Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

zeebij
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 18:40
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door zeebij » zo 04 jun 2017, 18:50

Beste forum leden:

Ik vroeg mij af wat er gebeurd als de oude koningin de bijenkast niet kan verlaten doordat er een koninginrooster haar ervan weerhoud. Bepaalde imkers gebruiken deze techniek om het zwermen te voorkomen.
Maar wat als de bijen doppen optrekken en hierdoor een nieuwe koningin willen aanmaken. Zal de oude koningin de nieuwe koninginnen in de doppen liquideren? Of wordt de oude koningin geliquideerd door de werksters?

Ik heb al ruim gezocht op het internet maar nergens vond ik hier info over.

Bedankt alvast

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door ErikS » zo 04 jun 2017, 19:28


szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door szx2js » zo 04 jun 2017, 20:52

Erik,
Dit is wel heel kort door de bocht. Broedbeperking, zoals met de Rensonmethode is heel iets anders dan een zwermverhinderingsmethode.

Zwermverhindering via het plaatsen van een moerrooster op de bodem of voor de vliegopening is een dieronvriendelijke methode met heel veel vervelende bijwerkingen. Deze methode vind ik persoonlijk niet imker-waardig.
Groet,
Ben

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door ErikS » zo 04 jun 2017, 21:41

Ben, daarom bied ik ook een beter alternatief. Ik ging echter uit van een normaal koninginnenrooster. Hij stelt niet expliciet een rooster op de bodem of voor de opening. mvg erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 jun 2017, 22:52

zeebij schreef:Beste forum leden:
Ik vroeg mij af wat er gebeurd als de oude koningin de bijenkast niet kan verlaten doordat er een koninginrooster haar ervan weerhoud.[...................]
Bedankt alvast
De suggestie rooster op de boden staat er niet maar of de blokkade op de bodem of op de eerste broedbak geeft dezelfde ellende en is oneervol.
In mijn jeugdige imkertijd heb ik dit een keer uitgeprobeerd. Het heeft ongeveer hetzelfde effect als een warmgelopen bijenvolk. - Het rooster raakt tijdens het zwermen verstopt door de darren.
!Hans.

zeebij
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 18:40
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door zeebij » ma 05 jun 2017, 09:17

Hans van der Post. schreef: In mijn jeugdige imkertijd heb ik dit een keer uitgeprobeerd. Het heeft ongeveer hetzelfde effect als een warmgelopen bijenvolk. - Het rooster raakt tijdens het zwermen verstopt door de darren.
Ik had dit ook al in mijn achterhoofd dat de darren niet door het rooster zouden kunnen gaan, ik was eigenlijk eerder benieuwd naar de effecten ervan? Wat gebeurd er met de oude moer, als die de kast niet kan verlaten? Als ook met de jonge koninginnen?

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door beethere » ma 05 jun 2017, 17:48

Ik heb ooit eens een rooster voor de uitgang geplaatst omdat ik nog tuters hoorde.
Gevolg: een jonge moer klem in het (draad) rooster. :-(

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door szx2js » ma 05 jun 2017, 17:51

Dat hangt van toevallige omstandigheden af. De oude moer kan meegesleurd worden met de zwerm en komt in verdrukking en klem te zitten in het moerrooster. Meestal sterft ze dan. De jonge moeren kunnen er niet uit, dus vechten ze het uit en uiteindelijk gaat er een onbevruchte jonge moer aan de leg, hetgeen resulteert in bultbroed (=darrenbroed in werkstercellen), dit alles vanwege onbevruchte eitjes.

Kortom een hoop ellende door toedoen van menselijk onkundig handelen.
Groet,
Ben

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door Tieme » di 06 jun 2017, 17:02

Beste mensen,

Als je een paar dagen niet kunt controleren en wel zwermen verwacht kun je toch best even een rooster plaatsen. Zogauw je weer in de gelegenheid bent kun je dan rooster wegnemen en de boel weer op zijn beloop laten. Het is beter naar de praktische kant te kijken.
Als je bijvoorbeeld uitlopende moeren verwacht (en dus nazwermen) is het plaatsen van een rooster voor een dag of twee toch niet erg? Als het rooster maar de hele bodem van de kast bedekt, ivm met de darren die er uit willen. Een rooster voor de ingang is wat anders. Dat verstopt heel snel.
Ik heb onder teeltvolken altijd een rooster gehad gedurende twee weken en daar gebeurde niets geks in. Ik heb het nu in mijn darrenvolken ook, en daar gebeurt ook niets geks.

Om dan kreten als "niet imker-waardig" te gaan bezigen is tamelijk overdreven. Een ander verhaal wordt het als het rooster maanden blijft liggen.

groeten,
Tieme

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vookomen adhv koninginrooster

Bericht door szx2js » di 06 jun 2017, 22:27

Beste Tieme,
Ook ik gebruik bij de koninginnenteelt een moerrooster tussen de bodem en de broedkamer van mijn pleegvolk, waarin het teeltraam hangt. Dit om te voorkomen dat er een vreemde moer naar binnen komt en niet andersom. In deze pleeg-broedkamer zit geen oude moer en lopen er ook geen jonge moeren vrij uit. Uit een pleegvolk komen dus geen voor- en nazwermen ;-).

De oorspronkelijke vraag richtte zich op het gebruik van een moerrooster als voorzwerm-verhinderingsmethode en werd de vraag gesteld wat er zou gebeuren met de oude koningin en de jonge moeren, die later geboren gaan worden. Bij het langdurig blokkeren van de bodem met een moerrooster gaat het zwermproces gewoon door en zullen er dus moeren omkomen.
Na het afkomen van een voorzwerm duurt het normaal gesproken een week voordat de eerste jonge moer geboren wordt, vervolgens kunnen er in de 5 dagen erna nog steeds jonge moeren geboren worden. Dus met twee dagen afsluiten voorkom je niet dat er toch nog nazwermen afkomen.

Overigens gaat het zwermen bij het gebruik van een rooster gewoon door! Alleen de moeren worden gemangeld in het rooster.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten