Beginnen met imkeren met weinig geld.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » ma 29 mei 2017, 19:02

langsdedonge schreef:Beginnen met imkeren met weinig geld is heel goed mogenlijk !
daar ben ik het bewijs van
Mooi dat het met wat minder geld ook kan :)

Ik weet nog niet hoe ik om zou gaan met de varoa zou omgaan, de meningen zijn daar relatief over verdeeld. Verder vergaar ik een boel informatie en ga ik niet zomaar iets doen, dat komt wel goed.

Ik wil juist zelf een kast maken omdat dat deel is van de hobby en omdat ik hem een speciale buitenkant wil geven. Wel gebaseerd op de spaarkast. Als het imker worden echt iets voor me blijkt te zijn, nadat ik wat meer ervaring heb zal ik daar een topic voor openen.

dicki
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door dicki » ma 29 mei 2017, 19:10

Kijk eens naar Top bar Hive, dat is een voordelige maar leuke manier om met de bijenwereld kennis te maken.
Dat past ook een beetje bij dat beeld van en mierencolonie houden.

Succes met deze mooie hobby waar je nooit over uitgeleerd raakt.

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » ma 29 mei 2017, 19:35

dicki schreef:Kijk eens naar Top bar Hive, dat is een voordelige maar leuke manier om met de bijenwereld kennis te maken.
Dat past ook een beetje bij dat beeld van en mierencolonie houden.

Succes met deze mooie hobby waar je nooit over uitgeleerd raakt.
Daar heb ik ook naar gekeken, ik zat er aan te denken een top bar hive in de vorm van een m24 chaffee te maken :D Afbeelding

Maar blijkbaar wil mijn vriendin geen bijenkast in de vorm van een tank in de tuin... :icon-rolleyes:

Een wall-e zou ze wel leuk vinden maar dat is niet zo modulair. Dan heb je max 2 broedkasten aan ruimte :-? al zou je ook best een kast er onder kunnen plaatsen en vermommen als rots :lol:

dicki
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door dicki » ma 29 mei 2017, 20:01

Misschien vindt ze deze wel leukAfbeelding

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Abelhas » ma 29 mei 2017, 21:22

Ik ben ook aan het beginnen en ik heb mijn Warrékast gewoon gekocht maar in mijn zoektocht kwam ik dit zaagplan tegen waarmee je hem uit één plaat multiplex kunt zagen. Die wilde ik je niet onthouden. Ik verf mijn Warrékast in een vrouwvriendelijke kleur om het hier niet al te veel een mancave te maken.

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » ma 29 mei 2017, 21:29

Wat voor verf gebruik je voor zo'n kast?

RJM
Berichten: 36
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast-Carnica
Locatie: Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door RJM » ma 29 mei 2017, 23:33

langsdedonge schreef:Beginnen met imkeren met weinig geld is heel goed mogenlijk !
daar ben ik het bewijs van dit jaar heb ik de locale imker gecontacteerd en loop nu al wat maandjes mee om te leren en te werken in de bijenvolken van hem.
de beste manier om je locale imker te vinden vind ik de nvb nederlandse bijenhouders vereniging die hebben een mooi google maps plaatje waar je op kan klikken bij jouw in de buurt om de locale imkers/bijenhouders vereniging te vinden.
ik kan je vertellen dat het hard kan lopen met de bijen ik ben dit jaar van 1 naar 5 volken gegaan ondanks dat ik niets qua investering kon doen bijna elke imker heeft reserve oude kasten staan die eigenlijk vaker in de weg staan als dat ze die gebruiken dus daar heb ik er een paar van mogen gebruiken om mijn volkjes in te huisvesten
ook heb ik meegedaan aan een doppen project waardoor je voor een habbekrats aan rustige f1 koninginnen kan komen.
ik kan je adviseren om je volkje uit te kiezen op temperament omdat je je volkje in je achtertuin wil houden is dat mischien wel zo fijn voor jou en je buren.
zelf zit ik in de carnicas maar ook buckfast en de zogenaamde bastaarden kennen rustige volkjes dus eigenlijk maakt het niet uit welk ras als je maar rustige volkjes neemt die lekker raatvast zijn als je de kast openmaakt voor inspectie persoonlijk vind ik het erg fijn werken als ze lekker op de raat blijven zitten en niet te veel opvliegen want ik werk het liefste zonder handschoennen en kap want dat is way veel te warm in de zomer.
kleine waarschuwing ook al heb je een rustig volkje bij weinig dracht kunnen ze een beetje narrig worden en is er de kans dat je her en der wat steken oploopt bij inspectie ook al gebruik je een kap en handschoennen soms vinden ze net dat ene onbeschermde plekje of steken ze door je broek heen kleine tip draag los zittende kleding bij het werken in je volkjes.
heb je all eens boven een kast gehangen en meegekeken? en heb je al over je varoa behandeling nagedacht of weet je al hoe je het zwermen kan beteugelen? een paar dingen waar je over na moet denken voordat je er aan begint
ik weet niet of je over een auto beschikt maar je mag een keer meekijken met een inspectie zodat je weet wat je kan verwachten als je eenmaal zelf een volkje hebt .
nog wat tips lees veel over bijen zoek contact met je locale bijenhouders vereniging vaak kan je mee komen kijken kost meestal niets en als je eenmaal lid wilt worden kost dat een paar tientjes per jaar vaak heb je dan ook recht op een plek in hun bijenstal dat kan soms handig zijn als je afleggers maakt en wat volkjes een eind weg wil hebben zodat ze niet terug vliegen naar hun oude kast/plek zo kan je zoals je leest heel best uit de voetten met weinig geld in de bijenhouderij maar doe alles met verstand en kijk erg veel naar je bijen aan hun gedrag kan je veel aflezen ga naar je locale bijenhouders vereniging pak een kruk een ga een uur naast de kast zitten kijken en stel veel vragen voordat je het weet wordt je overstelpt met adviezen en ideeen en maak je vrienden onder de bijenhouders vraag naar oud materiaal een beetje krap en schonbrand werk is zo gedaan of zoals bij onze vereniging waar we kasten van de vereniging hebben die leden mogen gebruiken als dat nodig is er zijn volop mogenlijkheden.
en je hebt gelijk de prijzen voor cursusen zijn onbetaalbaar voor monetair klein behuisde mensen zo wordt het een elite voor koude kak hobby net als paardrijden.
en eerlijk gezegt werk ik veel meer in de volken en leer ik veel meer als mensen die de cursus doen die paar uurtjes die je tijdens de cursus echt in de volken werkt is lang niet genoeg om je echt te leren imkeren ik sta vaak verbaast hoe weinig mensen die de cursus met sucses hebben afgesloten weten van de staat van hun volken en ik weet zeker nog niet veel maar besef keihard dat ik bof dat ik prive practijkles krijg door mee te helpen bij een beroeps imker omdat ik zeker 2 a drie dagen per week in de bijen werk samen met die imker of bij de vereniging of mijn eigen bijen en zo veel meer leer en ervaar als die paar uurtjes practijk op de cursus.
kleine voetnoot : ik ben stiekum natuurlijk wel aan het sparen voor een cursus
ik hoop dat je net zulke leuke mensen als ik tegenkomt in je zoek en verkentocht dan komt het dik voor elkaar
sucses :D
Hoezo leert u meer?
Ik heb voor mezelf de vraag gesteld of bijenhouden iets voor me was, me erin verdiept en me vervolgens aangemeld voor de bijencursus.
Dat er kosten aan verbonden waren wist ik van te voren, maar als je er serieus aan begint krijg je ook wel hulp.
In deze moet ik niet het wiel gaan uitvinden<je denkt erover na, gaat de cursus doen en je ontmoet mensen met kennis.
Het meelopen met een ervaren imker is zeer zeker leuk en interessant, en goed, maar je kunt niet verwachten dat iedereen je op sleeptouw neemt.
Vooraf goed nadenken, dan aanmelden voor de basiscursus, en bij voldoende enthousiastme kom je vanzelf een ervaren iemand tegen die je nog wat extra kennis wil bijbrengen.
Zelf ben ik halverwege de basiscursus, maar er is iemand die gevorderd is en me extra kneepjes wil bijbrengen en dat is mijn grote winst.
Naar mijn idee niet eerst meelopen en dan de basiscursus gaan doen.
en de kosten?
ik ben ook geen miljaardair, maar ook dit vooraf in de peiling houden.

Groeten,

Roelant.

RJM
Berichten: 36
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast-Carnica
Locatie: Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door RJM » ma 29 mei 2017, 23:33

langsdedonge schreef:Beginnen met imkeren met weinig geld is heel goed mogenlijk !
daar ben ik het bewijs van dit jaar heb ik de locale imker gecontacteerd en loop nu al wat maandjes mee om te leren en te werken in de bijenvolken van hem.
de beste manier om je locale imker te vinden vind ik de nvb nederlandse bijenhouders vereniging die hebben een mooi google maps plaatje waar je op kan klikken bij jouw in de buurt om de locale imkers/bijenhouders vereniging te vinden.
ik kan je vertellen dat het hard kan lopen met de bijen ik ben dit jaar van 1 naar 5 volken gegaan ondanks dat ik niets qua investering kon doen bijna elke imker heeft reserve oude kasten staan die eigenlijk vaker in de weg staan als dat ze die gebruiken dus daar heb ik er een paar van mogen gebruiken om mijn volkjes in te huisvesten
ook heb ik meegedaan aan een doppen project waardoor je voor een habbekrats aan rustige f1 koninginnen kan komen.
ik kan je adviseren om je volkje uit te kiezen op temperament omdat je je volkje in je achtertuin wil houden is dat mischien wel zo fijn voor jou en je buren.
zelf zit ik in de carnicas maar ook buckfast en de zogenaamde bastaarden kennen rustige volkjes dus eigenlijk maakt het niet uit welk ras als je maar rustige volkjes neemt die lekker raatvast zijn als je de kast openmaakt voor inspectie persoonlijk vind ik het erg fijn werken als ze lekker op de raat blijven zitten en niet te veel opvliegen want ik werk het liefste zonder handschoennen en kap want dat is way veel te warm in de zomer.
kleine waarschuwing ook al heb je een rustig volkje bij weinig dracht kunnen ze een beetje narrig worden en is er de kans dat je her en der wat steken oploopt bij inspectie ook al gebruik je een kap en handschoennen soms vinden ze net dat ene onbeschermde plekje of steken ze door je broek heen kleine tip draag los zittende kleding bij het werken in je volkjes.
heb je all eens boven een kast gehangen en meegekeken? en heb je al over je varoa behandeling nagedacht of weet je al hoe je het zwermen kan beteugelen? een paar dingen waar je over na moet denken voordat je er aan begint
ik weet niet of je over een auto beschikt maar je mag een keer meekijken met een inspectie zodat je weet wat je kan verwachten als je eenmaal zelf een volkje hebt .
nog wat tips lees veel over bijen zoek contact met je locale bijenhouders vereniging vaak kan je mee komen kijken kost meestal niets en als je eenmaal lid wilt worden kost dat een paar tientjes per jaar vaak heb je dan ook recht op een plek in hun bijenstal dat kan soms handig zijn als je afleggers maakt en wat volkjes een eind weg wil hebben zodat ze niet terug vliegen naar hun oude kast/plek zo kan je zoals je leest heel best uit de voetten met weinig geld in de bijenhouderij maar doe alles met verstand en kijk erg veel naar je bijen aan hun gedrag kan je veel aflezen ga naar je locale bijenhouders vereniging pak een kruk een ga een uur naast de kast zitten kijken en stel veel vragen voordat je het weet wordt je overstelpt met adviezen en ideeen en maak je vrienden onder de bijenhouders vraag naar oud materiaal een beetje krap en schonbrand werk is zo gedaan of zoals bij onze vereniging waar we kasten van de vereniging hebben die leden mogen gebruiken als dat nodig is er zijn volop mogenlijkheden.
en je hebt gelijk de prijzen voor cursusen zijn onbetaalbaar voor monetair klein behuisde mensen zo wordt het een elite voor koude kak hobby net als paardrijden.
en eerlijk gezegt werk ik veel meer in de volken en leer ik veel meer als mensen die de cursus doen die paar uurtjes die je tijdens de cursus echt in de volken werkt is lang niet genoeg om je echt te leren imkeren ik sta vaak verbaast hoe weinig mensen die de cursus met sucses hebben afgesloten weten van de staat van hun volken en ik weet zeker nog niet veel maar besef keihard dat ik bof dat ik prive practijkles krijg door mee te helpen bij een beroeps imker omdat ik zeker 2 a drie dagen per week in de bijen werk samen met die imker of bij de vereniging of mijn eigen bijen en zo veel meer leer en ervaar als die paar uurtjes practijk op de cursus.
kleine voetnoot : ik ben stiekum natuurlijk wel aan het sparen voor een cursus
ik hoop dat je net zulke leuke mensen als ik tegenkomt in je zoek en verkentocht dan komt het dik voor elkaar
sucses :D
Hoezo leert u meer?
Ik heb voor mezelf de vraag gesteld of bijenhouden iets voor me was, me erin verdiept en me vervolgens aangemeld voor de bijencursus.
Dat er kosten aan verbonden waren wist ik van te voren, maar als je er serieus aan begint krijg je ook wel hulp.
In deze moet ik niet het wiel gaan uitvinden<je denkt erover na, gaat de cursus doen en je ontmoet mensen met kennis.
Het meelopen met een ervaren imker is zeer zeker leuk en interessant, en goed, maar je kunt niet verwachten dat iedereen je op sleeptouw neemt.
Vooraf goed nadenken, dan aanmelden voor de basiscursus, en bij voldoende enthousiastme kom je vanzelf een ervaren iemand tegen die je nog wat extra kennis wil bijbrengen.
Zelf ben ik halverwege de basiscursus, maar er is iemand die gevorderd is en me extra kneepjes wil bijbrengen en dat is mijn grote winst.
Naar mijn idee niet eerst meelopen en dan de basiscursus gaan doen.
en de kosten?
ik ben ook geen miljaardair, maar ook dit vooraf in de peiling houden.

Groeten,

Roelant.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Paul67 » ma 29 mei 2017, 23:57

...en eerlijk gezegt werk ik veel meer in de volken en leer ik veel meer als mensen die de cursus doen die paar uurtjes die je tijdens de cursus echt in de volken werkt is lang niet genoeg om je echt te leren imkeren ik sta vaak verbaast hoe weinig mensen die de cursus met sucses hebben afgesloten weten van de staat van hun volken...
Het komt eerlijk gezegd op me over dat u nogal laatdunkend doet over de cursus.

Er is volgens mij helemaal niemand die beweert dat het volgen van een cursus genoeg is om het imkeren te leren.
De cursus geeft je een basis van informatie en het uiteindelijke leren doe je gaandeweg: je leert door ervaringen, je leert door het lezen
van informatie over bijen / natuur / imkeren, en je leert van imkers van je vereniging, maar je kunt ook eventueel teruggrijpen op de
basisinformatie die je van de cursus hebt.

Daarnaast heeft niet iedereen zomaar de beschikking over een imker die zijn volken en tijd beschikbaar stelt om een nieuweling alles
over het imkeren te leren en waar je onbeperkt terecht kan. En dan heb ik het nog niet over het feit dat de één sneller dingen leert dan een ander. En dat laatste is dan
een reactie op
...hoe weinig mensen die de cursus met sucses hebben afgesloten weten van de staat van hun volken...
Iedereen leert op zijn of haar eigen manier en iedereen leert dus ook het imkeren op een eigen manier en tempo.
En laten we alsjeblieft niet doen alsof daar wat mis mee is! Of dat je beter af bent zonder cursus. Dat vind ik echt kletskoek.

Gr P

langsdedonge
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 07:31
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): carnica als hoofdvolken&bastaard zwermen
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door langsdedonge » di 30 mei 2017, 08:55

ten eerste ik heb niet neerbuigend gesproken over de cursus ik neem aan dat er kundige mensen lesgeven ook gaf ik aan dat ik de cursus zelf wil gaan volgen en zal niemand dat afraden
de prijs daarintegen is een punt waar ik niet achter kan staan in tijden waar er hard wordt gewerkt om nieuwe bijenhouders/imkers aan te trekken en op te leiden kan hier makkelijk een drempelverlaging plaatsvinden door een prijs te kiezen die iedereen kan betalen.
maar dat is natuurlijk mijn mening.
ik snap echter niet waarom sommigen zo gepikeerd reageren ik uit slechts mijn mening en mijn financiele situatie ook legde ik uit dat ik vind dat ik mazzel heb dat iemand het me zo kan leren.
ik heb niemand als persoon aangesproken of beledigd met opzet mocht je toch beledigd zijn door mijn persoonlijke mening op dit onderwerp dan bied ik daar mijn excuses voor aan.

wel bekruipt me het gevoel dat ik belaagd word door forumtijgers die hun mening natuurlijk wel mogen uiten.
tot zover niet echt een fijn gevoel aan dit gebeuren overgehouden ondanks dat mijn intenties goed waren geven de reacties me een raar smaakje
ik zal voortaan braaf lezen en vooral niet actief meedoen als forumlid want schijnbaar wordt dat niet gewaardeerd

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten