Vechtende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Abelhas » zo 21 mei 2017, 15:29

OK, dan laat ik de latjes waarmee ik het vlieggat heb verkleind mooi zitten. Dank wederom.

Inmiddels zie ik nog steeds bijen vertrekken die andere bijen afvoeren. Ik was van plan om hier twee weken niks aan te doen, dan te kijken of er BRIAS was en dan dmv een vlieger een reservevolkje te maken. Is dat nog verstandig, of moet ik toch maar wat apifonda voeren om het verlies aan bijen te compenseren?

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Luuk » di 23 mei 2017, 22:13

Ik zou niet te snel een reserve volkje maken, eerst moet je hoofdvolk goed op sterkte zijn. En het is handig om een reservevolkje te maken als er iets bloeit, eind mei/begin juni is er meestal niet veel. Half juni begint de linde wel.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door victort » di 23 mei 2017, 22:29

Dag Abelhas,

Ik zou in jouw casu, momenteel ook even niet teveel willen doen. Je lijkt me gezien je reacties ook een type die direct actie wil ondernemen (no offense) en ook direct resultaat ervan wil zien. Veel denken en dan pas doen is een goede eigenschap voor een imker. Ook kenmerkt rust een goede imker. Resultaat van je handelen op volken wordt pas zichtbaar na een aantal weken. Dus, nogmaals, ik wil niets verwijten, maar gezien de tijd tussen de aanschaf van je volk en je voornemens een aflegger te maken, lijkt mij veel te gehaast. Wacht, zoals gezegd een aantal weken af en inspecteer dan nogmaals. Puur inspecteren, dan een paar dagen navragen en nadenken voordat je actie onderneemt. Ik herken namelijk ook mezelf in jou, je wil het beste voor je volken, maar loopt hierdoor het risico, slechte keuzes te maken. Kijk hoe het volk de komende weken ontwikkelt en bepaal dan pas je nieuwe koers. Rust is the word :-) Greetz Victor

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Abelhas » do 25 mei 2017, 08:15

Luuk schreef:Ik zou niet te snel een reserve volkje maken, eerst moet je hoofdvolk goed op sterkte zijn. En het is handig om een reservevolkje te maken als er iets bloeit, eind mei/begin juni is er meestal niet veel. Half juni begint de linde wel.
Dank! Ik zit overigens in een woonwijk, welliswaar grenzend aan boerenland en op 1 km afstand van een botanische tuin. Gezien de hoeveelheid planten uit andere regio's ben ik nog aan het ontdekken of dat ook bij mij zo werkt. Op dit moment vliegen de bijen op o.a. klimhortensia. Ze komen nu terug met stuifmeel uit de richting waarin de meeste huizen met grote tuinen liggen. Als straks de lavendel bloeit (o.a. een veld van 10*10 meter in het plantsoen) verwacht ik een grote nectarstroom. En in veel tuinen staat vrouwenmantel.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Abelhas » do 25 mei 2017, 08:17

victort schreef:Dag Abelhas,

Ik zou in jouw casu, momenteel ook even niet teveel willen doen. Je lijkt me gezien je reacties ook een type die direct actie wil ondernemen (no offense) en ook direct resultaat ervan wil zien. Veel denken en dan pas doen is een goede eigenschap voor een imker. Ook kenmerkt rust een goede imker. Resultaat van je handelen op volken wordt pas zichtbaar na een aantal weken. Dus, nogmaals, ik wil niets verwijten, maar gezien de tijd tussen de aanschaf van je volk en je voornemens een aflegger te maken, lijkt mij veel te gehaast. Wacht, zoals gezegd een aantal weken af en inspecteer dan nogmaals. Puur inspecteren, dan een paar dagen navragen en nadenken voordat je actie onderneemt. Ik herken namelijk ook mezelf in jou, je wil het beste voor je volken, maar loopt hierdoor het risico, slechte keuzes te maken. Kijk hoe het volk de komende weken ontwikkelt en bepaal dan pas je nieuwe koers. Rust is the word :-) Greetz Victor
Dank je, maar ik vroeg me vooral af of ik iets moest doen. Niets doen is natuurlijk altijd een optie. En daarnaast heb ik een beeld waar ik naar toe wil met die bijen.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door victort » do 25 mei 2017, 09:57

Abelhas schreef: Dank je, maar ik vroeg me vooral af of ik iets moest doen. Niets doen is natuurlijk altijd een optie. En daarnaast heb ik een beeld waar ik naar toe wil met die bijen.
8-)

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Abelhas » zo 28 mei 2017, 11:36

Inmiddels een week geleden. Het aantal dode bijen dat er voor de ingang bijkomt is inmiddels fors afgenomen, en de inspanningen van de werksters van de afdeling 'lijkbezorging' zijn nagenoeg in evenwicht met het aantal dode bijen. Waarschijnlijk waren er inderdaad een boel bijen tijdens transport beschadigd, en was het vechten dat ik meende te zien het afvoeren van beschadigde maar nog levende bijen.

Dan is er nog het risico dat ik de koningin heb beschadigd. Van boven af in de kast gekeken en ik zag inderdaad een koninginnedoppen, en een kast vol met bijen. Vorige week waren er nog geen doppen (behalve een speeldop). Ik ga verder geen raten eruit halen vanwege het risico om doppen te beschadigen. Om het zwermrisico te verminderen heb ik een gat in de dekplank geboord en er een kast opgezet zodat het volk genoeg ruimte heeft (een Warrekast omdat ik naar Warre wil, en met een koninginnerooster omdat ik de koningin nog een keer wil vinden om een reservevolk te maken)

Afbeelding

Volgende week vrijdag en zaterdag dan maar luisteren naar tuten en kwaken. Dan is het 13 en 14 dagen geleden dat ik het volk heb verplaatst.

Intussen smeer ik mijn minipluskasten maar in met citroenmelisse en zet ze buiten. Mocht het gaan zwermen wellicht vliegen ze dan een van deze kastjes in.

Iemand nog een suggestie over wat ik verder kan doen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Hans van der Post. » zo 28 mei 2017, 11:58

Volgende week vrijdag en zaterdag dan maar luisteren naar tuten en kwaken. Dan is het 13 en 14 dagen geleden dat ik het volk heb verplaatst.
Intussen smeer ik mijn minipluskasten maar in met citroenmelisse en zet ze buiten. Mocht het gaan zwermen wellicht vliegen ze dan een van deze kastjes in.
Iemand nog een suggestie over wat ik verder kan doen?
Wat dacht je om als je het tuten en kwaken hoort doppen de breken? Wel na 17:00 uur zomertijd!
Een zwerm verhuist niet zo gauw in nieuw materiaal ook al ruikt dit naar citroenmelisse. :be2:
!Hans.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Abelhas » zo 28 mei 2017, 21:25

Hans van der Post. schreef:
Volgende week vrijdag en zaterdag dan maar luisteren naar tuten en kwaken. Dan is het 13 en 14 dagen geleden dat ik het volk heb verplaatst.
Intussen smeer ik mijn minipluskasten maar in met citroenmelisse en zet ze buiten. Mocht het gaan zwermen wellicht vliegen ze dan een van deze kastjes in.
Iemand nog een suggestie over wat ik verder kan doen?
Wat dacht je om als je het tuten en kwaken hoort doppen de breken? Wel na 17:00 uur zomertijd!
Dank, ga ik doen! Maar nu als ik geen tuten en kwaken hoor, en wel doppen heb, kan ik er dan voorzichtig van uitgaan dat de oude koningin nog leeft en toch wat ramen uithalen op zoek naar eieren (en daarna de koningin, om een veger te maken)?
Een zwerm verhuist niet zo gauw in nieuw materiaal ook al ruikt dit naar citroenmelisse. :be2:
Ik las ook iets van een imker die in zijn kasten piste om zwermen te lokken. Ik koos voor de citroenmelisse :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Hans van der Post. » zo 28 mei 2017, 22:58

Citaat hvdp:
Wat dacht je om als je het tuten en kwaken hoort doppen de breken? Wel na 17:00 uur zomertijd!
Citaat Abelhas:
Dank, ga ik doen! Maar nu als ik geen tuten en kwaken hoor, en wel doppen heb, kan ik er dan voorzichtig van uitgaan dat de oude koningin nog leeft en toch wat ramen uithalen op zoek naar eieren (en daarna de koningin, om een veger te maken)?
Wat denk je zou het niet handiger zijn om eerst te kijken naar eitjes voordat je het volk overhoop haalt? Kijk Ook hoe oud het werksters broed/laven zijn.
Als er - een - dop(en) inzit(ten) dan zitten die er niet voor niets.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten