Kasten beschermen voor spechten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenkoning07
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 06 feb 2015, 19:56
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): carnica en Buckfast
Locatie: Vught
Contacteer:

Kasten beschermen voor spechten

Bericht door Bijenkoning07 » do 03 aug 2017, 19:42

Afgelopen winter zijn mijn houten en kunststof kasten kapot gepikt door spechten.
Begrijpelijk want ze staan open en bloot in de natuur.
Nu wil ik voor deze winter de kasten beschermen met gaas.

Heeft iemand ervaring hiermee?
Misschien kan iemand me adviezen geven wat wel wat niet te gebruiken , type gaas etc.
Alvast bedankt


vr gr
Henk

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Kasten beschermen voor spechten

Bericht door Eddy Geurtsen » do 03 aug 2017, 22:30

Met gaas gaat natuurlijk, maar is wel lastig om je kasten helemaal in het gaas te pakken. Ik heb redelijke ervaring met hoesjes van goedkoop zeil uit de bouwmarkt. Mijn kunststof kasten zijn 50 x 50 centimeter. Ik heb hoezen gemaakt die er ruim omheen vallen, 55 x 55 of 60 x 60 centimeter. De spechten kunnen hier slecht vat op krijgen. De naden heb ik gewoon met een nietapparaat aan elkaar gezet, misschien kun je het ook wel lijmen. Maar het valt niet mee als ze eenmaal weten hoe gemakkelijk ze aan voedsel kunnen komen.
Als je kasten dicht opeen in de rij staan, kun je natuurlijk ook de hele rij inpakken met een bouwzeil, alleen vliegopening vrijlaten en hopen dat de terrorspechten hier niet tekeer gaan.

keflin
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 sep 2016, 03:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: rijen
Contacteer:

Re: Kasten beschermen voor spechten

Bericht door keflin » vr 04 aug 2017, 08:16

Voor 2x 20 euro 2 camouflagenetten kopen bij de dump. 3 palen in de grond steken. 2 aan het begin en eind. 1 in het midden. Netten er over heen en klaar. Netten aan elkaar maken boven de kasten. Deze zijn makkelijk los en vast te maken. Dus werken in de volken gaat ook nog makkelijk. Pluspunt is dat alles ook minder opvalt in de open natuur en dus ook minder nieuws gierige aagjes aantrekt die hun handen niet thuis kunnen houden. Werkt bij mij prima.
met een oldtimer in de hand, heb je veel bekijks in het land.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kasten beschermen voor spechten

Bericht door H.J.Booij » zo 06 aug 2017, 11:13

Ik gebruik vogelnetten voor de tuin. Wel groot genoege maaswijdte doen zodat de bijen nog makkelijk er tussendoor kunnen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten