energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Bericht door sikkie68 » zo 30 jul 2017, 12:40

hoi allen/ mede slachtoffers,
ik heb gemerkt dat mijn bijen het sjoemel raat, het bebroede raam geruimd en /of uitgelopen is, direct of gelijktijdig vol stoppen met stuifmeel, een zelfde soort patroon ! dit stuifmeel/ bijenbrood is natuurlijk wel van levensbelang voor het jonge broed!
Dat vind ik echt zonde en wil het weer terug geven nu de drachten aflopend zijn, het weer niet mee zit en de inwintering eraan komt.
het vervuilde raat moet uit hun systeem !
Ik heb die 5 specifieke stuifmeelramen er nog in, gemerkt met punaise aan de zijkant gezet. En twijfel over dit euvel:
Als ik die eruithaal zal ik goede kunstraat terug moeten zetten want
ik heb geen schone uitgebouwde was ramen meer. Bouwen ze die nu nog uit!???

Hoe krijg ik dat waarde volle arbeids- intensieve stuifmeel eruit zonder dat ik de voedingswaarde schaad ! :?
Stuifmeel wordt toch "droog" met honinglaag in het raat opgeslagen, als geconserveerd stuifmeel ?

Ik dacht aan het bijenwas afschraapsel met keukenmachine te blenderen in koude geconcentreerd suikerwateroplossing en daarna de ( bijen)was te scheiden,door het hele mengsel te zeven . eerst grof en dan nog eens fijn . Zodat ik het suikerwaterprut kan terugvoeren aan het zelfde volk!
heeft iemand een ander idee, hoe ik dit het beste kan doen ?
Wat een energie verspilling voor mijn bijen, ik schaam me diep, dat ik tot het mensch bestand hoor :oops: :oops: :roll:
groeten uit Nat sompig DEN HAAG :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Bericht door sikkie68 » zo 30 jul 2017, 13:40

hoi allen dit stukje staat ook op bedrijfsmethoden en materiaal, ik wist niet waar ik het zetten moest! verschoon maar !
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

roelof1945
Berichten: 641
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Bericht door roelof1945 » zo 30 jul 2017, 13:44

Mijn jonge volken hebben alleen ramen met 5 mm voorbouw een zesramer en een 11 ramer.
Ze bouwen de ramen keurig vol met nieuwe raat je moet wel drijfvoeren.
Vorig jaar tot de eerste week oktober werd er nog gebouwd.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Bericht door sikkie68 » zo 30 jul 2017, 15:12

dank roel, ik ga kleine beetjes voern waarin ook hun zelfgehaalde stuifmeel en het evt honing wat ook her en der te vinden is in de ramen!
gr uut den haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 30 jul 2017, 16:14

Sikkie,

het imkerseizoen is in Den Haag nog lang niet afgelopen. Als we geen verregend najaar krijgen heb je zeker tot midden oktober nog voldoende dracht om kunstraat door de bijen uit te laten bouwen. Ook van stuifmeeltekorten is voorlopig nog geen sprake. De regen van de laatste anderhalve week is bijna een garantie voor een goede najaarsdracht na die heel lange droge periode sinds het vroege voorjaar.
Niet gaan knoeien met die stuifmeelramen, gelijk uithalen en weg doen. In ieder volk in het midden van het broednest 1 vel kunstraat geven en zodra dit uitgebouwd is, kan het volgende vel erin.

Succes !

Els

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Bericht door tomer » zo 30 jul 2017, 22:56

Inderdaad de ramen met slechte was er gewoon uithalen. Ze halen wel nieuw stuifmeel.
Ze bouwen ook nieuwe raat als je suikerwater geeft.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: energie verspilling:veel stuifmeel in sjoemelraat!

Bericht door Luuk » di 01 aug 2017, 22:39

Dag Sikkie,

Ik schaam me niet dat ik mensch ben, bijen hebben niet zo'n leuk forum.
Ik ben altijd erg voorzichtig met bijen verbeteren als het gaat om wat ze willen halen. Die sjoemelraat moet er uit (uiteindelijk). Ik vraag me wel af hoe snel. Want hoe dan ook bedekken ze een uitgekomen cel met wat propolis voordat er een nieuw eitje in komt. En merk je dan nog waar de raat van gemaakt is?

Dus ik zou de raat er wel uithalen, maar niet omdat er stuifmeel in zit. Dat is ook waardevol, en laat ze zelf maar uitzoeken hoeveel ze nodig hebben. Wat je op de ene dag haalt, hoef je op de andere niet meer te halen. Dus qua energieverspilling valt het misschien wel mee.

Ik ben wel een luie imker, als ik raten er uit haal, snijd ik de oude raat er uit behalve de bovenste centimeter. Als die tenminste recht gebouwd is. Daaronder bouwen de bijen de raat zelf weer uit. Scheelt me werk. Het is niet zo hygienisch maar daar moeten ze maar tegen kunnen vind ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten