Doppen breken.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Doppen breken.

Bericht door peter-koi » vr 16 jun 2017, 20:44

Ik moest vandaag in mijn volkje kijken ivm doppen die ze gemaakt hadden van een raam met eitjes 13 dagen geleden gegeven.
Maar alle doppen waren weg geknaagd.
Kan ik er dan van uitgaan dat er toch een koningin in zit ?

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Hans van der Post. » vr 16 jun 2017, 21:51

Inderdaad er zit een moer in. Kijk over 14 dagen of ze aan de leg is. :)
!Hans.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door peter-koi » vr 16 jun 2017, 22:12

Oké best gelopen, ben er blij mee,bedankt voor de snelle reactie Hans .

Groet Peter.

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door debijenboer » vr 16 jun 2017, 23:59

Ik heb dit jaar ook al 2 keer gehad dat de eerste moer(en) al na 11 dagen uitgelopen zijn. De rest van de doppen waren weggehaald of ze waren er nog mee bezig. Ik baalde er wel van want ik wilde een aantal jonge moeren vangen om in een kieler kastje te doen om later in te voeren . Hoe kan ik voorkomen dat de eerste moeren al zo vroeg uit lopen? Is het mogelijk om na 10 dagen enkele doppen uit de raat te snijden en samen met een handvol bijen in een kieler te doen? Komt de dop dan uit?
Geert (debijenboer)

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door peter-koi » za 17 jun 2017, 07:34

Ik weet niet of dat kan,maar zou mooi zijn.
Er is vast wel iemand die het weet hier.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Hans van der Post. » za 17 jun 2017, 09:35

debijenboer schreef:Ik heb dit jaar ook al 2 keer gehad dat de eerste moer(en) al na 11 dagen uitgelopen zijn. De rest van de doppen waren weggehaald of ze waren er nog mee bezig. Ik baalde er wel van want ik wilde een aantal jonge moeren vangen om in een kieler kastje te doen om later in te voeren . Hoe kan ik voorkomen dat de eerste moeren al zo vroeg uit lopen? Is het mogelijk om na 10 dagen enkele doppen uit de raat te snijden en samen met een handvol bijen in een kieler te doen? Komt de dop dan uit?
Je zal toch beter moeten kijken/tellen van ei tot koningin duurt het nog steeds 16 dagen.
Krijg de indruk dat je de leggende moet hebt weggehaald en het volk heeft doppen aangezet op het werksterbroed. Dan krijg je al verschil in aanzet dus ook in uitloop.
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door AnnekeW » za 17 jun 2017, 10:47

debijenboer schreef:Ik heb dit jaar ook al 2 keer gehad dat de eerste moer(en) al na 11 dagen uitgelopen zijn. De rest van de doppen waren weggehaald of ze waren er nog mee bezig. Ik baalde er wel van want ik wilde een aantal jonge moeren vangen om in een kieler kastje te doen om later in te voeren . Hoe kan ik voorkomen dat de eerste moeren al zo vroeg uit lopen? Is het mogelijk om na 10 dagen enkele doppen uit de raat te snijden en samen met een handvol bijen in een kieler te doen? Komt de dop dan uit?
Ik heb hier eens enkele filmpjes over gezien op youtube. Het schijnt wel te kunnen. Ze sneden de doppen uit die in het einstadium waren, het stadium dat er ook wat raat op gebouwd is waardoor ze steviger en dus beter te hanteren zijn. Het uitsnijden gebeurde met een stukje raat eromheen. Uit het raam die de cel zou ontvangen werd ook een stukje gesneden en het stukje raat met koninginnedop werd daar vervolgens aan vastgekneed. Of de dop werd simpelweg tussen twee ramen ingeklemd, maar dat lijkt me wel een risico. Er was geen 100% succes, maar de meeste koninginnen liepen netjes uit.
Maar... ik heb zelf geen enkele ervaring hiermee, dus het is puur van wat ik daar zag.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door tomer » za 17 jun 2017, 11:40

Wanneer ik op de 13de dag controleerde, waren bij sommige afleggers de doppen weggeknaagd, maar er waren ook kasten waar nog gesloten doppen hingen. Toen ik hiervan enkele doppen opende om extra koninginnen te oogsten, bleken er nog onvolgroeide witte koninginnen in te zitten. Heb het dan maar zo gelaten...Uiteindelijk zijn 9 van de 9 afleggers wel in orde gekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten