Was smelten in de oven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

laurak
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 12:39
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Was smelten in de oven

Bericht door laurak » wo 28 jun 2017, 17:24

Hoe heb je dit aan de binnenkant gedaan?

Glenn1ap
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 20:38
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Was smelten in de oven

Bericht door Glenn1ap » wo 28 jun 2017, 18:41

Ik zag in bovengenoemde antwoorden de zon.. lijkt me wel haalbaar als het weer eens 35° wordt, blote zon, onder een glas zodat de warmte niet weg kan..
Temperaturen krijg je snel zo

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Was smelten in de oven

Bericht door Matthijs » do 29 jun 2017, 23:22

laurak schreef:Hoe heb je dit aan de binnenkant gedaan?
Moerrooster onderin, maar de ramen blijven intakt, dus er valt weinig naar beneden. Alleen de was smelt er tussenuit. De rest wat in de ramen zit, blijft hangen en gaat op de composthoop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Was smelten in de oven

Bericht door Abelhas » zo 02 jul 2017, 17:34

Dank voor alle tips. Ik heb een slowcooker met een inhoud van 3,2 liter gekocht, die werkt op electra dus ik kon ivm stankoverlast in de garage smelten. Voordeel is dat ik dit ding op een plank in mijn garage kwijt kan. Een goedkoop exemplaar verder, in mijn keuken zou ik dat ding vanwege de tefal-laag nooit gebruiken.

Laagje water en raat erin, en met name op de 90'C stand ging het goed. Met een spatel de stuifmeelbroodjes, de ijzerdraadjes en andere vervuiling eruit gevist. Ik heb alle was kunnen verwerken die over was nadat ik 16 raampjes via de crop and chop methode had aangepast aan mijn Warré.

Insectenresten van o.a. vervellingen lijken lichter te zijn dan water maar zwaarder dan was: onder op de was blijft dus wat vervuiling achter. Ik heb de opgeschoonde was uit de eerste batch daarom samengevoegd met de was uit de tweede batch die nu afkoelt, dan is het grensvlak tussen was en water per kg was zo klein mogelijk. Als ik het helemaal zuiver wil hebben moet ik met een kaasdoek werken. Maar dit is prima voor als ik in de toekomst voor natuurbouw wat startwas onder houtjes wil smelten.

Om te luchten deed ik de garagedeur open. Voor het eerst vlogen mijn bijen naar binnen. Kennelijk vinden zij de lucht wel aantrekkelijk...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten