Steekvastheid

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Steekvastheid

Bericht door Abelhas » zo 02 jul 2017, 17:47

Ik vond deze opmerking van Hans eigenlijk wel een eigen topic waard omdat ik als beginner dergelijke opmerkingen zoveel hoor/lees:
Hans van der Post. schreef:Mijn opmerking hoort eigenlijk hier niet: Je wordt NOOIT steekvast als je een pak en handschoenen blijft dragen. :think:
Ik heb eigenlijk nog nooit van mijn leven een bijen - of wespensteek gehad. Ook niet nu ik bijen houdt omdat ik met pak en handschoenen werk. Het nut van je laten steken en eventueel pijnlijden om steekvast te worden ontgaat me daarom.

Dus wat is de toegevoegde waarde daarvan? :roll:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door Dirk Blanken » zo 02 jul 2017, 18:56

De toegevoegde waarde van af en toe een bijensteek te krijgen wil abelhas weten.

Je weet dan of je allergisch bent of niet voor bijensteken.
Je kan dan je pijngrens controleren, biggelen er tranen over je wangen dan is die erg laag vloek je even en ga je gewoon door dan zou ik voortaan gewoon enkel met een kapje op werken om je gezicht te beschermen.

Als je met blote handen werkt heb je namelijk veel meer gevoel in het hanteren van de ramen en kwets je veel minder bijen dan met die onhandige leren handschoenen aan.
Je kan dan bovendien sneller werken.

Als je zachtaardige bijen houdt krijg je pas een steek als je een bij kwetst, moest je maar beter opletten.

Een bijensteek kan reumatische pijnen verminderen.
Bij spit als spieren niet goed werken /verkrampen pak ik altijd bijen bij de vleugels en zet ze op de verkrampte plaats en laat me injecteren.
Bij mij werkt het.

Als ik in de bijen ga heb ik de broekspijpen in m'n sokken, niet voor de bijen maar voor de teken al is het gevoel dat er een bij vlak voor het klokkenspel zit ook geen prettige gevoel dan zakt m'n broek af.

Toegevoegde waarde kan persoonlijk zijn maar voor mij werkt het zo.

Het lijkt me sterk dat je Abelhas(bijen)heet, waarom gaan mensen die gebruik maken van een forum (een soort vriendenkring) communiceren met een verzonnen naam.
Wat is daarvan de toegevoegde waarde Abelhas???

Groeten Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 jul 2017, 20:39

Dirk ik heb hier niets aan toe te voegen.
Onderschrijf je opmerkingen.
!Hans.

agnita
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door agnita » zo 02 jul 2017, 21:13

klinkt leuk allemaal, maar ik heb na 4 steken onderhand dubbeldikke kleding aan. Ik ben niet allergisch, de steek zelf voel ik bijna niet, maar na een halve dag, zeker 3 dagen ondragelijke jeuk, zo erg, dat het me uit de slaap houdt, loop dan met ijszakjes en weet ik niet wat. Er is weinig te zien, ietsje dik en een beetje rode plek. Tja en hoeveel steken moet je krijgen voordat je er geen last meer van hebt?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door tomer » zo 02 jul 2017, 21:41

Als ik rugpijn heb, zet ik een 10-tal steken in m'n rug, daarna denk je niet meer aan je rugpijn :)
Wanneer ik vorig jaar gestoken werd, kon het zijn dat ik er enkele dagen een rode, gezwollen, jeukende plek van had. Tegenwoordig prikt het een minuutje en daarna niks meer. Handig als je bvb in je gezicht gestoken wordt...

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door AnnekeW » zo 02 jul 2017, 21:51

Ook ik heb erge last van (bijen)steken. Ik krijg gezwollen plekken die hevig jeuken. Bij steken in mijn gezicht rond mijn ogen zwelt m'n hele gezicht op, zo erg een keer (wesp) dat één oog volledig dichtgeknepen zat en alleen de puntjes van mijn wimpers nog zichtbaar waren. Daarom zal ik nooit zonder masker in een volk werken. Wél even snel een HK plaatsen, maar de BK in, nee.
De 50 bijensteken die ervoor zouden moeten zorgen dat je minder heftig reageert op steken heb ik nog niet binnen, ik zit zo ongeveer op de helft schat ik, maar de huidige reactie van mijn huid op deze steken en het feit dat ik -niet altijd kalme- bastaardvolken heb, weerhouden me vooralsnog van het werken zonder bescherming.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door semar » zo 02 jul 2017, 22:24

Anneke erg herkenbaar, ook oude rotten hebben een oog dicht als er vlakbij is gestoken.
de zachte weefsels rond ogen en lippen zullen altijd opzetten. alleen het trekt wel veel eerder weg als je lijf regelmatig bijengif krijgt toegedient.
het is een proces dat wat tijd vergt.
mijn familie weet niet beter dat ik er soms een dagje als quasimodo bij loop :lol: :lol:
de pijn van de steek verschilcht erg per bij (oude/jonge)en en per plek en of het een voltreffer was of een schampschot.
altijd even nadenken, hebben de bijen reden om schagerijning te zijn ? (paar dagen slecht weer/ moerloosheid/roven),
dan altijd wat behoedzamer zijn.

Ik werk meestal bijna in onderbroek, maar als de dames aangeven dat ze "not amused" zijn dan pas ook ik de kleding aan,
bv vandaag doppen geplukt, en de dames waren bijzonder schagerijnig geen wonder natuurlijk paar dagen slecht weer en door het ontbrkreken van de moer ook nog eens in hormonale onbalans, (maar wat moet dat moet), Op zo'n moment trek ook ik een kap over de kalende bol, wat altijd wat help tegen het op-de-vingers-springen-en-meteen-steken, is zorg dat je handen nat en koel zijn.
de plantenspuit werkt vaak beter dan het rookkanon.

sukses in je imkerscariere.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door Kroese » zo 02 jul 2017, 22:28

Helemaal eens met Dirk.
Zachtaardige bijen is dan wel belangrijk.

Ik heb thuis nooit meer een kap op, werk bij warm weer in korte broek en T shirt.
Natuurlijk wordt ik wel eens gestoken, maar meestal is dat mijn eigen schuld.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door Abelhas » zo 02 jul 2017, 22:54

semar schreef:Anneke erg herkenbaar, ook oude rotten hebben een oog dicht als er vlakbij is gestoken.
de zachte weefsels rond ogen en lippen zullen altijd opzetten. alleen het trekt wel veel eerder weg als je lijf regelmatig bijengif krijgt toegedient.
het is een proces dat wat tijd vergt.
mijn familie weet niet beter dat ik er soms een dagje als quasimodo bij loop :lol: :lol:
de pijn van de steek verschilcht erg per bij (oude/jonge)en en per plek en of het een voltreffer was of een schampschot.
altijd even nadenken, hebben de bijen reden om schagerijning te zijn ? (paar dagen slecht weer/ moerloosheid/roven),
dan altijd wat behoedzamer zijn.

....
Maar dit is dan de afweging tussen mogelijk veel pijn nu en later minder last, tussen nu vrijwel geen last (want ik ben nog nooit gestoken, even afkloppen) en later misschien een keer pech?

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door Abelhas » zo 02 jul 2017, 23:05

Dirk Blanken schreef:
...

Je weet dan of je allergisch bent of niet voor bijensteken.

...
Daarover maak ik me wel eens zorgen. Van de andere kant had ik begrepen dat deze allergie niet via een standaard allergietest kan worden uitgevoerd, en dat ook bij de zoveelste bijensteek pas kan blijken dat er een allergie is.

En risicoloos leven bestaat niet, dus probeer ik daar verstandig mee om te gaan. Nu gebruik ik al standaard fexofenadine (een anti-histamine) wegens een andere allergie (hooikoorts, huismijt), dus wellicht wordt een eventuele allergische reactie als die er komt gedempt. Ik ben wel gebeten door mieren, een bootsmannetje, muggen, teken en -in het Amazonegebied- door een spin en ik had geen allergische reactie. Naast dit soort geruststellende gedachtes probeer ik het risico te verminderen met... een flink pak aan en goede handschoenen.

Ik overweeg wel een epipen te kopen. Ook omdat niemand me ziet als ik op mijn dakterras aan de gang ben.
Dirk Blanken schreef: ...
Als je met blote handen werkt heb je namelijk veel meer gevoel in het hanteren van de ramen en kwets je veel minder bijen dan met die onhandige leren handschoenen aan.
Je kan dan bovendien sneller werken.

...
Ik weet niet of dit voor mij werkt. Ik denk dat ik minder zen ben als ik zonder handschoenen mijn handen in zo'n kast steek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten