Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Moet ik mij hier druk om maken?

Ja
5
45%
Nee
5
45%
Geen idee
1
9%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Abelhas » zo 25 jun 2017, 13:26

Ik heb vorige week een volkje in miniplus gezet. Ik voer dit volkje met suiker omdat ik het op schone raat heb gezet. In mijn voerbak groeien nu bacteriekoloniën, prachtig zichtbaar op een achtergrond van styropor:
IMG_0264.jpg
Bacteriekoloniën in miniplus voerbak
IMG_0266.jpg
Bacteriekoloniën in miniplus voerbak, uitvergroot
Deze bacteriegroei is ongetwijfeld geholpen door de hoge temperatuur van de afgelopen week. Ik voer met suiker 1:1. Ik heb hier een klein sneufje honing aan toegevoegd zodat de bijen de geur zouden herkennen, maar dat heb ik -om geen ziektes mee te nemen- eerst ontsmet door een nagenoeg leeg honingpotje met kokend water na te spoelen en dat water te gebruiken bij het oplossen van de suiker.

De bijen drinken het suikerwater nog.

Enkele dingen waar ik aan dacht:
  • Bacteriekolonies wegvegen met keukenrol voordat ik opnieuw voer.
  • Voerbak vervangen en deze eerst schoonmaken voordat ik deze opnieuw gebruik (mijn andere voerbak zal echter ook de onvermijdelijke sporen van bacteriën bevatten).
  • Als ik weer ga voeren 2 kg suiker oplossen in 1 l water. De osmotische waarde zal bacteriegroei waarschijnlijk tegen gaan, maar 1:1 suiker zou beter zijn voor raatontwikkeling
  • Kleinere hoeveelheden voeren (nu 1 l + 1 kg suiker gevoerd)
  • Ander voer, bijv. voederdeeg
  • Mij hier niet druk om maken
Wat is wijsheid en waarom?
Laatst gewijzigd door Abelhas op zo 25 jun 2017, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën in voerbak

Bericht door bee-tree » zo 25 jun 2017, 14:51

De zwarte vlekken zijn geen bacterie- maar schimmelkolonies Aspergillus niger.
Deze schimmelsoort bereikt met zijn sporen via de lucht alles wat los en vast zit,
dus óók imkerkleding die niet in de was gedaan wordt nadat de imker in aanraking
is geweest met honing bij het nakijken van de bijenraten en na afloop
van de operatie getrakteerd wordt op een gebakje bij de thee
en z'n vingers afveegt aan het imkerjack. De schimmel houdt van zoet en plant zich
ongeslachtelijk en daardoor razendsnel voort met sporen die donker kleuren.

Wanneer de voerbakjes een week met restjes suikerwater ongebruikt blijven staan,
begint de - voor ons oog moeilijk zichtbare - schimmel te groeien. Wij merken hem pas op
bij de sporenvorming.
Voor kleding is het dan te laat om de donkere vlekjes er uit te wassen.
Zelfs in voerbakjes van harde kunststof 'laat hij sporen na'. "De spik zit er in" zeggen wij.

Is de voerbak van styropor dan moet je voorzichtig zijn met schoonmaakmiddelen
zoals te heet water met of zonder azijn enz. Probeer het schoonmaken eerst
eens uit op een stukje styropor of piepschuim dat als verpakking wordt gebruikt.

Of de schimmel kwaad kan doen aan de bijen als ze hem binnen krijgen,
is me niet bekend uit de bijenliteratuur. 'Even' internet raadplegen ? Zjef :b10:

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën in voerbak

Bericht door Abelhas » zo 25 jun 2017, 16:10

Dank! Mmmm. De schimmel zou de veroorzaker zijn van steenbroed, tegelijkertijd is het een schimmel die overal voorkomt. Nergens op internet een advies over wat te doen.

Ik heb de schimmel zoveel mogelijk weggeveegd en een klein scheutje azijn door het voer gedaan. Zoeken in het Engels met de zoektermen "mold bees vinegar" lijkt te bevestigen dat dat werkt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 jun 2017, 17:23

Zoals Bee tree al schrijft voorzichtig zijn met het schoonmaken styropor.
Bijen hebben geen last van die schimmel tenminste is mijn ervaring en die is al een tijdje.
Voordat de voerbakken (hardplastiek) gebruik spoel worden ze met heet water en een hand soda gespoeld.
Zorg wel dat een volk de hoeveelheid suikerwater binnen een nacht opmaakt.
!Hans.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Biodlarn » zo 25 jun 2017, 17:50

Schimmelgroei in voer kun je stoppen door de pH van het voer naar beneden te brengen. Deze ligt, afhankelijk van de pH van je kraanwater, rond de 7-7,5. In het wintervoer (60%) zorg ik m.b.v. azijn dat de pH onder de 5 komt. Ik controleer dat met een pH-meter.
Voor het bijvoeren onder de zomer (50%) meng ik er vaak een scheut azijn door m'n voer zonder echt te meten. Het mag best een beetje naar azijn ruiken.
Ik heb geen schimmel meer in de voerbakken of in m'n emmers en tonnetjes. En als ik voer in een ton laat zitten gaat het niet gisten.

Groet, Han

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Abelhas » zo 25 jun 2017, 18:49

@Biodlarn Hoeveel dagen mogen jouw bijen over een gift suikerwater doen? Hans voert kennelijk één keer per dag en dat is best arbeidsintensief. Hoe lang kun je bijen met suikerwater laten doen als je azijn toevoegt?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 jun 2017, 21:18

Abelhas schreef:@Biodlarn Hoeveel dagen mogen jouw bijen over een gift suikerwater doen? Hans voert kennelijk één keer per dag en dat is best arbeidsintensief. Hoe lang kun je bijen met suikerwater laten doen als je azijn toevoegt?
IK voer twee liter per keer met een tussen tijd van tweedagen. Gemiddeld 14 liter suiker 1 op 2 is maar zeven keer. Heb jaren 8 literbakken gehad. Hier mee voerde ik de volken. Aan het einde van de inwintering had ik nog nauwelijks een broednest over.
!Hans.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Biodlarn » zo 25 jun 2017, 23:05

Abelhas schreef:@Biodlarn Hoeveel dagen mogen jouw bijen over een gift suikerwater doen? Hans voert kennelijk één keer per dag en dat is best arbeidsintensief. Hoe lang kun je bijen met suikerwater laten doen als je azijn toevoegt?
Tsja, zolang ze nodig hebben om het naar binnen te krijgen.

Inwinteren gaat in grote voerbakken van 15 ltr. max. In 3 etappen: 10 ltr. - 5 ltr. - 5 ltr. met ruim 1 week er tussen. Totaal 20 ltr. = 15 kg suiker. Meestal zijn alle bakken na 2 dagen leeg. Een volk wat het voer niet naar binnen wil trekken kan soms wel 10 dagen doen over 10 tlr.
Mijn afleggers krijgen een inwendig voederraam mee en die krijgen 1-1,5 ltr. per keer. Zogauw het slecht weer wordt en ze niet of nauwelijks kunnen vliegen dan krijgen ze weer een beetje voer zodat ze zich altijd happy voelen. Drachtloze perioden hebben we hier niet echt, koud weer des te meer.
Ik heb de 14. juni afleggers gemaakt en morgen krijgen ze voor de derde keer voer. Sommigen hebben al het voer van de vorige gave al lang op en anderen zijn nog niet op de helft.

Ik durf mijn wintervoer, wat ik controleer op de pH waarde, best een week of 2-3 te laten staan zonder dat het gaat schimmelen of gisten. Maar ik moet er wel aan toe voegen dat de temperaturen bij ons aan het einde van de zomer over het algemeen behoorlijk lager zijn als in NL.
Misschien moet je even wat suikerwater maken met en zonder azijn en kijken hoelang je het kunt bewaren. En bewaren op een koele(re) plek geeft natuurlijk weer een ander resultaat als bewaren in een voerbak waar de zon op staat.

Succes!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 jun 2017, 23:26

Was even vergeten dat je in Zweden imkert dit is iets anders dan in zuidholland-NL :)
!Hans.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Bacteriekoloniën, herstel: Schimmelkoloniën in voerbak

Bericht door Abelhas » ma 26 jun 2017, 00:19

OK, ik had gewoon 1kg suiker in 1liter water opgelost. Maar misschien omdat het een klein volk is en ze net in die kast zaten namen ze niet zo veel. De laatste dagen ging het suikerwaterpeil naar mijn beleving iets sneller naar beneden, dus ik denk dat ik 1kg +1 liter blijf voeren met een scheut azijn erin. Ook gezien de hoeveelheden die jullie voeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten