Vechtende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Abelhas
Berichten:74
Lid geworden op:di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Oudenbosch
Contacteer:
Re: Vechtende bijen

Bericht door Abelhas » ma 29 mei 2017, 21:27

Hans van der Post. schreef:Citaat hvdp:
Wat dacht je om als je het tuten en kwaken hoort doppen de breken? Wel na 17:00 uur zomertijd!
Citaat Abelhas:
Dank, ga ik doen! Maar nu als ik geen tuten en kwaken hoor, en wel doppen heb, kan ik er dan voorzichtig van uitgaan dat de oude koningin nog leeft en toch wat ramen uithalen op zoek naar eieren (en daarna de koningin, om een veger te maken)?
Wat denk je zou het niet handiger zijn om eerst te kijken naar eitjes voordat je het volk overhoop haalt? Kijk Ook hoe oud het werksters broed/laven zijn.
Als er - een - dop(en) inzit(ten) dan zitten die er niet voor niets.
Ga ik doen!

Abelhas
Berichten:74
Lid geworden op:di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vechtende bijen

Bericht door Abelhas » zo 04 jun 2017, 11:08

Geen tuters en kwakers gehoord.

Van de week zag ik wel een koningin over mijn dakterras lopen. Voor de ingang van mijn (enige) bijenvolk gezet en ze liep naar binnen, om naar een minuut te worden afgevoerd door een werkster van de lijkbezorging.

Mijn voorzichtige conclusie: er zat een koningin in, ze hebben gevochten en dit was de verliester. Vandaag open gemaakt. Inderdaad een koningin. En nog gesloten koninginnedoppen. Geen eitjes meer, en geen open broed.

Enfin: Ik laat die doppen maar met rust, ik ga ervan uit dat ze niet gaan zwermen wegens gebrek aan bijen en vollop beschikbaarheid van ruimte.

Anders observaties:
- het aantal zwarte bijen is behoorlijk afgenomen, de meeste bijen zijn nu aanmerkelijk geler van kleur. Wellicht heb ik een volkje gekocht waar recent al een moerwissel in had plaatsgevonden. Er zat wel broed in toen ik het kocht.
- De nieuwe koningin heeft ook een grote gele vlek op haar achterlijf. Het zelfde gold voor de koningin die ik vond op mijn dakterras

Enfin: Iemand nog advies? Moet ik op zoek gaan naar een tweede volk als ik volgend jaar een teeltsysteem wil hebben van één Warrékast en twee reservevolkjes op Miniplus?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten