Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RichardGeraerds
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 23:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Apis Mellifera Bastaard
Contacteer:

Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door RichardGeraerds » vr 28 jul 2017, 11:26

Dag imkers,

Op de cursus heb ik geleerd dat je bij een gezwermd volk de resterende doppen verwijderd waarna de bijen redcellen maken en vervolgens op de 13e dag de doppen te breken en koninginnen te laten inlopen.

1. Zelf zou ik denken dat ik liever de al belegde zwermcellen gebruik. (Alleen als ik weet welke datum de zwerm is vertrokken) Het volk is dan namelijk korter moerloos omdat ik dan na 9 dagen een nieuwe koningin heb.
Hoe is deze methode het beste toe te passen en hoe doe jullie dit? Mijn verstand zou zeggen één zwermcel over laten en de rest verwijderen. Na 7/8 dagen loopt er een nieuwe Q. Hoe staan jullie erin en wat zijn argumenten voor en tegen?

2. Stel: je vindt belegde zwermcellen. Zou je dan een broedaflegger kunnen maken met de belegde zwermcellen waar je dan weer de zwermcellen verwijderd en er één over laat?

Mvg,
RG
Laatst gewijzigd door RichardGeraerds op vr 28 jul 2017, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door peter-koi » vr 28 jul 2017, 13:05

Proberen.

RichardGeraerds
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 23:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Apis Mellifera Bastaard
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door RichardGeraerds » ma 31 jul 2017, 11:57

Proberen zou ik volgende zomer kunnen doen. Mocht dit niet werken hoor ik het graag, dan probeer ik het niet.

Ik vraag mij af of een volk alsnog wil wegzwermen als zo'n zwermcel open gaat of zullen zij dit alleen doen als er nog een andere koningin aan het kwaken is?

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door Primus » ma 31 jul 2017, 16:21

Als u nu nog een broedaflegger maakt dan moet je zeker geen zwermcellen verwijderen dat doen de bijen zelf als er een moer is uitgelopen. helaas begint het stilaan laat te worden om die nog bevrucht te krijgen maar het kan nog wel. dus als ge graag experimenteer zou ik het nog doen. Als het mislukt kun je ze alsnog terug verenigen met het oorspronkelijk volk.

MVG CP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door Dirk Blanken » ma 31 jul 2017, 20:17

Richard hallo,

Wat je wilt kan wel degelijk.

Je moet dan kleine volkjes opzetten in 3 ramers met één raam broed met zwermcellen met daarbij een raam met voer en een kunstraat.

Die volkjes zwermen niet meer zeker niet als je buckfastbijen hebt.
De eerst uitgekomen koningin steekt de andere cellen af.

Ik zou dan toch wat bijen bij kloppen(trechter) van broedramen of vanuit de HK's jonge bijen die goed broed kunnen verzorgen omdat de bijen op dezelfde stand wat afvliegen.
Anders kan je last krijgen van kalkbroed.

De koningin die je dan krijgt is goed verzorgd en beter dan een redcel koningin.
Het is een makkelijke manier om goede koninginnen te krijgen maar de oorsprong moet wel goed zijn.
Als je prikkers hebt heeft het weinig zin maar de koninginnen zijn dan nog steeds goed.

Groeten Dirk.
dertiende

RichardGeraerds
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 23:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Apis Mellifera Bastaard
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door RichardGeraerds » di 01 aug 2017, 09:43

Dank voor de heldere uitleg :)
En wat als al een deel is weggezwermd, zou ik dan in het hoofdvolk één zwermcel kunnen over laten?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door Dirk Blanken » di 01 aug 2017, 18:02

Controleer het volk en breek alle zwermdoppen maar laat er een paar staan die dicht bij elkaar zitten.
Dan zwermen ze vaak niet meer.
Op één dop zetten vind ik riskant.

Je kan ook twee volkjes er van maken met elk een paar zwermcellen op één raam(merken)dan heb je reserve.
En dan later eventueel verenigen met een krantje.
Hoe kleiner de volkjes zijn hoe minder gauw er een nazwerm afkomt.

Groeten Dirk.
dertiende

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door Luuk » di 01 aug 2017, 22:45

Ik doe het ook altijd op jouw methode. Ik laat altijd twee doppen zitten, stel dat ik er een laat zitten en die is niet belegd of niet goed.

De doppen waar bijen aan 'kleven' zijn meestal goed. En de meest gele dop (heb ik me laten vertellen).

Soms maak je een dop kapot en komt er een 'rijpe' koningin uit. In zo'n geval maak ik de rest ook kapot en laat ik enkele rijpe koninginnen in het volk los.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door Primus » wo 02 aug 2017, 09:26

Luuk schreef:Ik doe het ook altijd op jouw methode. Ik laat altijd twee doppen zitten, stel dat ik er een laat zitten en die is niet belegd of niet goed.

De doppen waar bijen aan 'kleven' zijn meestal goed. En de meest gele dop (heb ik me laten vertellen).

Soms maak je een dop kapot en komt er een 'rijpe' koningin uit. In zo'n geval maak ik de rest ook kapot en laat ik enkele rijpe koninginnen in het volk los.
Wat is het verschil als bijen willen zwermen, dat doen ze dan even goed als je twee doppen laat staan of vijf !! Deze tijd van het jaar gaan die normaal niet meer zwermen.

MVG CP

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Handelingen bij zwermlustig of gezwermd volk

Bericht door Luuk » wo 02 aug 2017, 16:26

Primus schreef:
Wat is het verschil als bijen willen zwermen, dat doen ze dan even goed als je twee doppen laat staan of vijf !! Deze tijd van het jaar gaan die normaal niet meer zwermen.

MVG CP
Werd zojuist gebeld voor een zwerm :D
het verschil is dat ze met 2 doppen max 1x zwermen en met 5 doppen max 4x. Scheelt veel bijen en honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten