Geen bijen meer op school

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:
Geen bijen meer op school

Bericht door Luuk » wo 17 mei 2017, 23:12

Ik heb al vier jaar bijen op school. De school heeft een biotuin en in die tuin is een ruimte voor bijen gereserveerd.

Nooit enig probleem gehad. Er lopen vaak leerlingen of leraren in de biotuin, en nog nooit was er iemand gestoken.

Maandag werden er ineens negen leerlingen gestoken in het fietsenhok. Tussen de biotuin en fietsenhok staat een begroeide schutting van iets meer dan 2 meter hoog.

Dat was dus het einde van de bijen op school. Ik heb ze gelijk maandagavond weggehaald. Waarom ze nu ineens zo nodig moesten steken... ik weet het niet.

Ik durf geen bijen meer op school te zetten. Ik heb een soort mix-ras van Buckfast en Carnica (ben half overgestapt naar Buckfast nadat ik eerst veel Carnica koninginnen had). Ik heb nooit klachten over stekerigheid van de mensen die mijn bijen huren.

Jammer, maar het is niet anders.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Geen bijen meer op school

Bericht door imker Marinus » wo 17 mei 2017, 23:16

Ai, dat is vervelend. Ik kan me voorstellen dat je je verantwoordelijk voelt en nu een beetje de balen hebt. Zou het kunnen dat de moer een carnica komaf heeft en bevrucht is door buckfast-darren? Of andersom? Dat levert weleens pittige tantetjes op. Ik weet niet hoe het weer bij jullie was, maar hier is het een beetje broeierig. Dan zijn de dames ook wat sneller geïrriteerd.

Het beste ermee.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen bijen meer op school

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 mei 2017, 23:36

Nee marinus de kruising carnica buckfast en andersom leveren geen f 16 bijen. Eigen ervaring.
Het kan zijn dat bij een stille wissel er wel steeklustigheid optreed. Dus een F3

citaat Luuk:
Maandag werden er ineens negen leerlingen gestoken in het fietsenhok. Tussen de biotuin en fietsenhok staat een begroeide schutting van iets meer dan 2 meter hoog.
Kan het zijn dat die leerlingen iets met de volken hebben uitgehaald? Vind het een moeilijk verhaal.
!Hans.

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Geen bijen meer op school

Bericht door Luuk » wo 17 mei 2017, 23:48

Ik was wel in de kast geweest die dag, maar ook dat had ik vaker gedaan.

Ik houd het er maar op dat het toch op een of andere manier een stekerig volk is, in combinatie met broeierig weer.

Leerlingen haalden gewoon hun fiets op uit de stalling.

Er werden wel alleen maar meiden gestoken :-) lang haar, haarlak en parfum zullen wel mede-boosdoeners geweest zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 160 gasten