor de andere 2 volken. Deze moet ik eruit kunnen halen....Het afslaan ging in een grote plastic prullenbak zorgvuldig alle doppen weg gehaald en alle ramen, , op volgorde weer terug gezet.

EN NU KOMT HET
die actie, de grote bak weer terug zetten op de kast met alle afgeslagen bijen
[/b]
bij t pleegvolk( kleine volk) viel het mee maar de 2 grote volken heb ik per bk gedaan en dat is geen leuke actie want a. pisnijdig en overstuur b. de inmiddels deels uitgelopen cellen, ook vele ramen met doppen aan de zijkanten of lukraak op het raam hadden de dames ook deels gevuld met nectar, jeetje wat een regen, na 1 slag lagen alle bijen met nectar in mijn bak , een grote bak vol plakboelbijen! :o :shock:
VELEN DOPPEN, ik HEB ZE GEENEENS GETELD, en dan dat omkeren van die bak op de broedkamer ik had ruimte gelaten om zo naar beneden in de bak te kiepen maar NEEHOOR!!!!!
1 grote hoop aan elkaar zoemende massa , heftig bruisen en vele tertselen, klonten bijen aan elkaar langs de kast...... Een zooitje dus! welke, na een half uur, pas op orde is. aan de buiten kant gezien( qua geluid en de grote bijenmassa ) :shock: :oops:
Nou ik vind het een noodzakelijke maar vervelende bedoeling bij het vervangen van koninginnen.
ik voel me een kampbeul, ik werd helemaal raar ervan.
nadat ik de kast heb kunnen sluiten, ben ik goed gaan schoon maken alles plakte!
Hoe doen jullie dat ????? Is hier misschien een andere methode voor???
gelukkig ( hopelijk ) is dit een handeling die je niet vaak doet, maar juist ook daarom blijft t denk ik HEFTIG

Het is gebeurd maar was er niet happy mee, kon het me ook niet herinneren hoe dat is gegaan met de nacursus, blijkbaar heb ik dit euvel in mijn hoofd gewist :shifty: :think: :oops: :?:

groeten uut Den Haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door Steve_Delannoye » vr 12 mei 2017, 19:48

hoi,
ik zet gewoon de koningin op arrest, na 9 dagen arrestraam met koningin verwijderen en even later een bevruchte koningin invoeren.

gr Steve

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door Hans van der Post. » za 13 mei 2017, 00:11

Ooit een moer in gevoerd bij een volk dat niet al te vriendelijk is?

Wie had nu gedacht dat het zo'n warme dag zou worden?
Soms is het toch handig om te weten wat voor een weer het wordt.
In dit geval zou het verstandig zijn geweest om vroeg in de ochtend dit werkje te doen.
Dan is er nog weinig nectar in de volken.
!Hans.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door Theo777 » zo 11 jun 2017, 20:11

Steve_Delannoye schreef:hoi,
ik zet gewoon de koningin op arrest, na 9 dagen arrestraam met koningin verwijderen en even later een bevruchte koningin invoeren.

gr Steve
Is dat zo simpel....moer invoeren met 100% slaagkans? Moer die ingevoerd wordt moet dan wel aan de leg zijn? En moet de nieuwe ook eerst nog in de arrestkooi of gewoon laten inlopen op de plek waar arrestkooi zat?

Groetjes Theo

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door Steve_Delannoye » zo 11 jun 2017, 21:07

Theo,
ik denk niet dat er manier is met100% slaagkans maar deze manier is mij aangeraden door een ervaren imker.
Koningin op arrestraam plaatsen en negen dagen later verwijderen.
De bevruchtte koningin plaats ik op de voederplank in een invoerkooitje met een prop suikerdeeg.
Als je daarover een doorzichtig plastiek bakje legt kan je mooi zien hoe de bijen de koningin komen bevrijden zonder hen echt te storen.

Er zijn nog heel wat andere manieren om een (on)bevruchte moer in te voeren maar deze vind ik redelijk simpel met grote slaagkans, ik gebruik deze techniek wel nog maar 2 jaar. ik imker pas sedert 2014.

Gr Steve

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door Fish » zo 11 jun 2017, 22:10

Ik begrijp dat het afslaan je grote probleem was, probeer het eens met een ganzenveer of veger?

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door Dirk Blanken » ma 12 jun 2017, 21:23

[quote="Steve_Delannoye"]Theo,
ik denk niet dat er manier is met100% slaagkans maar deze manier is mij aangeraden door een ervaren imker.
Koningin op arrestraam plaatsen en negen dagen later verwijderen.

Na negen dagen is al het broed gesloten en kunnen ze niets meer dan accepteren.
Je moet het volk nog wel even doorspitten op redcellen maar in alle rust is dat geen probleem.
Je hoeft dan maar enkel de dicht bevolkte ramen iets af te slaan maar meestal zijn er geen redcellen soms wat zwermdoppen die al eerder waren aangezet.
Daarna kan je van alles doen, een raam met eitjes of jonge larfjes, rijpe doppen of jonge koninginnen invoeren.

Ik teel in zulke volken (waarvan de moer tenminste 9 dagen boven het MR wordt gezet) en als de dopjes nadat ze dicht zijn in de broedstoof gaan laat ik er twee in het volk zodat ze zich zelf kunnen redden.
Nadat de kleine volkjes aan de leg zijn controleer ik die pleegvolken en die zijn tot nog toe altijd aan de leg.

Dus een prima manier maar je moet het even plannen.

Dirk.
dertiende

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door Theo777 » do 15 jun 2017, 19:33

Dat snap ik. Dank voor de uitleg. Nadeel alleen is in die dagen minder ei en larfjes omdat dat gedeelte waar de opgesloten moer zit ook zo vol is gelegd?
Wel goed te weten dat dit een vrij safe manier is om een moer in te voeren. Heb je hier meer positieve ervaringen mee dan met een, wat ik begreep andere manier?
Namelijk de oude moer weghalen en de nieuwe 5 dagen te plaatsen in een arrestkooi en daarna haar in t volk laten gaan. Dit zou ook vrij goed moeten werken....

Groetjes Theo

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos maken van een volk, het afslaan van ramen!

Bericht door semar » vr 16 jun 2017, 15:03

dan heeft het volk doppen en wordt ze afgestoken.
minimaal 9 dagen en alle doppen eruit voordat de moer erin gaat.
zelfs dan twijfelachtig

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten