10 ramer ruimte geven in juli

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

10 ramer ruimte geven in juli

Bericht door Camilio » zo 23 jul 2017, 11:27

Hallo,

Ik heb een 10 ramer die uit zijn voegen knapt. Is het nu nog verstandig om een broedkamer erbij te doen? Ik las ook verhalen van mensen die eind juli een honingkamer onder de broedkamer doen om nog ruimte te geven. Is dit een soort tussen oplossing? Overigens zitten de ramen bomvol broed en is er zeer weinig voer te zien.

Camilio

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 10 ramer ruimte geven in juli

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 jul 2017, 11:46

Camilio schreef:Hallo,

Ik heb een 10 ramer die uit zijn voegen knapt. Is het nu nog verstandig om een broedkamer erbij te doen?o
Alles hangt af van de dracht in je gebied .
Ik heb begin deze week bij enkele volken een honingkamer geplaatst omdat ik denk dat zij die nog vol zullen dragen .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 10 ramer ruimte geven in juli

Bericht door A.A. Staals » zo 23 jul 2017, 13:02

Camilio schreef: Overigens zitten de ramen bomvol broed en is er zeer weinig voer te zien.

Camilio
Dan wordt het tijd om te voeren!
Een bak bij zetten kan nog mits je zachtjes aan blijft voeren.

Het bijen jaar is nu voorbij, tenzij je in een gebied zit met hele late dracht (heide bv).
Het nieuwe bijen jaar begint nu er kunnen nog kleine veranderingen worden gedaan. Waar je nu mee de winter ingaat bepaald wat je in het voorjaar hebt om de vroege dracht te benutten.
Ik heb overal de honingkamers af en een pak suikerdeeg op elk volk, om ze te stimuleren nog flink broed aan te zetten. Als die pakken op zijn start ik met vloeibaar voer en zorg dat ik begin september klaar ben met inwinteren.

ad staals

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 10 ramer ruimte geven in juli

Bericht door Camilio » zo 23 jul 2017, 13:08

Bij een andere volk heb ik gisteren de honing afgenomen en geslingerd (mijn eerste oogst :D) Ik ben vanaf dat moment begonnen met voeren(tevens hyve clean behandeling. Ook het volk wat op één broedkamer zit. Het viel mij op dat deze echt bomvol zat. Maar ik twijfel dus wat wijsheid is. Ook omdat ik geen uitgebouwde ramen heb. Dus als ik een broedkamer toevoeg dan moeten ze die wel eerst helemaal uitbouwen...

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 10 ramer ruimte geven in juli

Bericht door Dirk Blanken » zo 23 jul 2017, 19:19

Ik heb nu regelmatig zulke volken veel bijen en randjes voer.
Bij de meeste zitten er 10 á 11 ramen met broed in.

Nu moeten ze op twee broedkamers.
Ik verhoog het broednest 5 ramen met broed boven 5 ramen met broed beneden, geef ze boven 4 ramen met kunstraat naast het broednest.
En geef ze uit een groter volk met een BHK erop nog twee ramen voer erbij.
Dat doe ik ook in de onderbak.

Mijn honingkamers bestaan uit broedkamerramen als dit bij jouw ook zo is kan je je BHK ramen ook gebruiken naast het broednest.
Het is veel gemakkelijker om met één formaat raam te werken.

Vroeger had ik ook lage HK's die gebruik ik soms nog maar dan onder de volken als ze erg groot zijn.

In jouw geval zou ik na het verhoogde broednest rustig gaan voeren dan bouwen ze de kunstraat heus nog wel uit.
De eerste keer voeren moet je absoluut 's avonds doen om roverij te voorkomen.

Groeten Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten