wat doen met mislukte aflegger?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door tomer » wo 14 jun 2017, 01:20

Ik ga morgen de broedafleggers controleren op leggende koningin en met oxaalzuur besproeien (=24ste dag). Natuurlijk hoop ik da ze allemaal in orde zijn. Maar nu vroeg ik mij af, stel dat er een aflegger tussenzit waar geen koningin inzit, wat doe ik dan best met die bijen?
Om opnieuw een raam brias in te hangen zijn de bijen waarschijnlijk al te oud?
Is er een risico op gevechten als ik de ramen afschud en de bijen op andere afleggerskasten laat vliegen, of beter gewoon laten doen tot er uiteindelijk niets meer overblijft? Of ja, ergens een koningin gaan kopen....

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door ErikS » wo 14 jun 2017, 06:47

controleren op eierleggende werksters. als die er niet zijn gewoon verenigen. Als je twijfels een raam open broed (BRIAS) inhangen. Als ze redcellen aantrekken kun je verenigen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door tomer » do 15 jun 2017, 00:22

De vraag bleek onnodig: alle afleggers zijn gelukt en hebben een leggende koningin. :)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door tomer » do 15 jun 2017, 03:24

Maar ik zal de vraag nu wel anders moeten stellen. Ik heb een hoofdvolk waar ik de koningin vandaag heb weggehaald.
Enkele weken geleden hebben ze het broednest volledig verzopen met de acaciadracht. Ik dacht dat ze alle nectar wel naar boven zouden brengen en het probleem zich zou herstellen, maar alle broedramen zitten nu (3 weken later) nog steeds vol honing en stuifmeel. Slechts hier en daar zijn een paar lege celletjes met eitjes te zien. Nergens larfjes en enkel nog klein beetje gesloten broed op 2 ramen.
Ligt het probleem hier dan aan de koningin...? Er worden geen wisselcellen gemaakt. Ik was zowiezo al van plan om ze te vervangen, dus heb ik ze maar weggenomen. Maar nu zijn er verschillende mogelijkheden. Ofwel (na 9 dagen) een raam eitjes inhangen van een goed volk en dan misschien ook een raam uitlopend broed om terug voldoende jonge bijen te hebben, ofwel verenigen met een goede aflegger.
Indien verenigen: gewoon ramen samen hangen en hopen op een goede afloop? Nieuwe koningin even in een kluisje zetten, of op de ramen laten zitten?

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door gijs.v » do 15 jun 2017, 06:47

Op elkaar zetten met een krant ertussen.


Gijs met Tapatalk

E. Lammerts
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 22:57
Contacteer:

Re: wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door E. Lammerts » vr 16 jun 2017, 10:43

Bijen gebruiken de broedkamer als honing kamer. Misschien door het moerrooster. Een barrière naar de honing kamer ?

Misschien voor een volgende keer......zet er een broedkamer kunstraat tussen. 2 Ramen broed uit de onderbak wisselen met de kunstraten en kijken wat de moer gaat doen.

Je moet zuinig zijn op een moer, die niet wil zwermen en waarvan de werksters zo hun best doen.....

Groetjes, Elze.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door tomer » vr 16 jun 2017, 12:08

Het lijkt er inderdaad op dat ze liever de honing in de broedkamer steken dan in de honingkamer. HK is maar half vol, BK helemaal vol.
Ik werk met Dadantkasten, dus extra bak erop is geen optie.
Dit is een volk dat eind april al zwermcellen maakte die ik wekelijks wegnam. Na het maken van een aflegger maakten ze geen zwermcellen meer.
Het kan ook zijn dat ik de zwermcellen voor wisselcellen zag, hoewel er 5-10 doppen hingen.
Ik was zowiezo van plan de koningin te wisselen, omdat het volk minder honing haalt dan de andere kasten.

E. Lammerts
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 22:57
Contacteer:

Re: wat doen met mislukte aflegger?

Bericht door E. Lammerts » vr 16 jun 2017, 13:53

Snap ik.
2 Dadant broedbakken op elkaar is niks waard.
Gelijk heb je met deze nadere inschrijving om de moer te wisselen.

Succes ermee.

Groetjes Elze.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baantje en 46 gasten